Kontrolka paliwa już się pali, a Ty denerwujesz się, że nie wiesz, ile jeszcze możesz przejechać swoim autem? A może nie ufasz dystansowi podawanemu przez komputer? Sprawdź, ile faktycznie kilometrów przed Tobą, zanim zgaśnie Ci auto przez brak paliwa.
Jazda na rezerwie to zły nawyk
Kierowcy dzielą się na tych, którzy notorycznie jeżdżą na rezerwie i nie martwią się o liczbę kilometrów, które jeszcze mogą przejechać oraz na tych, dla których kontrolka paliwa działa jak magnes, który przyciąga ich do stacji benzynowej.
Musimy mieć na uwadze, że długotrwała jazda na rezerwie nie jest ani przyjemna dla właściciela pojazdu, a tym bardziej dla jego samochodu. Jeśli się przeliczymy i w trasie zabraknie nam paliwa, wówczas możemy mieć problemy z uruchomieniem silnika, nawet po zalaniu auta paliwem z kanistra. Niestety wraz z resztkami paliwa, do silnika mogą się także dostać zanieczyszczenia, które pochodzą z baku. A to może uszkodzić filtr paliwa i wtryskiwacze. Innym skutkiem może być również zapowietrzenie się układu paliwowego” – informuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Ile kilometrów uda się nam przejechać na rezerwie?
Oczywiście podajemy Wam informacje w przybliżeniu. Dotyczą one starszych pojazdów, nowoczesnych aut z silnikiem benzynowym i dieslem.
Kierowcy starszych pojazdów mają do dyspozycji jedynie klasyczny wskaźnik z kontrolkami. W momencie, w którym znajduje się już w czerwonym polu rezerwy możemy przejechać jeszcze do 120 km. Oczywiście wszystko jest zależne od modelu naszego pojazdu.
Nowoczesne samochody mają ten plus, iż posiadają komputer pokładowy, który prognozuje zasięg na rezerwie. Należy jednak mieć na uwadze, że zazwyczaj są to zaniżone wartości, które mają kierowcy przypomnieć o konieczności wizyty na stacji benzynowej. Jednak od momentu zapalenia się kontrolki możemy spokojnie przejechać również do 120 km.
W dieslach komputery pokładowe są dokładniejsze. Na rezerwie możemy przejechać około 160 km.
Ekonomiczny styl jazdy na rezerwie
To znana i stosowane przez wielu kierowców reguła, że na rezerwie przejedziemy więcej kilometrów, jeśli zastosujemy eco-driving lub mniejsze prędkości na autostradzie. Gdy tego nie zrobimy, wówczas przejedziemy spokojnie 50 km/h.
Producenci samochodów również dbają o to, by właściciele pojazdu nie doprowadzili zbyt łatwo do uszkodzenia auta przez jazdę na rezerwie i odpowiednio kalibrują liczniki. Jednak należy pamiętać o tym, że gdy poziom paliwa spada do zera, wówczas wzrasta ryzyko zaciągnięcia zanieczyszczeń do układu paliwowego, które mogą uszkodzić pompę i wtryskiwacze, a także zatkać filtr.
Co robić, gdy w trasie skończy się paliwo?
Przede wszystkim możemy rozpoznać, gdy poziom paliwa w baku jest bardzo niski i zareagować odpowiednio wcześniej. Silnik w takiej sytuacji może tracić moc a nawet chwilami przerywać pracę. Nie bagatelizujmy tego, bo gdy w trasie zabraknie nam paliwa i silnik zgaśnie to należy siłą sprzęgła zjechać na skrajny pas lub w boczną drogę i zlokalizować najbliższą stację paliw lub zadzwonić po pomoc drogową.
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu: