31.01.2022

Paliwa premium można wlać do każdego auta? Lepiej sprawdź…

Ceny paliw premium są wysokie, ale mimo to wielu kierowców wciąż daje się na nie namówić na stacjach benzynowych. Dlaczego? Według obietnicy koncernów dają większa moc, mniejsze spalanie, a do tego dbają o dłuższą żywotność silnika. Czy naprawdę nadają się do wszystkich samochodów? Sprawdzamy.

 

Paliwa premium są dostępne od ręki

Praktycznie na każdej stacji benzynowej znajdziecie paliwa premium. Fakt, są one w wysokich cenach, ale nie stanowi to bariery dla niektórych kierowców. Jednak, tak ten świat jest zbudowany, że dzieli się na pół w każdej kwestii – jedni z chęcią wlewają do baku paliwa premium, a inni podchodzą do nich dość sceptycznie.

Mniejsze spalanie po wlaniu paliwa premium do baku, przy optymistycznym scenariuszu, zachodzi na poziomie od 1 do 5%, co zostało zweryfikowane testami laboratoryjnymi niezależnych instytutów badawczych. Jednak nawet taka różnica nie zrekompensuje kosztów zakupu tego rodzaju paliwa.

Jeśli chodzi o osiągi, to ich poprawa jest praktycznie niewidoczna w codziennej jeździe. Z kolei żywotność silnika może się faktycznie poprawić, ale tylko wtedy gdy paliwo premium będzie dostarczane do auta cyklicznie, przez dłuższy czas. Co ważne, właściciele starszych pojazdów powinni zachować dużą ostrożność przy wybieraniu takiego rodzaju paliwa.

Paliwa premium są niebezpieczne dla starszych pojazdów

Paliwa premium nie tylko poprawiają osiągi, ale również oczyszczają jego wnętrze co zwiększa skuteczność domykania się zaworów oraz eliminuje problemy z samozapłonem i nagarem. A to niestety zamiast pomóc, może zaszkodzić autom z dużym przebiegiem.

Wszelkie dodatki uszlachetniające i myjące, które są zawarte w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, a to może spowodować ich zmieszanie z olejem w misce olejowej. Wypłukany w ten sposób nagar zmniejsza szczelność tłoka w cylindrze, a tym samym obniży jego stopień sprężania, co doprowadzi do zmniejszenia mocy silnika, a nie jej podwyższenia.

Ponadto detergenty, które znajdują się w paliwach premium mogą wypłukiwać zanieczyszczenia zawarte w układzie paliwowym, co może doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy.

Nie masz czujnika spalania stukowego? Nie tankuj paliw premium

Uszlachetnionych paliw nie powinni tankować zwłaszcza kierowcy, którzy jeżdżą pojazdami wyposażonymi w jednostki pozbawione czujnika spalania stukowego. A więc większość modeli produkowanych do końca lat 90-tych.

W paliwach premium kryją się dodatki przeciwstukowe, które zapobiegają wypaleniu tłoków i zaworów, a także uszkodzeniu głowicy silnika. Do objawów spalania stukowego w trakcie jazdy należy metaliczny stukot w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik ma takie czujnik, to paliwo premium, które posiada zwiększoną liczbę oktanów może spowolnić proces do tego stopnia, że silnik straci swoją pierwotną moc. Nie dotyczy to jednak większości samochodów produkowanych już od początku XXI wieku, które mają odpowiednie czujniki.

Profesjonalne dodatki do silnika

Lepszym wyborem, niż paliwa premium, są profesjonalne dodatki do paliw. Czyli chemia, którą wlewa się co ileś tysięcy kilometrów przebiegu. Została ona opracowana z myślą o silnikach benzynowych i wysokoprężnych oraz zyskuje duże uznanie wśród fachowców. To znacznie ciekawsza alternatywa dla paliw premium.

O co chodzi? O produkty inżynierii molekularnej z nano i mikro technologią. Efekty takich dodatków są potwierdzane w warunkach drogowych, testach długodystansowych, w sporcie wyczynowym i na hamowniach. To też znacznie przyjaźniejsze portfelowi kierowcy rozwiązanie.

Paliwa premium są ekologiczne?

Tak zapewniają kierowców producenci. Uszlachetnione mieszanki mają nie tylko wpływać na stan silnika, ale również są bardziej ekologiczne i redukują emisję szkodliwych substancji. Systematyczne stosowanie w przypadku nowych jednostek nie dopuszcza na powstawania zanieczyszczeń i nagaru, a to z kolei przekłada się do wydłużenia żywotności silnika, a właściciel pojazdu będzie się mógł cieszyć jego bezawaryjną pracą przez dłuższy czas.

Jednakże mniejsze spalanie i większe osiągi to efekt placebo. A ekologiczny charakter paliw nie wpływa na środowisko w tak dużym stopniu, jak obiecują producenci. W trudnych czasach wysokich cen paliw, lepszym wyborem dla kierowców będzie stosowanie podstawowych odmian. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij:
Artykuł
13.04.2022

Coraz więcej warsztatów samochodowych bankrutuje?

Nikt nie ma wątpliwości, że rynek motoryzacyjny mocno się zmienił. To efekt pandemii oraz nowej postpandemicznej rzeczywistości, w której aktualnie funkcjonujemy. Zmiany nie są dla wszystkich pozytywne – zwłaszcza, że inflacja rośnie, tak jak i opłaty za prąd oraz gaz. Nie mówiąc o cenach paliwa… Cała branża motoryzacyjna odczuwa każdy z tych aspektów, a najmocniej wpływa to na warsztaty samochodowe. W kraju coraz więcej z nich zaczęło się zamykać. Sytuacji nie wspiera również odmowa resortu w kwestii podniesienia cen za przeglądy samochodowe.
Artykuł
17.09.2021

Opony całoroczne – czy to się opłaca?

Pory roku w obecnych czasach są znacznie mniej zróżnicowane, niż jeszcze kilka lat temu. Mamy znacznie łagodniejsze zimy i upalne lato, a to powoduje, że kierowcy mają coraz większy dylemat przy wymianie opon. Jeżeli zastanawialiście się, czy opony całoroczne się opłacają, to przeczytajcie poniższy artykuł. Odpowiadamy na wszystkie nurtujące Was pytania.
Artykuł
25.04.2022

Ile wiesz o nowoczesnych hamulcach samochodowych?

Zasady działania hamulców w samochodzie nie uległy zmianom, ale za to ich układy już tak. W nowocześniejszych samochodach są one znacznie bardziej skomplikowane, a co za tym idzie, wymagają od kierowców większej opieki. Samodzielne serwisowanie współczesnych układów hamulcowych nie jest dobrym pomysłem, lepiej opierać się na wiedzy specjalistów z warsztatów samochodowych. Zwłaszcza, że hamulce odgrywają istotną rolę w zakresie bezpieczeństwa i nie tylko...