05.01.2024

Paliwo e10 - jakie auta nie powinny go tankować?

Już z dniem 1 stycznia 2024 roku na stacjach paliw w Polsce pojawi się nowy rodzaj benzyny, oznaczony jako E10. Zastąpi on popularną do tej pory bezołowiową 95-tkę z oznaczeniem E5. Czy każdy silnik samochodowy przyjmie tę zmianę bez konsekwencji? Okazuje się, że nie! Właściciele starszych pojazdów mogą mieć problem.

Paliwo e10 co to jest?

Już z dniem 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach benzynowych pojawi się nowy rodzaj paliwa, oznaczony jako E10. To nic innego jak popularna benzyna Pb95, ale z podwójną zawartością biokomponentów.

Kierowcy obecnie tankują bezołowiową 95-oktanową benzynę E5, w której znajduje się 5% biokomponentów. Nowy rodzaj E10 będzie zawierał 10% składników.

W wyniku wprowadzenia w życie przepisów UE, benzyna PB95 z oznaczeniem E5 zostanie wycofana i zastąpiona nowym rodzajem. Tym samym, Polska stanie się 18 krajem Unii Europejskiej, w którym paliwo E10 jest dostępne.

Paliwo e10 – ekologiczne rozwiązanie?

Wprowadzenie paliwa z większą zawartością biokomponentów ma wpłynąć na ekologię, gospodarkę oraz politykę.

Silniki spalające ten rodzaj paliwa będą emitować mniej spalin do środowiska.

Sama benzyna jest inaczej opodatkowana i powoduje mniejsze uzależnienie od paliw kopalnych, które trzeba sprowadzać z krajów niestabilnych politycznie lub wrogich.

Jakie silniki mogą jeździć na paliwie E10?

Powodów do zmartwień nie będą mieli właściciele nowszych samochodów, którym paliwo E5 nie zaszkodzi. Przyjmuje się, że poza nielicznymi wyjątkami, auta sprzedawane na terenie Unii Europejskiej od 1 stycznia 2011 roku będą dostosowane do nowego rodzaju benzyny.

Jedynym minusem jej tankowania może być odczuwalna mniejsza stabilność i trwałość paliwa, bowiem benzyna z dodatkiem alkoholu łatwiej wchłania wodę.

Niemniej, eksperci szacują, że paliwo to nie będzie się szybciej spalało, co narazi kierowców na dodatkowe koszty.

Tankowanie nowego paliwa e10 - możliwe usterki w starszych pojazdach

Nowy rodzaj paliwa może stanowić wyzwanie dla starszych silników.

Raczej większość samochodów, które są obecnie zarejestrowane i aktywne w Polsce, nie powinna mieć problemów z tankowaniem nowej benzyny. Niemniej, właściciele starszych pojazdów, w wieku około 15 lat, powinni zachować ostrożność.

O ile benzyna z 10% zawartością biokomponentów może być dobrze tolerowana przez silnik, o tyle elementy układu zasilania mogą mieć z nią problem.

Wyższe stężenie bioetanolu może potęgować właściwości czyszczące benzyny, a to może spowodować przedostawania się gromadzonych przez lata osadów, do pompy paliwa czy wtryskiwaczy.

W starszych samochodach mogą pojawić się problemy, w wyniku tankowania E10, po dłuższej eksploatacji. W głównej mierze mogą dotyczyć uszczelki pod głowicą i gniazd zaworowych.

Wyższa zawartość bioetanolu może mieć również zły wpływ na silniki, które wykorzystują wczesne wersje układów bezpośredniego wtrysku paliwa.

Jakie samochody nie powinny tankować paliwa e10?

Z powodu higroskopijnych właściwości alkoholu w benzynie, a dokładniej lepszego mieszania się środka z wodą, która może zacząć spływać po ściankach zbiornika, istnieje ryzyko szybszego doprowadzenia do uszkodzenia metalowych elementów układu wtryskowego, które zostaną narażone na korozję.

Dlatego nie powinno się tankować paliwa E10 do silników GDI, czyli starszych modeli Mitsubishi, Volvo czy Renault oraz pierwszych generacji silników FSI. Odradza się to także właścicielom youngtimerów, które mają mechaniczny wtrysk paliwa albo klasyczne zasilanie gaźnikowe.

Jak sprawdzić czy do mojego auta można wlać E10?

Istnieje możliwość sprawdzenia, czy nowy rodzaj benzyny nie zaszkodzi silnikowi Waszego auta. Takie informacje znajdziecie w dokumentach pojazdu lub na klapce wlewu paliwa.

Innym sposobem jest również skorzystanie z wyszukiwarki, którą przygotowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Jednakże ta nie cieszy się dobrą opinią, ze względu na podawanie kierowcom złych informacji.

W razie wątpliwości, możecie również zwrócić się z zapytaniem do Autoryzowanego Serwisu wybranego producenta i zapytać o model Waszego auta.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: