Tuning samochodu polega na poprawie wyglądu i osiągów pojazdu. To forma doposażenia auta w dodatki, które nie oferuje producent, a które spełnią oczekiwania właściciela. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w Polsce nie można swobodnie modyfikować swojego samochodu, bowiem nie wszystko jest legalne.
Czy tuning jest legalny?
W Polsce można poddać modyfikacjom swój samochód, ale trzeba spełnić określone warunki.
Są one dokładniej opisane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia oraz w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów.
Auto tuningowane - czyli jakie?
Tuning samochodu można podzielić na dwie główne kategorie: optyczny i mechaniczny.
Najczęściej możecie mieć do czynienia z tym pierwszym, który w głównej mierze opiera się na zmianie wyglądu samochodu, to np.: przyciemnione szyby czy modyfikacja oświetlenia. Celem tuningu optycznego jest poprawa wyglądu i estetyki pojazdu.
Z kolei, tuning mechaniczny pojazdu to już ingerencja w układy, części, a nawet w silnik samochodowy. Celem tego rodzaju tuningu jest poprawa osiągów oraz mocy jednostki napędowej. W tej kategorii możecie spotkać się jeszcze z tzw. chip-tuningiem.
Tuning optyczny samochodu
Jest stricte związany z zewnętrznym lub wewnętrznym wyglądem pojazdu. To najszybszy, najtańszy i zarazem najbardziej efektowny sposób na wprowadzenie zmian w swoim aucie, które będą cieszyć oko właściciela i nie tylko.
W ramach tuningu optycznego przeprowadza się, np.: wymianę felg oraz opon, zderzaków, montuje się spoilery, przyciemnia szyby lub modyfikuje oświetlenie,
Tuning mechaniczny samochodu
Polega na poprawie osiągów oraz mocy silnika. Zwykle można to uzyskać poprzez wymianę lub modyfikację poszczególnych elementów silnika, np.: turbosprężarki, wałka rozrządu. To najdroższa forma tuningowania pojazdu.
Dlatego, dużą popularnością cieszy się chip tuning, który polega na elektronicznej modyfikacji silnika, z pomocą specjalistycznych modułów. Taki chip odpowiada za sterowanie pracą jednostki napędowej, aby ta wykazywała jeszcze większe osiągi.
Tuning samochodu – co jest dozwolone?
Pojazd musi spełniać wymogi techniczne, zawarte w wyżej wspomnianych rozporządzeniach, ale to nie wszystko.
Zmodyfikowane części pojazdu muszą mieć homologację i spełniać również określone właściwości techniczne. Kierowca musi zachować dobrą widoczność, a żaden element wyposażenia zewnętrznego auta nie może powodować zagrożenia na drodze.
Przyciemnione szyby nie mogą mieć niższego współczynnika przepuszczalności niż 75% dla przednich szyb i 70% dla przednich szyb bocznych.
Zmiana lusterek jest dozwolona, ale muszą zapewniać dobrą widoczność.
Opony nie mogą wykraczać poza obrys pojazdu. Zderzaki muszą być stabilnie zamontowane oraz wytrzymałe. Spoiler może być zamontowany.
Zawieszenie może być obniżone, jednak z zachowaniem umiaru, gdyż po zbyt drastycznej modyfikacji progi zwalniające mogą być wyzwaniem dla auta. Poza tym, samochód może nie przejść przeglądu technicznego, ze względu na nieprzewidywalne zachowanie na drodze.
Można zamontować dekoracyjne listwy LED w kabinie pojazdu, w takich miejscach jak bagażnik lub miejsce na nogi.
Przepisy nie zabraniają modyfikacji osiągów silnika, które są zgodne z wyznaczonymi normami. Według regulacji - modyfikacja mocy nie może przekroczyć 5% fabrycznie ustawionej wartości i co istotne – zmiana musi zostać ujęta w dowodzie rejestracyjnym i poprzedzona badaniem technicznym.
Warto zamontować tłumik w układzie wydechowym, jeśli przeprowadzicie w nim ingerencje.
Czego nie można legalnie modyfikować w samochodzie?
Nielegalny jest montaż zbyt głośnego wydechu w samochodzie. W pojazdach z silnikami benzynowymi wartość natężenia dźwięku nie może przekroczyć 93 dB, a w pojazdach z silnikiem diesla nie wolno przekroczyć 96 dB.
Modyfikacje układu wydechowego, które opierają się na wycięciu osprzętu służącego oczyszczaniu spalin, czyli katalizatora lub filtra cząstek stałych są nielegalne. Po usunięciu tych elementów istnieje szansa, że pojazd zacznie przekraczać normy emisji szkodliwych związków ze spalin.
Montaż neonów i świateł pod podwoziem nie jest legalny, ze względu na ryzyko rozpraszania innych kierowców na drodze i możliwość zlewania się neonów z fabrycznymi światłami samochodu.
Nie wolno naklejać kolorowych folii na klosze reflektorów, które zmienią barwę światła lub przyciemnią je. Niedozwolone jest także stosowanie niebieskich świateł, które są zarezerwowane dla służb państwowych.
Zabroniona jest wymiana żarówek halogenowych na lampę wyładowczą, którą stosuje się w ksenonach. Powodem jest obowiązek posiadania systemu samopoziomowania i czyszczenia, który znajduje się w reflektorach z ksenonami montowanymi fabrycznie.
Zakazany jest montaż tzw. nitro czyli podtlenku azotu, który bardzo mocno poprawia dynamikę pojazdu. Ten system nie tylko przyczynia się do szybszego zużycia silnika, ale również stwarza zagrożenie pożarowe na drogach.
Niedozwolone jest przyciemnianie tablicy rejestracyjnej ani ingerowanie w jej wygląd, co utrudnia odczyt miernikom prędkości lub innym urządzeniom.