22.04.2024

Awaria pompy paliwa najczęstsze objawy

Pompa paliwa pełni bardzo ważną rolę w samochodach z silnikiem spalinowym. Zaniedbania kierowcy mogą doprowadzić do jej uszkodzenia, a wtedy może dojść do poważnej awarii i silnik zostanie unieruchomiony. Jakie są objawy uszkodzonej pompy paliwa? Czy lepiej ją regenerować czy wymienić na nową? Sprawdźcie!

Pompa paliwa – co to jest?

To jeden z głównych elementów układu paliwowego, który znajdziecie w samochodach z silnikiem spalinowym.

Zadaniem pompy paliwa jest zapewnienie obiegu paliwa, pomiędzy zbiornikiem, a jednostką napędową. Dzięki temu podzespołowi, benzyna lub olej, trafiają do komory spalania silnika, gdzie dalej są przetwarzane na mieszankę paliwowo-powietrzną, niezależnie od obciążenia silnika.

Rodzaje pomp paliwa

W pojazdach z silnikiem spalinowym montuje się różne rodzaje pomp paliwa: -

  • Mechaniczna – wykorzystywana w starszych modelach samochodów, głównie w latach 90. Mechaniczna pompa paliwa składała się z cylindra z tłokiem i membrany, za ich pomocą odbierała paliwo z baku i kierowała je do silnika. Obecnie już się jej nie stosuje.
  • Elektryczna – dzieli się ją na dwa rodzaje – niskociśnieniową i wysokociśnieniową.
    • Elektryczna niskociśnieniowa pompa paliwa – to standard, który znajdziecie praktycznie w każdym pojeździe spalinowym. Dzieli się ją na wewnątrz zbiornikową i liniową (zewnętrzną). Pierwsza znajduje się w zbiorniku paliwa i jest najpopularniejszym rodzajem, umożliwia chłodzenie i smarowanie oraz tłumienie pracy pompy, dzięki swojemu umieszczeniu. Pompa liniowa znajduje się poza zbiornikiem paliwa, w ciągu przewodów paliwowych, co pozwala jej zasysać benzynę lub olej ze zbiornika i przekazywać dalej do silnika.
    • Elektryczna wysokociśnieniowa pompa paliwa – to dodatkowa pompa, którą znajdziecie w jednostkach wysokoprężnych. Znajduje się pod pokrywą silnika i używa się jej do zwiększenia ciśnienia paliwa, które jest dostarczane przez wtryskiwacze. Inaczej nazywa się ją pompą wtryskową i dzieli na dwa rodzaje – rzędową oraz rotacyjną.

Gdzie jest pompa paliwa?

W zależności od rodzaju pompy paliwa, znajduje się ona w zbiorniku paliwa lub poza nim – w ciągu przewodów paliwowych. W jednostkach wysokoprężnych jest zamontowana pod pokrywą silnika.

Po czym poznać awarię pompy paliwa?

Głównym objawem uszkodzonej pompy paliwa będzie nieprawidłowe ciśnienie paliwa, które jest podawane do silnika, wówczas mogą wystąpić takie problemy, jak:

  • Brak możliwości lub problemy z uruchomieniem silnika.
  • Gaśnięcie jednostki po uruchomieniu lub dodaniu gazu.
  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym.
  • Charakterystyczne szarpanie silnika podczas przyspieszania.
  • Spadek mocy jednostki.
  • Hałas z tylnej części pojazdu.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Zwiększone obroty silnika, nieadekwatne do nacisku na pedał gazu.

Najczęstsze przyczyny awarii pompy paliwa

Nowoczesne pompy paliwowe są zasilane elektrycznie, co powoduje że główną przyczyną ich awarii może być usterka elektryczna, dlatego warto w pierwszej kolejności sprawdzić bezpieczniki i styki.

Najczęściej jednak, przyczynami awarii pompy paliwa są mechaniczne uszkodzenia, do których doprowadza zła jakość paliwa albo za niski poziom.

Paliwo jest odpowiedzialne również za smarowanie tego elementu oraz chłodzenie, jeśli będzie zanieczyszczone, wówczas drobinki brudu zatkają filtr i doprowadzą do problemów z działaniem pompy.

Wieczna jazda na rezerwie także szkodzi pompie paliwa, ponieważ musi pracować w zbyt suchym środowisku, a to może doprowadzić do jej zatarcia. Dodatkowo, brak paliwa w zbiorniku może powodować gromadzenie się wilgoci na jego ściankach i w efekcie doprowadzi do korozji.

Jak sprawdzić, czy pompa paliwa uległa awarii?

Ze względu na to, że objawy uszkodzonej pompy paliwa są dość mało charakterystyczne, możecie spróbować zweryfikować, czy faktycznie doszło do jej awarii, postępując według poniższej instrukcji:

Słuchajcie dźwięku pompy paliwowej, to charakterystyczny szum, po włączeniu zapłonu lub wciśnięciu przycisku „start”. Jeśli pompa jest zepsuta, będzie głośno wyć lub nie wydawać żadnych dźwięków. Jeśli nie słyszycie żadnych dźwięków, możecie delikatnie uderzyć zbiornik paliwa od dołu, wówczas wibracje odblokują zużyte szczotki jednostki, a gdy silnik zaskoczy, pompa powinna emitować dźwięki. To oznacza, że się zawiesiła, ale nie jest uszkodzona.

Zajrzyjcie pod maskę i znajdźcie puszkę z bezpiecznikami i sprawdźcie, czy odpowiadający za pompę paliwa nie jest przepalony. Jeśli tak, wymieńcie uszkodzony bezpiecznik, a gdy problem się powtarza, odwiedźcie elektryka samochodowego.

Możecie użyć multimetru do sprawdzenia pracy pompy paliwa. W tym celu należy się wpiąć do złącza zasilania pompy i sprawdzić, czy po włączeniu zapłonu dociera do niej napięcie. Sprawdźcie również jego wartość – za niskie doprowadzi do nierównej pracy pompy.

Sprawdźcie ciśnienie w układzie paliwowym, za pomocą manometru. Wepnijcie go w przewody paliwowe, gdy silnik pracuje lub próbujecie go uruchomić, to wartość powinna wynosić od 3 do 5 barów.

Pompa paliwa koszt naprawy

Koszt wymiany pompy paliwa będzie zależy od marki i modelu samochodu, ale zwykle waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Dlatego, lepiej nie doprowadzać do takich sytuacji i tankować wysokiej jakości paliwo, dbać o jego poziom w zbiorniku i regularnie wymieniać filtr paliwa.

Regeneracja pompy paliwa - czy warto?

Regeneracja pompy paliwa jest często nieopłacalnym zabiegiem, ze względu na to, że nowa część nie kosztuje wiele. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest wymiana tego elementu, w przypadku pomp w samochodach benzynowych.

Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, to można zastanowić się nad regeneracją pompy, ponieważ parametry będą takie same, a koszt znacznie niższy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: