Amortyzatory, tak jak i większość elementów podwozia, mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. Zużywają się stopniowo w czasie zwykłej eksploatacji. Tempo ich zużycia jest zależne od wielu czynników, a czasem bardzo trudno rozpoznać, że już do niego doszło. Jakie są oznaki zużytych amortyzatorów i kolumn zawieszenia? Sprawdź, żeby wiedzieć w przyszłości!
Amortyzatory oraz kolumny zużywają się stopniowo, ale pojazd również może dać Wam znać, że coś się dzieje nie tak, jak powinno. Zwykle zużyte elementy mają szkodliwy wpływ na układ kierowniczy, hamowanie oraz stabilność pojazdu. A jeśli pojazd wykaże jakiekolwiek z tych objawów, wówczas trzeba się umówić na kontrolę w serwisie. Jest to tzw. kontrola trójkąta bezpieczeństwa – Safety triangle – układu zawieszenia.
Nurkowanie przodu podczas hamowania
Jeśli w trakcie hamowania poczujecie, że przód samochodu za szybko opada w kierunku podłoża, wówczas macie do czynienia z tzw. nurkowaniem. Może to wskazywać na zużyte amortyzatory oraz kolumny. Jest to na tyle niebezpiecznym zjawiskiem, że wydłuża drogę hamowania. To duże zagrożenie zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, gdy nawierzchnia jest często śliska i droga hamowania już jest wydłużona.
Podskakiwanie na wybojach
W nadmiernym stopniu może sygnalizować nieprawidłową pracę amortyzatorów i kolumn zawieszenia. Pojazd powinien osiadać po przejechaniu przez wyboje, a nie podskakiwać. Jeśli zużyte amortyzatory oraz kolumny nieskutecznie amortyzują nierówności oraz nie tłumią wstrząsów, może to doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Kołysanie lub przechylanie podczas zakrętów
W sytuacji, w której auto kołysze się lub przechyla w czasie wykonywania zakrętu, można poczuć nie tylko irytację, ale również utratę kontroli nad pojazdem. W miarę stopniowego zużywania się amortyzatorów mogą one stracić zdolność do kontrolowania tempa przenoszenia się ciężaru podczas wykonywania zakrętów. Może to doprowadzić również do zwiększonego nakładu pracy układu kierowniczego przy pokonywaniu zakrętów.
Przysiadanie tyłu podczas przyspieszania
Prawidłowo działające amortyzatory i kolumny zawieszenia mają stabilizować ruch zawieszenia w trakcie przyspieszania, jeśli są zużyte, wówczas tył pojazdu może przysiadać. Jego pęd będzie przenoszony na tył, a to powoduje podnoszenie się przedniej części auta. Proces nie tylko powoduje dyskomfort w trakcie jazdy, ale również zwiększa obciążenie tylnych elementów zawieszenia.
Kierownica wibruje
Podczas jazdy po wyboistej drodze można doświadczyć delikatnego wibrowania kierownicy, ale jeśli dojdzie do tego na stosunkowo gładkiej nawierzchni, wówczas może to być sygnał zużytych amortyzatorów lub kolumny, a nawet stabilizatora układu kierowniczego.
Dziwne odgłosy
Pukanie lub stukanie nigdy nie jest dobrym objawem. Również w tym przypadku może oznaczać kontakt metalu z metalem, gdy amortyzator albo kolumna dobija do końca zakresu przy pokonywanych nierównościach. Niepokojące dźwięki tego typu mogą również oznaczać zużycie elementów mocujących amortyzatory lub kolumny.
Wyciek płynu
Wyciek płynu hydraulicznego na zewnątrz amortyzatorów lub kolumn może świadczyć o ich zużyciu lub o nieszczelnych uszczelkach, które powodują wydostawanie się go na zewnątrz.