Kierowcy dzielą się na dwa rodzaje – zwolenników manualnej skrzyni biegów oraz przeciwników, którzy wybierają automat. Wielu fanów automatycznych skrzyń twierdzi, że są o wiele wygodniejsze i prostsze w obsłudze, co jest prawdą, ale często fani manuala odpowiadają im, że automat nie daje takich osiągów, jak właśnie manualna skrzynia biegów. Czy to prawda? Obalamy mity dotyczące manualnych skrzyń!
Lepsze osiągi tylko z manualem
Owszem tak było kiedyś, gdy automatyczne skrzynie biegów pracowały na przetworniku momentu obrotowego (konwerter lub sprzęgło hydrauliczne). Zasady działania takiego sprzęgła miały swoje zalety – nieprzerywalne przekazywanie momentu obrotowego z silnika na skrzynię, a to właśnie poprawiało osiągi.
Były również i wady, takie jak poślizg, który występował w przetworniku powodując ogromne straty momentu obrotowego. I to skutecznie zaniżało osiągi.
Jednak w praktycznym ujęciu miejcie na uwadze, że nawet stare automaty nie pogarszały osiągów. Dla przeciętnego kierowcy sprawne posługiwanie się skrzynią manualną bywało na tyle trudne, że automat, który w teorii miał dać gorszy czas rozpędu, w praktyce był szybszy od kierowcy zmieniającego biegi ręcznie.
Współczesne automaty zmieniają biegi szybciej niż kierowca. Niektóre modele owszem mogą mieć gorsze przyspieszenie z automatem, ale w rzeczywistości byłoby o wiele trudniej je w ogóle osiągnąć.
Samochód z manualem pali mniej
Współczesne automatyczne skrzynie biegów, nawet te które mają konwerter momentu, pozbawione są wad swoich starszych sióstr. Mają między innymi blokady, które eliminują poślizg w trakcie przyspieszania, a także większą liczbę biegów, a to optymalizuje pracę silnika w zakresie najlepszych obrotów. To nie wszystko - ostatnie przełożenie automatu jest o wiele wyższe niż w manualu.
Poza tym skrzynie dwusprzęgłowe mają normalne sprzęgła, większą liczbę biegów, a czas przełączania się bardzo trudno określić - są to ułamki sekund. Chcąc uzyskać spalanie podobne jak w automacie, wówczas kierowca auta z manualem musiałby stosować nieustannie zasadniczy eco driving.
Manual rzadziej się psuje i generuje mniejsze koszty
Niegdyś to było prawdą. Chcąc naprawić skrzynię automatyczną w swoim samochodzie kilka lat temu musielibyście przeznaczyć kwotę kilku tysięcy złotych. Manualną skrzynię z kolei można było wymienić na używaną za kilkaset złotych.
Dziś sprawa ma się zupełnie inaczej - skrzynie automatyczne mają niższą trwałość niż dawniej, ale również manualne przekładnie są wykonane z bardziej energooszczędnych materiałów. Manuale wytrzymują krócej, ale koszt wymiany części, które się w nich zużywają jest porównywalny z naprawą automatycznych skrzyń.
Automaty obecnie już również można wymienić na używane, bo ich popularność rośnie, a dostępnych części jest więcej.
Manualne skrzynie nie muszą być serwisowane
Skrzynie manualne wymagają wymiany oleju, sprzęgła i koła dwumasowego. Niewielu kierowców o tym pamięta. Z kolei skrzynie automatyczne wymagają jedynie wymiany oleju.
Co ważne, wyjątkiem jest tutaj dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna, która jest najdroższa w serwisowaniu. Ona również wymaga wymiany koła dwumasowego, a także dwóch sprzęgieł.
Manual jest odporniejszy na duże obciążenia
Obecnie coraz więcej “ciężkich” samochodów z mocnymi silnikami, zwłaszcza amerykańskich, które są stworzone do ciągnięcia sporego obciążenia na przyczepach, ma automatyczne skrzynie biegów. Tak samo znajdziecie je również w samochodach terenowych, jak i najmocniejszych autach produkowanych obecnie.
Współczesne samochody sportowe, jak i super auta produkowane po 2010 roku również mają skrzynię automatyczną.
Zatem stwierdzenie, że manual jest odporniejszy na duże obciążenia pozostaje mitem, który właśnie obaliliśmy.
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu: