28.01.2022

Jak diagnozuje się układy elektryczne w aucie?

Jak właściwie diagnozuje się w aucie układy elektryczne? Fachowiec doskonale zna sygnały pochodzące od czujników, wie gdzie znajdują się napięcia zasilające, a także sterowanie elementami wykonawczymi. W końcu to jego praca. A jeśli Wy jesteście ciekawi, jak to wygląda dokładnie, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu.

 

Diagnostyka samochodowa 🚙

Obecnie jest najczęściej wykonywana w serwisach i warsztatach, powala zaoszczędzić mnóstwo czasu. Pozwala na sprawdzenie wszystkich ewentualnych problemów z układami w aucie. Jeśli parametry odbiegają od normy, wówczas w komputerze pokładowym zapisywane są odpowiednie kodu błędu, które wyświetlą się fachowcom w ekranie laptopa, którym diagnozuje stan samochodu.

Mechanicy znając parametry błędów mają znacznie ułatwioną pracę. Wiedzą dokładnie czym trzeba się zająć oraz jak to zrobić.

Jak działa diagnostyk?

Głównymi narzędziami diagnostycznymi są – multimetr cyfrowy, oscyloskop diagnostyczny oraz tester diagnostyczny. Sam proces przebiega następująco:

- diagnostyk zbiera informacje od właściciela pojazdu

- przeprowadza wstępne badanie

- odczytuje usterki

- przeprowadza badanie oscyloskopowe

Kiedy wykonuje się diagnostykę samochodową? 👨‍🔧

Diagnostykę można wykonać dla własnego pojazdu, a także dla takiego, który zamierzamy kupić. Pozwala ona na wykrycie usterek, które mogą być ukrywane przez handlowców.

Dobrym pomysłem jest również przeprowadzanie diagnostyki raz w roku, a także po każdej kolizji, nawet bez udziału innych uczestników ruchu drogowego.

Diagnostyka to tak naprawdę podstawa każdej naprawy. Pozwala ustalić przyczynę usterki, a także szybko zdiagnozować nieprawidłowości. Gdy tylko zauważycie jakieś niepokojące sygnały, warto wówczas we własnym zakresie udać się do warsztatu i zlecić ją mechanikom. Zwłaszcza, gdy wyświetli się Wam kontrolka, auto ma problem z odpaleniem, a moc spada.

Diagnostyk zna sygnały i układy zasilania

W motoryzacji stosuje się sygnały składające się z taktowanego okresowo napięcia prądu elektrycznego. Występują zarówno takie ze zmiennym napięciem lub częstotliwością (PFM) i ze zmianą wypełnienia sygnału (PWM). Mechanik sprawdza je z pomocą multimetru lub oscyloskopu.

Obecnie układy w autach pracują cały czas. Oznacza to, ze non stop są zasilane, czego nie zbada się zwykłym próbnikiem. Napięcie podłączone jest nawet, jeśli wyjmie się kluczyk ze stacyjki, dlatego mogą pracować bez względu na to czy auto jest uruchomione, czy nie. Sterowniki przeprowadzają kontrole różnego rodzaju samoczynnie. Chcąc zbadać układy w stanie uśpienia, fachowiec musi odczekać, czasem nawet dłużej niż 30 minut, aby móc określić pomiar poboru prądu w stanie spoczynku układów.

Jak wygląda sprawdzanie oświetlenia 🚘

W sytuacji, w której mamy do czynienia z równomiernie oświetloną lewą i prawą stronę auta, raczej nie podejrzewamy nieprawidłowości. Jednak musimy wiedzieć, że w niektórych autach znajdują się cztery żarówki do pozycji. Widząc dwa sprawne źródła światła może nam się wydawać, że wszystko jest w porządku… a prawda będzie zupełnie inna.

Do naprawy oświetlenia ledowego mechanik używa przyrządów pomiarowych. Rozpracowuje sposób zasilania, mierzy napięcie zasilające oscyloskopem, aby znaleźć usterkę. Jednym z najczęstszych sposobów weryfikacji jest metoda podstawiania drugiego elementu lub próby na sprawną lampę. To szybka metoda, ale nie pozwala zyskać potrzebnej wiedzy. Badanie napięcia zasilającego oraz prądu to lepsza technika, z której coraz częściej korzystają sprawdzeni fachowcy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: