Na rynku wtórnym jest już coraz więcej samochodów z silnikami downsizingowymi. Możecie tego nie wiedzieć, ale potrzebują one oleju, który będzie spełniał inne wymagania. Jakie dokładnie? Sprawdźcie w naszym artykule!
Ogólne założenia downsizingu powinny być Wam znane – ich celem jest uzyskanie podobnych lub lepszych osiągów jednostki napędowej, przy mniejszej niż zwykle pojemności skokowej. Oczywiście to wszystko ma zajść przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej masie jednostki napędowej. Można to osiągnąć przy wysilaniu nowych silników, ale może to niestety odbić się na ich trwałości.
Filtry GPF – co to jest?
To analogiczny układ do filtrów cząstek stałych w dieslach, w silnikach benzynowych. Poddane downsizingowi jednostki napędowe zasilane benzyną produkują sadzę, czasem w nadmiernych ilościach. To efekt obciążenia małego silnika z wtryskiem bezpośrednim, w którym nie dochodzi do idealnego wymieszania paliwa z powietrzem, a w cylindrach powstaje strefa nadmiaru paliwa.
W procesie spalania powstaje wówczas sadza, którą należy odpowiednio wychwycić, by nie zanieczyściła silnika. W tym celu stosuje się układu GPF – układy benzynowych filtrów cząstek stałych.
Olej a sadza – czy mają na siebie wpływ?
Otóż skład oleju może się przyczynić do mniejszej ilości tworzących się cząstek sadzy. Aby do tego doszło, musi mieć właściwości dyspersyjne.
Sadza z komory spalania przedostaje się do oleju i zanieczyszcza go w pewnym stopniu. Dobre oleje, które mają odpowiednie właściwości dyspergujące, będą umożliwiały dość sporej ilości sadzy na utrzymywanie się w zawiesinie, ale w dużym rozproszeniu.
W ten sposób, zanieczyszczony olej będzie w stanie krążyć w obiegu, bez ryzyka zapchania kanałów albo filtra olejowego, co mogłoby mieć bardzo złe skutki dla całego układu.
Olej chroni łańcuch rozrządu
Sadza może się osadzać w różnych miejscach silnika, m.in. również na łańcuchu rozrządu. A to szczególnie szkodliwe, gdy znajdzie się w obszarze sworzni łączących ogniwa łańcucha, bo może doprowadzić do wycierania.
Nawet minimalne luzy na poszczególnych sworzniach mogą wydłużyć łańcuch w zakresie, którego nie da się już skompensować napinaczem. Powoduje to zaburzenia faz rozrządu, a nawet może grozić przeskakiwaniem łańcucha.
W najgorszym scenariuszu – brak synchronizacji wałków rozrządu oraz wału korbowego może doprowadzić do uderzenia tłoka w zawory, a to spowoduje spore koszty naprawy.
Oleje, które mają silne właściwości dyspersyjne mogą zapobiec gromadzeniu się sadzy w newralgicznych punktach łańcucha rozrządu i ochronią go przed wydłużaniem.
Olej zapobiega przedwczesnemu zapłonowi
Niestety w silnikach spalinowych wciąż zdarzają się zjawiska przedwczesnego zapłonu LSPI. Zwykle można to zaobserwować w zakresie niskich obrotów od 1500 do 2000 obr/min., ale też przy mocnym obciążeniu silnika i silnym doładowaniu go powietrzem.
Przedwczesny zapłon mogą powodować również obecne w komorze spalania resztki niedopalonego paliwa, czy żarzące się cząstki oleju. LSPI może doprowadzić do uderzeń płaszcza tłoka o tuleję cylindra, a to z kolei może się skończyć poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej.
Oleje, które redukują zjawisko LSPI, są wzbogacone o formułę ograniczającą powstawania tych cząstek, które w obrębie cylindra mogą się żarzyć. Dodatkowo mają działanie gaszące paliwo rozcieńczone w warstwie oleju na gładzi lub pierścieniach.
Dobór oleju dla silnika downsizingowego ma ogromne znaczenie!
Wiele specyfikacji i homologacji, które zostały opracowane przez międzynarodowe organizacje czy konstruktorów silników, zostało stworzonych po to, by ograniczyć negatywne działanie zjawisk, które mogą pojawić się w silnikach poddanych downsizingowi.
Niestety wiele z nich wyklucza się pod względem składu chemicznego oleju, lepkości, właściwości FE oraz kompatybilności z materiałami pasków rozrządu. I to właśnie spowodowało konieczność wyprodukowania nowych rodzajów olejów, które mogą spełnić wymagania poszczególnych specyfikacji.
Niewłaściwy dobór olejów do nowoczesnych silników, poddanych downsizingowi, może doprowadzić do pogorszenia składu spalin, a nawet zniszczyć silnik.