Instalacja gazu w samochodzie swego czasu stała się bardzo popularna. Zwłaszcza, że generowała więcej korzyści niż negatywnych efektów. Mniejsze koszty eksploatacji przy większym zużyciu i ekologiczna jazda przekonały do montażu autogazu niejednego kierowcę. W dobie podwyżek za litr gazu nadal opłaca się montować LPG?
W Polsce aż 2,5 mln samochodów jest zasilanych gazem LPG. Obecnie koszt montażu instalacji gazowej w samochodzie różni się już w zależności od rodzaju samochodu i silnika. Można zapłacić od 2 500 zł do 7 000 zł, a i sama inwestycja nie zwróci się w momencie jej wykonania, a dopiero kilka miesięcy później.
Instalacje gazowe różnią się ze względu na rodzaj wtrysku – auto wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny, w zależności od warunków i stylu jazdy, będzie spalało zarówno gaz i benzynę w stosunku 80% i 20%. Proporcje mogą się różnić w zależności od auta i jego stanu.
Z kolei samochody wyposażone w pośredni wtrysk benzyny spalają wyłącznie gaz. Auto nie będzie potrzebowało benzyny lub jedynie jej minimalne wartości. Paliwo będzie jednak potrzebne do odpalenia silnika.
Wybór instalacji LPG zależy od rodzaju silnika i przeznaczenia auta na co dzień.
Jakie są najpopularniejsze przyczyny awarii instalacji LPG?
Kierowca, który serwisuje regularnie instalacje gazową redukuje ryzyko wystąpienia awarii. A ten, któremu nie po drodze do warsztatu, naraża się na zacieranie wtrysków, awarii reduktorów lub listwy wtryskowej. Często również uszkodzeniem ulegają zawory i cewki. O tym, jaki olej stosować w autach z LPG możecie przeczytać tutaj.
Podstawowa diagnostyka instalacji gazowej w aucie oraz wymiana filtrów to koszt zaledwie 120 zł.
Czy nadal się opłaca instalować LPG w aucie?
Już wcześniej pisaliśmy o tym, że montaż LPG to wciąż opłacalny proces. I niecały rok później podtrzymujemy swoje zdanie. Cena LPG i koszty instalacji często zwracają się znacznie szybciej, niż zakłada użytkownik, a zwłaszcza w autach, które mają wysokie roczne przebiegi.
Cena litra LPG na ten moment jest równa połowie kosztu za litr benzyny. Dobrze zamontowana instalacja gazowa powoduje, że auto pali do 2 l więcej gazu niż benzyny. Chcąc przejechać 100 km autem zasilanym benzyną zapłacić 50 zł, gazem tylko 27 zł.
LPG w hybrydach i dieslach
Wielu właścicieli samochodów hybrydowych decyduje się również na instalację autogazu. Tą samą decyzję podejmują użytkownicy diesla. I nie ma przeszkód by to zrobić. W hybrydach stosuje się w tym celu specjalne sterowniki, które pozwalają pojazdowi na szybsze przełączenie się na gaz. Hybryda dzięki temu zyskuje m.in. większy zasięg i jest jeszcze bardziej ekonomiczna i ekologiczna.
Diesle również mogą mieć zamontowaną instalację gazową. W zależności od rodzaju podłączenia gazu, mechanizm w jednostkach wysokoprężnych będzie spełniał inne funkcje. Najpopularniejszą metodą jest tzw. „diesel gaz”, który pozwala na uruchomienie silnika za pomocą oleju napędowego, a podczas jego pracy wtryskiwana zostaje mieszanka gazu i ropy. Gaz stanowi 30% tej mieszanki. Dzięki temu można zaoszczędzić na mniejszym zużyciu paliwa, wydłużyć żywotność filtrów DPF oraz SCR, a nawet uzyskać wzrost mocy i momentu obrotowego o 30%!
Przegląd auta z LPG jest droższy
Trzeba pamiętać również o tym, że instalacja gazowa dokłada kierowcy dodatkowy koszt w postaci wyższej kwoty za przegląd na SKP. Ten kosztuje 120 zł w stacji kontroli pojazdów, a na stacji diagnostycznej już około 180 zł.
W świetle obecnych cen na stacjach paliw, to wciąż niewiele większy wydatek, niż jazda autem zasilanym wyłącznie benzyną lub olejem napędowym.