Na oponach samochodowych kryje się ogrom informacji… Tylko, jak je prawidłowo odczytać i gdzie ich szukać? Przygotowaliśmy dla Was małą ściągę z symboli na oponach samochodowych. Sprawdźcie, jak i gdzie znaleźć najważniejsze informacje!
Jakie oznaczenia mają opony wielosezonowe?
Na oponach wielosezonowych przede wszystkim znajdziecie oznaczenia: All Seasons, 4Seasons lub All Weather, które informują o możliwości użytkowania przez cały rok.
Ponadto, opony całoroczne będą miały oznaczenie M+S oraz symbol 3PMSF, które oznaczają:
- M+S – Mud and Snow – informacja, że bieżnik opony ma wzór, który jest przystosowany do pracy w na błocie i śniegu.
- 3PMSF – Three-Peek Mountain Snowflake, co oznacza symbol alpejski. Ma formę trzech szczytów górskich oraz płatka śniegu. Opona z takim oznaczeniem przeszła testy dopasowane do dyrektywy UE, które potwierdziły jej możliwości pracy w warunkach zimowych. W ramach testów sprawdza się zachowanie i skuteczność hamowania opon na oblodzonej i pokrytej śniegiem nawierzchni.
Jak czytać oznaczenia opon?
Na oponach samochodowych znajdują się liczne informacje. Oczywiście na pierwszy rzut oka widoczne jest logo producenta i nazwa handlowa modelu. Pierwsze oznaczenie pełni funkcję marketingową, ale to drugie już może Wam powiedzieć nieco więcej o zastosowanym ogumieniu, zwłaszcza gdy ma dopisek „Winter” lub „All Season”.
Wiele dodatkowych informacji na temat opon samochodowych jest zapisanych w tajemniczych skrótach, które mogą się wydawać niejasne. Wystarczy spojrzeć na oponę i naniesione na niej zapisy, aby odczytać wszystkie ważne wskaźniki. Wśród nich znajdują się informacje na temat:
- Rozmiaru opon.
- Indeksu nośności.
- Indeksu prędkości.
- Daty produkcji ogumienia.
- Homologacji.
- Rantu ochronnego.
- Opasania/konstrukcji.
- Ciśnienia.
- Oznaczenia dotyczące montażu.
- Wzmocnienia.
- Run Flat.
- Wskaźnika zużycia.
- Homologacji marek samochodowych.
- Oznaczenia UTQG.
- Oznaczenia wyglądu boku opony.
To nie wszystkie informacje, które można odczytać z opon. Poza nimi nanosi się również inne dodatkowe symbole i oznaczenia, które dotyczą konkretnych wskaźników, a także wyposaża w etykietę informacyjną.
Oznaczenia opon: rok produkcji
Na oponie znajdziecie kod DOT, który pozwoli Wam rozszyfrować prawdziwą datę produkcji ogumienia. To jednocześnie homologacja bezpieczeństwa, która jest zgodna ze standardami amerykańskiego departamentu transportu.
Kod DOT składa się maksymalnie z 12 znaków, cztery ostatnie cyfry oznaczają datę produkcji – pierwsze dwie to tydzień, a dwie następne to rok produkcji, czyli zapis 0821 będzie oznaczał, że opona została wyprodukowana w 8 tygodniu 2021 roku.
Z kolei pierwsze dwa znaki kodu DOT oznaczają kod producenta i fabrykę, z której pochodzą opony, np.: B5 to fabryka Michelin w Olsztynie. Dwa kolejne znaki w kodzie DOT określają rozmiar opony. Pozostałe symbole przed określeniem tygodnia i roku produkcji to opcjonalny kod producenta.
Oznaczenia rozmiaru opon
Informacje o rozmiarze opony znajdziecie w ciągu literowo-cyfrowym, który w UE musi mieć jednolitą, znormalizowaną formę. Przykładowy rozmiar jest zapisany w ten sposób: 205/55 R16 i to tajemnicze oznaczenie kryje pod sobą:
- Liczba 205 – szerokość opony podana w mm.
- Liczba 55 – profil opony, czyli wysokość ściany bocznej, liczona od zewnętrznej krawędzi felgi do bieżnika, zapisywana w procentach. Chcąc uzyskać te dane w mm, wystarczy obliczyć 55% z szerokości podanej wcześniej.
- R16 – to symbol średnicy felgi, do której jest dopasowana opona. Litera R informuje o konstrukcji radialnej danej opony. W tym przypadku opona odpowiada feldze o średnicy 16 cali.
Oznaczenia opon: indeks nośności i prędkości
Indeks nośności opony jest zapisywany za pomocą cyfry występującej bezpośrednio o średnicy felgi. Jego celem jest zdefiniowanie maksymalnego obciążenia, które może znieść opona w trakcie jazdy z maksymalną dla siebie prędkością. Suma nośności wszystkich opon powinna być większa niż dopuszczalna masa pojazdu z pełnym obciążeniem, np.: indeks nośności zapisany jako liczba 93 oznacza 650 kg.
Indeks prędkości znajduje się tuż za indeksem nośności i zapisywany jest pod postacią litery, która informuje o tym, z jaką prędkością maksymalną można jechać na wybranych oponach. Tę wartość wyznaczają testy laboratoryjne, w których sprawdza się zdolność opony do utrzymania danej prędkości z symulowanym obciążeniem. W ramach testów zwiększa się prędkość co 10 minut o 10 km/h do momentu uzyskania planowanej wartości, np.: zapis pod postacią litery M oznacza prędkość 130 km/h.
Oznaczenia opon: homologacja
W Europie opona dopuszczona do użytku jest oznaczana symbolem E, który pochodzi od skrótu ECE (Economic Commision of Europe). W połączeniu z cyfrą pozwala określić kraj, w którym została udzielona homologacja potwierdzająca zgodność opony z normami, np.: Polska jest sygnowana zapisem E20.
Oznaczenia opon: rant ochronny
Eksploatacja pojazdu naraża felgi na uszkodzenie, choćby przez ich kontakt z krawężnikiem. Niektóre modele opon mają tzw. rant ochronny, który ma za zadanie ograniczyć kontakt felgi z otoczeniem. Rant ochronny to wzmocnione zgrubienie na bocznej ścianie opony, które przyjmuje na siebie pierwszy kontakt z czynnikiem, który może uszkodzić felgę.
Oznaczenia opon, które mają rant ochronny:
- RFP – Rim Fringe Protector (Goodyear)
- FP – Fringe Protector (Goodyear)
- MFS – Maximum Flange Shield (Dunlop)
- FR – Felgen Ripen (Continental)
Koncerny Michelin, Pirelli oraz Bridgestone nie nanoszą dodatkowych oznaczeń w oponach z rantem ochronnym.
Oznaczenia opon: ciśnienie
Zapis Max Inflation informuje o tym, jakie maksymalne ciśnienie może wytrzymać wybrana opona. Podaje się je w kPa, czyli w kilopaskalach i funtach na cal kwadratowy (Psi).
Chcąc sprawdzić wynik w barach, należy umieścić przecinek za pierwszą cyfrą wartości w kPa.
Ważne! Nie jest to wyznacznik dla właściwej wartości ciśnienia, które należy stosować w oponie. Prawidłowe ciśnienie będzie zależne od wielu innych czynników, np.: zastosowania pojazdu lub jego masy.
Oznaczenia opon: wskazówki dotyczące montażu
Na oponach można znaleźć oznaczenia, które pomagają w prawidłowym montażu ogumienia.
Zapis ROTATION znajduje się w oponach kierunkowych i wskazuje za pomocą strzałki prawidłowy kierunek toczenia opony.
INSIDE/OUTSIDE to oznaczenie stosowane w oponach asymetrycznych, które wskazuje wewnętrzną i zewnętrzną stronę montażu ogumienia.
Oznaczenia opon: wzmocnienia
Opony, które są wzmacniane, są przystosowywane do pracy przy większym obciążeniu i ciśnieniu, aniżeli ich standardowe wersje. Mają wyższy indeks nośności, dzięki zastosowaniu mocniejszym materiałów.
Jeśli chcecie sprawdzić, czy Wasze opony są wzmocnione, to szukajcie poniższych oznaczeń:
- RF/REF/RFD/REINF – symbolizują opony do małych pojazdów dostawczych, które są przeznaczone do pracy z większym obciążeniem.
- XL/EXL/EL – symbolizują opony do mocniejszych pojazdów, nastawionych na pracę z dużą mocą silnika i większym momentem obrotowym.
- C – symbolizuje opony przeznaczone dla większych samochodów dostawczych.
Run Flat – co to za oznaczenie?
Ten zapis informuje o możliwej dalszej jeździe po całkowitej utracie ciśnienia w oponach. W zależności od producenta, możliwości opon z systemem Run Flat będą się różnić od siebie prędkością maksymalną oraz dystansem do dalszej jazdy, po przebiciu opony. Zwykle to 80 km i prędkość 80 km/h. Każdy producent stosuje swoje indywidualne oznaczenia, np.: RFT czyli Run Flat Tyre znajdziecie w oponach marki Bridgestone.
Jak zapisywany jest wskaźnik zużycia opony?
Tajemniczy skrót TWI, czyli Thread Wear Indicator, to oznaczenie, które znajduje się na mostku pomiędzy klockami bieżnika, może mieć też symbol trójkąta.
I uwaga, jeśli nawierzchnia sięga tego wskaźnika, to już czas, aby wymienić ogumienie na nowe! Oznacza to, iż opony osiągnęły ustawowo wymaganą minimalną głębokość bieżnika, czyli 1,6 mm.
Co znajduje się na etykiecie informacyjnej opony?
Na każdej oponie, która została wyprodukowana po 30 czerwca 2012 roku musi znajdować się etykieta informacyjna, zgodna z jednolitym wzorem obowiązującym we wszystkich państwach UE.
Znajdziecie na niej trzy informacje:
- Opory toczenia, które mają wpływ na zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.
- Efektywność na mokrej nawierzchni.
- Hałas zewnętrzny, który jest emitowany przez oponę w trakcie pracy.
Nowe etykiety na oponach
1 maja 2021 roku etykiety opon ponownie uległy zmianom. Wprowadzono nowe klasy efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni.
Nowa etykieta zawiera informacje o 5 klasach od A do E i ma zmieniony zapis głośności toczenia, wcześniej był to zapis podawany w decybelach, który łączył się z symbolem fal dźwiękowych (od 1 do 3), obecnie poza decybelami jest również zapis klasy głośności od A do C.