Dopuszczalne wartości emisji spalin w normach EURO różnią się od siebie. Samochody osobowe z silnikiem benzynowym mają inne wartości niż diesle. Czy wiecie skąd wzięły się normy Euro? Jak można je sprawdzić?
Normy Euro – co to jest?
To właśnie one regulują limit emisji spalin dla nowych pojazdów na terenie całej Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Normy Euro są różne dla różnych pojazdów – samochód ma inaczej ustalone standardy niż pociąg.
Mało tego, pojazdy które przekraczają limity nie mogą być sprzedawane na terenie Unii Europejskiej i w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Historia norm emisji spalin Euro
Pierwsza norma emisji spalin została wprowadzona w 1993 roku. Od tego czasu, wraz z rozwojem silników spalinowych, średni poziom emisji spalin znacznie się zmienił. Unia Europejska zajmuje się między innymi dostosowywaniem poziomu szkodliwych substancji w spalinach do ich aktualnych wartości.
Wyznaczone limity mają wyznaczać kierunki dla producentów, na których nakładane są nowe wymogi. Od 2017 roku każdy model jest testowany pod kątem rzeczywistych wartości emisji spalin na drogach, a nie wyłącznie w warunkach laboratoryjnych.
Normy Euro nie są pierwszymi regulacjami. Już w latach osiemdziesiątych obowiązywała regulacja R49, która nawiązywała do emisji tlenku węgla, węglowodorów i tlenku azotu. Nie mniej jednak, to normy Euro wywarły bardzo duży wpływ na rozwój motoryzacji i dostosowywanie silników do nowo wyznaczonych warunków, z uwzględnieniem zachodzących zmian klimatycznych.
Norma Euro 1 wprowadzona w 1992 roku
Obejmowała samochody osobowe oraz lekki ciężarowe. Jej wartości były zdecydowanie wyższe niż te, z którymi mamy do czynienia dzisiaj. Jednakże już wtedy producenci podjęli decyzję o montażu katalizatorów spalin.
Od tego czasu normy dotyczące gazów oraz cząstek stałych, które powstawały w trakcie spalania, zostały mocno ograniczone. W przypadku tlenków azotu to różnica o 98%, węglowodorów o 95%, tlenku węgla o 89%, a cząstek stałych o 97%.
Norma Euro 2 w użyciu od 1997 roku
Dotyczyła w głównej mierze samochodów osobowych oraz pojazdów dwukołowych i trójkołowych, w których wykorzystywano silniki spalinowe.
Norma Euro 3 – stosowana od 2001 roku
Odnosiła się do samochodów osobowych, ciężarówek ale też wszystkich innych pojazdów z silnikiem spalinowym. I tu po raz pierwszy zastosowano rozróżnienie rodzajów silnika. Diesle mogły wydzielać więcej tlenków azotu, ale standardy tlenku węgla zostały bardziej wygórowane.
Norma Euro 4 – obowiązkowa od 2006 roku
Dotyczyła wszystkich pojazdów, ale jeśli samochód miał np.: napęd benzynowy, wówczas był zwolniony z limitów, które dotyczyły emisji cząstek stałych.
Norma Euro 5 – w użyciu od 2011 roku
Objęła lekkie samochody osobowe oraz użytkowe, dwukołowe i trójkołowe. Po jej wprowadzeniu producenci rozpoczęli wyposażanie pojazdów w filtry cząstek stałych, które wpłynęły znacznie na emisję zanieczyszczeń, powstających w czasie jazdy.
Norma Euro 6 – obowiązuje od 2014 roku do dziś
Samochody osobowe oraz użytkowe muszą spełniać jej limity, które są stale aktualizowane.
Norma Euro 6c – obowiązuje od września 2019
Jest aktualizacją normy Euro 6.
Norma Euro 6d
Została wprowadzona tymczasowo, ale Unia Europejska uchwaliła jej aktualną wersję. Określa szczegółowo jak mają być przeprowadzane testy emisji zanieczyszczeń.
Norma Euro 7
Jeszcze nie wiadomo, kiedy pojawią się nowe limitu Euro, ale trzeba mieć na uwadze że może to nastąpić, gdyż proces elektryfikacji w całej UE wciąż zachodzi dość wolno.
Jak sprawdzić normę emisji spalin Euro w swoim aucie?
Znajdziecie tę informację w karcie pojazdu lub w dowodzie rejestracyjnym. Możecie to również zweryfikować w trakcie badania diagnostycznego. To bardzo ważne zwłaszcza przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy.
Jak wygląda badanie emisji spalin w stacji diagnostycznej?
Badanie nazywane jest NEDC (New European Driving Cycle) i konkretne określa emisję zanieczyszczeń danego pojazdu. Polega na postawieniu auta w hamowni podwoziowej, na której ma się poruszać w określonych warunkach – rozpędzone, zwalniające i w jadące z określoną prędkością.
Po dokonaniu pomiaru NEDC producenci odliczają dodatkowe 4% z wyniku, które jest traktowane jako tolerancja.
Symulacja jazdy NEDC dzielona jest na dwie części – pierwsza to jazda miejska, druga to jazda pozamiejska. Całość ma określić średnie zużycie paliwa i średnią emisję dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych substancji.