07.11.2022

Na te błędy lepiej uważajcie przy wymianie filtrów w aucie!

Bo mogą Wam się przytrafić przykre niespodzianki. Mimo tego, że wymiana filtrów w samochodzie należy do dość prozaicznych czynności i wielu kierowców wykonuje ją rutynowo, bardzo łatwo jest przeoczyć kilka istotnych aspektów, które mogą stać się przyczyną awarii.

 

Uwaga na wyciek oleju!

Wymieniając filtr oleju trzeba uważać na wyciek oleju. Zwykle dochodzi do tego z powodu nieodpowiedniego posmarowania uszczelki przed dokręceniem, pozostawieniu starej uszczelki w miejscu mocowania, poluzowania króćca przy odkręcaniu starego filtra lub chłodniczki oleju, która znajduje się pod filtrem w niektórych modelach pojazdów.

Chcąc uniknąć powyższych błędów, najlepiej stosować się do kilku prostych zasad:

Uszczelkę nowego filtra należy nasmarować delikatnie olejem, aby podczas dokręcania samoczynnie układała się pod filtrem w prawidłowy sposób. Sucha uszczelka może się wysunąć ze swojego miejsca, a to spowoduje nieszczelność. Taką samą zasadą trzeba się kierować przy uszczelkach znajdujących się w obudowach wkładów filtrów oleju. Profilaktyczna wymiana i posmarowanie to podstawa. Nowe uszczelki znajdziecie w opakowaniu nowego filtra.

Przed przykręceniem nowego filtra trzeba się upewnić, że w miejscu montażu nie znajduje się stara uszczelka, która powinna zostać usunięta.

Przed montażem nowego filtra puszkowego, należy się upewnić czy miejsce do którego będzie przykręcany nowy filtr jest odpowiednio przygotowane – nie króciec lub chłodniczka oleju nie są poluzowane. A jeśli tak będzie, wówczas trzeba dokręcić te elementy.

Kaseta filtra powietrza może być nieszczelna!

Pokrywa kasety filtra powietrza w większości przypadków zamykana jest na zatrzask albo wkręty. Może się zdarzyć, że do jednego z nich będzie utrudniony dostęp, a w efekcie w tym miejscu dojdzie do nieszczelności. Zwłaszcza jeśli wkręt zostanie pominięty lub niedokręcony.

W takiej sytuacji do układu dolotowego może się przedostawać niefiltrowane powietrze. Jak temu zapobiec? Wymieniać filtr powietrza z dużą uważnością i starannością.

Filtr paliwa jest zapowietrzony!

Filtry paliwa mają zróżnicowaną konstrukcję. Nie ma jednoznacznych wskazówek montażowych, które pomogłyby Wam przy ich wymianie. Możemy podpowiedzieć, że najlepiej będzie starannie wykonywać wszelkie połączenia.

Większość układów paliwowych pracuje pod ciśnieniem, co powoduje konieczność stosowania wysokiej jakości opasek lub szybkozłączek, a nie tanich zamienników. To istotne, ponieważ fabryczne elementy są konstruowane w taki sposób, aby nie nacinały przewodów w trakcie dokręcania.

W niektórych przypadkach przed montażem filtra paliwa należy napełnić nowy paliwem, co pozwala na skrócenie odpowietrzenia układu i ułatwienie rozruchu silnika po wymianie filtra.

Nieprawidłowy montaż filtra kabinowego!

To najczęstszy błąd – filtr kabinowy jest zamontowany niezgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. To istotne zwłaszcza w przypadku, w którym na filtrze kabinowym znajduje się strzałka kierunkowa.

Innym błędem popełnianym przy montażu filtra kabinowego, jest jego zagięcie, które wynika z utrudnionego dostępu do kasetki. Chcąc tego uniknąć warto poćwiczyć montaż na starym filtrze, aby nie uszkodzić nowego.

Wszystkie błędy montażu filtra kabinowego mogą nie tylko pogorszyć jakość powietrza w kabinie, ale również powodować parowanie szyb czy przedostawanie się wody do kabiny.

 

Wymiana filtrów w samochodzie to czynność prosta, jak mogłoby się wydawać. Jednakże popełnienie niektórych błędów może prowadzić w przyszłości do bardziej skomplikowanych awarii, takich jak – wycieki oleju, zapowietrzony układ paliwowy, nieszczelności, itp.

Jeśli chcecie przeprowadzić wymianę filtrów samodzielnie, stosujcie się do instrukcji montażowych i wskazówek producenta, dzięki czemu uda Wam się uniknąć ryzyka popełnienia błędu.

Ponadto bądźcie uważni, cierpliwi i dokładnie wykonujcie wszystkie etapy prac. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: