10.05.2024

Opony run flat - czym są i czy warto w nie inwestować?

Opony run flat znacznie poprawiają bezpieczeństwo jazdy, umożliwiając kierowcy kontynuowanie trasy w sytuacji uszkodzenia opony. Istnieje jednak kilka warunków, które należy spełnić, aby ten rodzaj opon zadziałał właściwie. Poznajcie szczegóły!

Opony run flat - co to znaczy?

Opony run flat  to specjalny rodzaj opon, zaprojektowany do bezpiecznej jazdy, także po ich uszkodzeniu. Dzięki temu, możliwa jest dalsza jazda, nawet po przebiciu opony, ale z ograniczoną prędkością oraz w określonej odległości.

Głównym atutem tego rozwiązania jest możliwość dotarcia do warsztatu samochodowego lub bezpiecznego miejsca, w którym uszkodzona opona może zostać wymieniona lub naprawiona, bez ryzyka zatrzymywania auta w niedozwolonym miejscu.

Jak działa system opon run flat?

Konstrukcja opony tego rodzaju jest specjalnie wzmocniona w bocznej części, co powoduje, że jest w stanie utrzymać cały ciężar pojazdu, tym samym umożliwiając dalszą jazdę, a kierowca nie odczuje poważniejszych zmian w trakcie jazdy z przebitą oponą.

Trzeba jednak pamiętać, aby w takiej sytuacji nie przekroczyć prędkości 80 km/h.

Co ważne, nie wszystkie samochody mogą korzystać z technologii opon run flat. Niezbędne jest specjalne dostosowanie systemu wspomagania wraz z elementami zawieszenia pojazdu. Samochód musi również dysponować odpowiednimi czujnikami ciśnienia, które będą w stanie poinformować kierowcę o przebitej oponie, ponieważ on sam może tego nie wyczuć w trakcie jazdy.

Rodzaje opon run flat

Wyróżnia się trzy główne typy opon run flat:

  • Opony z wzmocnionymi bokami (Self-Supporting Run-flat Tire Systems - SSR) – to najczęściej stosowany typ, który ma wzmocnione ściany boczne, w pełni zdolne do utrzymania ciężaru pojazdu, nawet po utracie powietrza. Konstrukcja umożliwi dalszą jazdę na dystansie 50-100 km, przy ograniczonej prędkości jazdy do 80 km/h.
  • Opony z pierścieniem wsparcia (Auxiliary Supported Run-flat Tire Systems - ASR) – ten typ ma w swoim wyposażeniu dodatkowy, sztywny pierścień, który znajduje się wewnątrz opony. Odpowiada on za podtrzymania struktury opony, w trakcie utraty ciśnienia. System pozwala na pokonanie dłuższego dystansu z przebitą oponą, przy wyższej prędkości jazdy. Pierścień wspierający jest wykonany z twardego materiału, który zapobiega całkowitemu zapadnięciu się uszkodzonej opony.
  • Opony z systemem samouszczelniającym (Self-Sealing Tires) – pod względem technicznym nie są to klasyczne opony run flat, bo nie pozwalają na dalszą jazdę po utracie ciśnienia. Jednakże opony samouszczelniające się mogą zapobiegać takim sytuacjom, dzięki zastosowaniu specjalnego uszczelniacza wewnątrz opony. Odpowiada on za automatyczne zamknięcie małych otworów, powstałych w wyniku uszkodzenia ciałem obcym, dzięki czemu zapobiega nagłej utracie ciśnienia z opony.

Opony run flat czy zwykłe?

Wybór pomiędzy oponami klasycznymi a run flat jest zależny od wielu indywidualnych czynników, takich jak styl jazdy, rodzaj typowych tras i priorytetów w zakresie bezpieczeństwa i komfortu.

