14.11.2023

Mata bitumiczna w samochodzie – po co się ją montuje?

Zmniejszenie hałasu w samochodzie, który jest generowany w trakcie jazdy, jest możliwe! Z pomocą przychodzi mata bitumiczna, która świetnie tłumi dźwięki oraz drgania. Jak jej użyć? W jaki sposób wygłuszyć całe auto? Dowiedzcie się z naszego poradnika!

Dlaczego w samochodzie jest hałas?

Hałas w aucie może powstawać z wielu powodów, m.in. przez oszczędność producentów na materiałach izolacyjnych albo przez zredukowanie masy samochodu dla lepszych osiągów, niższego zużycia paliwa albo emisji spalin.

Nadmierny hałas w trakcie podróży samochodem nie tylko przekłada się na większy dyskomfort, ale również może pogłębiać zmęczenie i powodować utratę koncentracji u kierowcy, a to z kolei ma duży wpływ na bezpieczeństwo.

Szacuje się, że w samochodach osobowych hałas w kabinie przy prędkości 100 km/h nie powinien wynosić więcej niż około 70 dB.

Mata bitumiczna – co to jest?

To jedno z najpopularniejszych rozwiązań, które pozwalają na zredukowanie hałasu w samochodzie. Mata bitumiczna to materiał wygłuszający, który ma bardzo dobre właściwości tłumiące i można go kupić w atrakcyjnej cenie. Jest powszechnie stosowany w przemyśle budowlanym, ale coraz częściej korzystają z niego także mechanicy samochodowi.

Jak wybrać dobrą matę bitumiczną do wygłuszenia samochodu?

Duże znaczenie ma wybór maty bitumicznej, którą dzieli się ze względu na sztywność:

  • Mata bitumiczna twarda – wygłusza duże i płaskie powierzchnie.
  • Mata bitumiczna flex – wygłusza nieregularne i zakrzywione powierzchnie.

Maty bitumiczne mocuje się poprzez rozgrzanie warstwy kleju i naniesienie jej na wybraną powierzchnię. Większość materiałów ma już na swojej powierzchni niewielką wartość kleju. Alternatywnie można również wykorzystać samoprzylepne maty wygłuszające.

Jak wygłuszyć samochód matą bitumiczną?

Sposób montażu maty bitumicznej w samochodzie będzie się różnił, w zależności od wybranej powierzchni:

Drzwi – należy zdemontować boczki mocowane na śruby, folię i spinki oraz oczyścić blachę na jak największej powierzchni. Wygłusza się zewnętrzną część konstrukcji z zachowaniem ostrożności, aby nie uszkodzić prowadnic szyb, linek i cięgien. Można nałożyć także cienką warstwę pianki na boczki, co zmniejsza szumy i trzaski.

Podłoga – wygłuszenie tej części będzie wymagać sporo pracy, bowiem należy zdemontować siedzenia, progi, obudowy nadkoli, tunel centralny. Maty bitumiczne nakleja się na fabryczne wygłuszenie i dodaje warstwę pianki. Nie wolno zakleić otworów montażowych i miejsca upływu wody z układy klimatyzacji!

Dach – wybór maty bitumicznej zależy od kształtu podsufitki, którą w pierwszej kolejności należy usunąć z kabiny. Następnie do blachy przykleja się matę, a dalej nakłada piankę, która nie może przykrywać żadnych otworów montażowych.

Bagażnik – to miejsce, które generuje najwięcej hałasu w czasie jazdy! Aby wygłuszyć przestrzeń bagażową oraz wnękę koła zapasowego należy zastosować grubą matę bitumiczna i piankę, którą można wykorzystać do podklejenia elementów plastikowych.

Maska – decydując się na wygłuszenie tego miejsca zyskacie szansę na zmniejszenie odgłosów z silnika. Matę bitumiczną należy przykleić i nałożyć uszczelniającą piankę poliuretanową.

Nadkola – opony generują dużo hałasu w trakcie jazdy, dlatego wygłuszenie nadkoli to bardzo dobry pomysł. Będzie to jednak wymagać sporo pracy – trzeba zdemontować tylną kanapę, usunąć poszycie pod podłogą bagażnika oraz niektóre elementy instalacji elektrycznej z przodu, a nawet mocowania pasów samochodowych. Maty bitumiczne montuje się na całości metalowej konstrukcji i nakłada piankę ochronną. Pamiętajcie, aby nie zakleić otworów na śruby.  

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: