26.06.2023

Typowe błędy w serwisowaniu klimatyzacji, sprawdź czy je popełniasz!

Na zewnątrz robi się coraz bardziej gorąco, czas odpalać klimatyzację w aucie. Jeśli zauważycie, że ta nie działa sprawnie, po włączeniu jej pierwszy raz od minionego sezonu, to możliwe że czas na wymianę czynnika, czyszczenie lub serwis. Sprawdźcie, jakie są typowe błędy przy serwisowaniu klimatyzacji, które jej szkodzą.

Serwis klimatyzacji

Zwykle kierowcy w kontekście klimatyzacji myślą, że póki działa prawidłowo, nie ma co jej ruszać. A to niestety najczęstszy błąd, który prowadzi do powstania poważniejszych usterek. Serwisowanie klimatyzacji powinno się przeprowadzać co 2 lata, ale niektóre czynności, takie jak dezynfekcja czy wymiana filtra kabinowego, muszą być robione co najmniej raz w roku.

Pełen serwis klimatyzacji trwa około godziny, a nawet dwóch. Skrócony czas tej usługi zwykle wiąże się z jej nieprawidłowym przeprowadzeniem.

Wymiana czynnika czy dobicie go?

Czynnik chłodzący w klimatyzacji ulatnia się naturalnie, niemniej w nowszych lub kilkuletnich samochodach nie powinno to mieć miejsca. Zwykle dopuszczalnym ubytkiem jest ten na poziomie 40-60 gramów rocznie.

Im starsze auto, tym częściej powinien być przeprowadzany pełny serwis klimatyzacji, aby wykryć wszelkie nieszczelności, zanim doprowadzą do poważniejszych awarii.

Jednym z większych błędów popełnianych przez kierowców jest decydowanie się na dobicie czynnika, gdy klimatyzacja przestaje chłodzić. Zwykle oznacza to, że serwis klimatyzacji nie był dawno przeprowadzany, a czynnik który znajduje się jeszcze w układzie, jest już zbyt stary i zmieszany z wilgocią, a nawet brudem.

Niemniej, zamiast dobijania czynnika, zaleca się jego wymianę poprzez odessanie starego, wysuszenie całego układu i napełnienie go nowym czynnikiem.

Cykliczne dobijanie czynnika, nawet dwa czy trzy razy co roku, prowadzi do poważnych awarii, kompresora, skraplacza czy przewodów. Zdecydowanie lepiej usunąć wodę z całego układu i przeprowadzić pełny serwis. Nie będzie to jednak miało sensu, jeśli wcześniej nigdy nie wymieniano osuszacza, który odpowiada za pochłanianie wilgoci. Robi się to co 3-4 lata.

Wydajność układu

Regularna wymiana filtra kabinowego powinna Wam wejść w nawyk, tak samo jak dezynfekcja klimatyzacji. Nie zawsze filtr znajduje się w wygodnym miejscu, aby móc przeprowadzić jego wymianę samodzielnie, gdyż ten proces może wymagać demontażu kilku elementów. Dlatego dobrym pomysłem jest kupno filtra węglowego, który wystarczy na znacznie dłużej.

Sama wymiana filtra to nie wszystko. Należy również wyczyścić układ wentylacji i kabinę z grzybów oraz bakterii. Ozonowanie, które przeprowadza się w ramach serwisu klimatyzacji, to najpopularniejsze, najbezpieczniejsza i najskuteczniejsza metoda oczyszczania całej kabiny w pojeździe. Ozon zabija wszystkie żywe organizmy, ale trzeba również pamiętać o dokładnym wywietrzeniu kabiny, po przeprowadzeniu ozonowania.

Dodatkowe czynności serwisowe

Warto zdecydować się również na kilka dodatkowych czynności, w ramach serwisowania klimatyzacji: oczyszczanie kratek wentylacyjnych, sprawdzenie drożności odpływów wody ze skraplacza, sprawdzenie szczelności zaworków, przez które często ulatuje sam czynnik.

Jeśli w serwisie zostaną Wam zaoferowane takie czynności, a sam proces serwisowania klimatyzacji będzie trwał dłużej niż godzinę, to macie pewność że trafiliście do fachowców, którzy przeprowadzą cały proces w pełni profesjonalnie.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: