08.04.2022

Dlaczego musisz kontrolować czujniki ABS?

Czujnik ABS monitoruje prędkość i obrót koła, co pozwala na zoptymalizowanie układu odpowiadającego za kontrolę hamowania i przyczepności. Czujnik ABS jest głównym elementem układu hamulcowego. Dane, które przesyła nieustannie do sterownika, zwiększają bezpieczeństwo jazdy i pozwalają na jak najszybsze i najbezpieczniejsze zatrzymanie pojazdu. Jak o nie dbać? Sprawdź!

 

Zadanie czujnika ABS 

Czujnik ABS umiejscowiony jest na przegubie homokinetycznym lub przy piaście koła. Jego główną funkcją jest ciągła aktualizacja danych, które docierają do sterownika ABS. Uzyskuje się je poprzez odczyt kołem zębatym prędkości każdego pojedynczego koła.

Czujnik ABS przekazuje dane o prędkości radialnej, odczytanej na kole, do innych układów. Sterownik elektryczny przetwarza odchylenia lub różnice prędkości między kołami, a następnie aktywuje układ zapobiegający blokowaniu kół.

Jeśli czujnik ABS wykryje brak napędu w kołach, to system aktywuje regulację ciśnienia płynu w pojedynczych tłoczkach i włączy pompę dezaktywującą układ ręczny, a to natychmiast będzie oddziaływać na hamulec.

Dlaczego musisz kontrolować czujniki ABS?

Systematycznie kontrolowanie części elektronicznych całego układu hamowania co 2 lata powinno wejść Wam w nawyk. System ABS również może niszczeć w okresie zimowych, ze względu na trudne warunki atmosferyczne i szkodliwe działanie soli drogowej.

Powodem do wymienienia czujników ABS może być również uszkodzenie w wyniku uderzenia lub przypadkowego kontaktu ze żwirem, który znajduje się na jezdni, a także zderzenie z kołem impulsowym na skutek uszkodzenia łożyska.

Czujnik, który ulegnie uszkodzeniu, powoduje wstrzymanie działania całego systemu ABS.

Jak sprawdzić, że czujnik ABS nie działa?

Czujniki ABS, ze względu na swoje działanie, dzielą się na pasywne oraz aktywne. Pasywne to te, w których element pracuje bez dodatkowego napięcia zasilania, a aktywne to te, które działają wyłącznie wtedy gdy jest do nich przyłożone napięcie zasilania.

W sytuacji uszkodzenia czujników ABS możecie zauważyć zapaloną kontrolkę ABS, blokadę kół podczas hamowania, zapisanie kodu błędu, regulacje pozorne, a nawet awarię innych systemów.

Przy wykrywaniu usterek trzeba zwrócić uwagę na uszkodzenia i zanieczyszczenia czujnika. Należy również sprawdzić przewody czujnika, czy na pewno wszystkie wtyczki są odpowiednio połączone, nie są przerwane lub skorodowane.

ABS nie ingeruje w pracę układu hamulcowego. System włącza się dopiero po mocnym naciśnięciu pedału hamowania, a więc po uszkodzeniu czujników ABS, możecie dalej jeździć. Jednakże pamiętajcie, że od ABS zależy Wasze bezpieczeństwo na trasie, zatem lepiej od razu wymienić uszkodzone czujniki, zwłaszcza że koszt naprawy wyniesie od 30 do 200 zł. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: