03.07.2023

Filtry w samochodzie – wszystko, co musisz wiedzieć

Filtry samochodowe są niezwykle istotne dla prawidłowej pracy auta, a nawet dla naszego zdrowia. Nie powinno się bagatelizować ich wymiany, gdyż może to doprowadzić do poważnych awarii i usterek. Sprawdźcie za co odpowiadają poszczególne filtry i kiedy należy je wymieniać.

Jakie są filtry w aucie?

W samochodach osobowych występują 4 rodzaje filtrów:

  • filtr kabinowy,
  • filtr oleju,
  • filtr paliwa, 
  • filtr powietrza.

W samochodzie z instalacją gazową znajdziecie również filtr gazu.

Olej i filtr oleju w samochodzie - wszystko co musisz wiedzieć

Olej silnikowy odpowiada za odprowadzanie i wypłukiwanie zanieczyszczeń oraz produktów ubocznych spalania. W innym przypadku będą przyspieszać zużywanie się silnika i pogarszać jakość dostarczanego do niego oleju.

Magazynowanie zanieczyszczeń zajmuje się filtr oleju. Z wyglądu przypomina puszkę, a należy go wymieniać przy każdej wymianie oleju w samochodzie. Dobrą praktyką jest również wylanie z filtra starego płynu i przeprowadzenie dokładnych oględzin. Jeśli znajdują się na nim połyskujące drobinki, wówczas to sygnał, że silnik może się zacierać.

Niezależnie od rodzaju silnika, interwał wymiany oleju oraz filtra oleju nie może przekraczać 15 tysięcy kilometrów. A jeśli nie pokonujecie takich odległości w ciągu roku, to należy przeprowadzić tę czynność raz na rok.

Filtr oleju - gdzie jest? Jak go znaleźć?

Filtr oleju zwykle umiejscowiony jest w łatwo dostępnej części silnika - na górze lub na dole. 

Jeśli w Waszym aucie filtr oleju znajduje się w dolnej części silnika, wówczas niezbędny będzie kanał, który umożliwi jego wymianę. 

W większości przypadków raczej znajdziecie go już po podniesieniu maski w swoim aucie, w okolicy wlewu oleju, w pobliżu zderzaka.

Filtr powietrza w samochodzie

Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do samochodu. Możecie tego nie wiedzieć, ale przez filtr powietrza przepływa nawet kilka tysięcy litrów powietrza na każdy litr spalonego paliwa! Sprawny filtr potrafi oczyścić powietrze w prawie 100% z cząstek o średnicy nie mniejszej niż kilka mikrometrów.

W Polsce mamy do czynienia z dość sporym zapyleniem powietrza, co mocno oddziałuje na przepustowość filtra i ma wpływ na gorsze osiągi silnika. Dlatego bardzo istotnym jest, by regularnie wymieniać filtr powietrza, aby nie doprowadzić do zniszczenia pierścieni tłokowych, cylindrów czy turbosprężarki.

Filtr kabinowy

Jego rola jest niezwykle ważna dla naszego zdrowia. Filtr kabinowy oczyszcza powietrze z pyłów smogowych, roztoczy oraz innych rodzajów zanieczyszczeń. Jest niezwykle pomocny dla alergików i małych dzieci.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów kabinowych, jedne mają standardową przegrodę wykonaną z włókniny, a inne zawierają dodatkowy wkład z węglem aktywnym, który potrafi zatrzymywać nawet szkodliwe gazy.

Filtr kabinowy powinno się wymieniać co najmniej raz w roku, równolegle z wymianą filtra powietrza. Do najbardziej znanych objawów nieskutecznej pracy filtra kabinowego należą choćby zaparowane szyby i nieprzyjemne zapachy, które wydobywają się z nawiewów.

Filtr kabinowy a filtr powietrza - czym się różnią?

Pamiętajcie, że oba filtry nie są sobie równe. Filtr powietrza jest odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza, które bierze udział w procesie spalania paliwa. Filtr kabinowy z kolei odpowiada za oczyszczanie powietrza, które dostaje się do kabiny pasażerskiej.

Filtr paliwa

Zadaniem tego medium filtracyjnego jest odseparowanie zanieczyszczeń, które wraz z paliwem płyną w kierunku silnika. Wymienia się go co 100 tys. km i trzeba o tym pamiętać, bo w innym wypadku można doprowadzić do szybszego zużywania się wtryskiwaczy.

W samochodach z silnikiem diesla wymiana filtra paliwa powinna być przeprowadzana nie rzadziej niż co 30 tys. km, a zwłaszcza warto ją przeprowadzać przed rozpoczęciem się sezonu zimowego.

Filtr gazu

Rolą tego filtra jest również dbanie o czystość paliwa, które jest przekazywane do układu wtryskowego. Tyle, że w przypadku instalacji LPG, gaz musi być filtrowany kilkakrotnie. Zanieczyszczenia, które powstają przy zmianie stanu skupienia są jeszcze bardziej niebezpieczne dla silnika.

Filtry gazowe dzieli się na takie, które filtrują fazę ciekłą oraz lotną. Oba należy wymieniać co najmniej raz w roku lub co około 20 tysięcy km. 

Co ile wymieniać filtry w samochodzie? Podsumowanie

Filtry samochodowe powinno się wymieniać zgodnie z poniższymi interwałami:

  • Filtr powietrza - raz w roku
  • Filtr kabinowy - raz w roku, równolegle z wymianą filtra powietrza. 
  • Filtr paliwa - wymiana co 100 tysięcy przejechanych km.
  • Filtr oleju - maksymalnie co 15 tysięcy przejechanych km, wraz z wymianą oleju.

Filtry w samochodzie z silnikiem diesla

W samochodzie z silnikiem diesla również występują 4 filtry: paliwa, oleju, powietrza oraz kabinowy. Bardzo ważnym aspektem jest różnica w interwale wymiany filtra paliwa w silniku Diesla. 

Należy to robić przed każdą zimą, ze względu na to, że w filtrze zbiera się więcej wody, parafiny i frakcji oleju, które w mroźne dni mogą zamarznąć, co uniemożliwi uruchomienie samochodu. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: