Drgania na kierownicy są problemem wielu właścicieli samochodów. Niezależnie od modelu pojazdu, wieku i przebiegu mogą się przydarzyć. Co je powoduje? Istnieje wiele przyczyn – mogą to być źle wyważone koła, a nawet niedawno wymienione tarcze hamulcowe. Jak można sobie poradzić z biciem na kierownicy? Sprawdźcie.
Przyczyny drgania kierownicy w trakcie jazdy
Drżenie kierownicy, które pojawia się w konkretnym zakresie prędkości, jest spowodowane kołami. W tej sytuacji problem rozwiąże wizyta u wulkanizatora i wyważenie kół. Choć istnieje ryzyko, że trzeba będzie zainwestować w nowe felgi lub opony.
Jeśli drgania występują podczas hamowania, to najpewniej przyczyną będą zużyte tarcze hamulcowe, a ich wymiana będzie konieczna. Lepiej jednak zlecić to specjalistom z warsztatu samochodowego, ponieważ w większości przypadków drgania na kierownicy są spowodowane błędami popełnianymi przy amatorskim montażu tarcz.
Dlaczego tarcze są winne drganiom kierownicy?
Najczęstszym powodem, dla którego tarcze hamulcowe biją, jest niedokładne oczyszczenie piasty. Na styku z tarczą jej powierzchnia powinna być oszlifowana do czystego metalu, bez resztek farby, rdzy lub głębokich wżerów.
Podczas przykręcania tarczy do nierównej powierzchni, bardzo często dochodzi do jej zwichrowania. To może spowodować uszkodzenie nawet nowych fabrycznie tarczy.
Innym powodem, który doprowadza do uszkodzenia tarczy, jest smarowanie styku piasty różnymi preparatami, które mają spowalniać procesy korozyjne oraz ułatwić ich późniejszy demontaż. Jednak trzeba mieć na uwadze, że w trakcie pracy tarcze się rozgrzewają do bardzo wysokich temperatur, a to może spowodować, że te środki chemiczne mogą się dosłownie zagotować.
Drgania na kierownicy, ale to nie koła i tarcze
Nie zawsze tarcze są winne biciu na kierownicy. Sprawność układu hamulcowego jest zależna od ogólnego stanu technicznego pojazdu. Objawy zbliżone do bicia tarcz mogą być również powodowane przez zużyte łożyska kół albo luzy na metalowo-gumowych elementach zawieszenia.
Do zwichrowania tarcz może dojść nagle poprzez szybkie schłodzenie ich powierzchni roboczej. Ten efekt może być skutkiem awaryjnego hamowania połączonego z wjazdem w głęboką kałużę.
Jednak nie zawsze zwichrowane tarcze nadają się do wymiany. Jeśli ich powierzchnia ma odpowiednią grubość i nie jest zużyta, to można je spokojnie przetoczyć.
Ile kosztuje naprawa?
Samodzielnie demontując tarcz i dostarczając je do specjalistów z tej dziedziny zapłacicie za usługę około 100-150 zł.
Przetoczenie tarcz samodzielnie zdemontowanych to koszt zależny od średnicy tarczy, ale zwykle waha się w kwotach 150-200 zł.