Za oponami run flat przemawiają takie argumenty, jak:

  • Bezpieczeństwo – dzięki oponom run flat możliwa jest dalsza jazda po przebiciu opony w trasie, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo oraz jest niezwykle pomocne w sytuacji awaryjnej, zwłaszcza na autostradach czy podczas niekorzystnych warunków drogowych.
  • Wygoda – brak konieczności wymiany opony na poboczu, w trasie, to bardzo duży komfort psychiczny, ale nie tylko – to również bezpieczniejsze rozwiązanie.
  • Oszczędność miejsca – dzięki oponom run flat nie trzeba mieć koła zapasowego w bagażniku, co zwolni przestrzeń i odciąży pojazd. W efekcie – spalanie może być znacznie niższe.

Ile kosztują opony run flat?

Opony typu run flat kosztują o około 40% więcej niż klasyczne opony, dlatego częściej można je spotkać w samochodach z półki premium.

Jakie są objawy przebicia opony typu run flat?

Trzeba pamiętać, że jazda z przebitą oponą typu run flat ma swoje ograniczenia, dlatego ważna jest umiejętność rozpoznania objawów uszkodzenia. Typowymi sygnałami przebitej opony, będą:

  • Alarm z czujników ciśnienia w kołach.
  • Ściąganie auta na stronę uszkodzonej opony.
  • Potrzeba większej siły do obracania kierownicą, zwłaszcza w przypadku przebitej przedniej opony.
  • Większy hałas podczas jazdy.
  • Odczucie bicia kół lub wibracji, zwłaszcza przy prędkości jazdy powyżej 100 km/h.

Naprawa opony run flat

Jeśli przekroczycie zalecany przez producentów opon run flat dystans użytkowania przebitej opony, to naprawa może być niemożliwa. Jest to spowodowane zbyt dużą siłą tarcia i nadmiernym ciepłem, które zostały wygenerowane podczas jazdy, w efekcie uszkadzając całą konstrukcję i wykluczając jej dalsze użytkowanie.

Naprawa będzie również niemożliwa w sytuacji przebicia opony na jej bocznej ścianie, ze względu na częściowe rozerwanie jej.

Opony typu run flat można naprawić, gdy czoło opony zostanie uszkodzone punktowo i kierowca zastosuje się do wskazań producenta – przejedzie niewielki dystans i nie przekroczy prędkości 50 km/h. 

Montaż opony run flat

Pojazd, który jest wyposażony w opony typu run flat musi zostać do nich przystosowany. Elementy zawieszenia oraz system wspomagania powinny być skalibrowane i zaprojektowane w taki sposób, aby praca z oponami run flat przebiegała bez zarzutu.

Ponadto, bardzo ważne jest, aby auto miało sprawne czujniki ciśnienia powietrza w kołach, aby poinformowały one kierowcę o przebiciu opony podczas jazdy.

Jeśli auto, które jest dostosowane do systemu run flat, będzie jeździć na zwykłych oponach, wówczas może się zachowywać nieprzewidywalnie, zwłaszcza podczas wyższych prędkości.

Montaż opon run flat musi być każdorazowo przeprowadzony w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Źle założone opony mogą doprowadzić do uszkodzenia boku lub stopki opony, a dalej spowodować wystrzelenie opony podczas jazdy z dużą prędkością.

Opony run flat na zwykłe felgi

Montaż opon typu run flat na zwykłych felgach może być niemożliwy, dlatego, że ten rodzaj opon jest cięższy i ma sztywniejsze ściany boczne, aniżeli klasyczne opony. Ponadto, zwykłe felgi nie zapewniają odpowiedniego wsparcia dla sztywnych ścian bocznych opon run flat, co może doprowadzić do problemów z utrzymaniem opony na feldze, zwłaszcza po utracie ciśnienia.

Niektóre rodzaje opon run flat wymagają felg, które są specjalnie zaprojektowane do korzystania z nich. Takie felgi mają odpowiednie cechy konstrukcyjne. Tak jest np.: w autach BMW z systemem SSR (Self Supporting Runflat).

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: