Wiadomym jest, że olej należy wymieniać regularnie. Jednak, to by dowiedzieć się, w jakim jest stanie, może nam powiedzieć jego kolor. Próbkę przepracowanego oleju można pobrać z silnika i oddać do laboratorium, aby się dowiedzieć też, jaka jest ogólna kondycja silnika naszego pojazdu.
Kolor oleju zależy od silnika
Inaczej będzie wyglądał olej silnikowy spuszczony z silnika Diesla, a inaczej ten z auta benzynowego. W pierwszym olej będzie czarny, w drugim już niekoniecznie. Silniki benzynowe, które są zasilane LPG w ogóle nie brudzą oleju. Wygląda on dobrze nawet przed wymianą, która jest konieczna po danym przebiegu.
Zwykle olej silnikowy jest rozgrzewany do temperatury, która przekracza 100ºC oraz poddawany obróbce, która powoduje zmianę w jego cząsteczkach. W wyniku tego procesu zmianom ulegają parametry oleju, które na mogą nie być dla Was widoczne.
Znacznie łatwiej dostrzec można obce substancje w oleju. Zwłaszcza paliwo, które dostaje się do miski olejowej, w wyniku spływania po ściankach cylindrów. Jego ilość zwiększa się podczas rozruchu zimnego silnika, a u diesli również w trakcie regeneracji filtra cząstek stałych. Możecie zaobserwować wzrost poziomu oleju silnikowego zmieszanego z paliwem w silniku w niekorzystnych warunkach, nawet gdy silnik na bieżąco spala pewne ilości.
Co dostaje się do oleju?
Przede wszystkim też cząstki stałe. Zwłaszcza w silnikach diesla, mniej w autach benzynowych, a najmniej w benzynowych, które są zasilane LPG.
Tłumaczy to efekt szybszego czernienia oleju w dieslach, wolniejszego w autach benzynowych i prawie niezauważalnego w autach z LPG. Niewielka ilość cząstek stałych w oleju silnikowym nie jest gwarancją braku jego zużycia. W silnikach LPG olej ulega bardzo szybkiej degradacji, przez kwaśne związki, które powstają w wyniku spalania gazu – część wydostaje się z auta przez rurę wydechową, a część trafia właśnie do oleju.
Niezależnie od rodzaju zasilania, do oleju również dostają się produkty powstające w wyniku spalania paliwa, jak również samego oleju silnikowego, który przedostaje się do komór spalania i spala wraz z paliwem.
Możesz zbadać stan oleju i silnika w laboratorium
Możesz pobrać próbkę przepracowanego oleju silnikowego z silnika i oddać ją do laboratorium. Dowiesz się wtedy, w jakiej kondycji jest silnik Twojego auta. Jednak to dość drogi proces, który nie zawsze pozwala uzyskać jednoznaczną odpowiedź. W tej kwocie znacznie lepiej wymienić nawet 3 razy olej wraz z filtrem.
Jednorazowe testery oleju - warto je kupić?
Na rynku dostępne są również jednorazowe testery oleju, za które zapłacisz kilka zł. Pozwalają one teoretycznie na ocenę stanu oleju w dużym przybliżeniu. Raczej odpowiadają na pytanie, czy trzeba go już wymienić.
Chcąc wykonać taki test, należy pobrać kroplę oleju z silnika na bibułę i ocenić po śladach, które powstaną w ciągu kilkudziesięciu minut, w porównaniu do załączonego wzornika, czy należy wymienić olej, czy jeszcze nie.
W praktyce możecie również zauważyć, że barwienie olejem testerów pozwala na ocenę zawartości obcych substancji, które w nowym oleju nie będą widoczne, ale to można również ocenić bez konieczności używania testera.
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu: