06.12.2023

Pasek wielorowkowy - co to takiego i do czego służy?

Pasek wielorowkowy jest następcą paska klinowego. Sprawdza się znacznie lepiej, ze względu na większą trwałość oraz wykorzystanie całej powierzchni do pracy. To bardzo ważny element, którego zerwanie może doprowadzić do kosztownych usterek. Dowiedzcie się, do czego służy pasek wielorowkowy, czym się różni od paska klinowego i jakie są konsekwencje jego uszkodzenia!

Czym jest pasek wielorowkowy?

Pasek wielorowkowy, nazywany także paskiem napędu osprzętu oraz paskiem wieloklinowym, jest coraz częściej stosowany przez producentów samochodów. Jest to spowodowany stosunkowo niską ceną jego produkcji.

Pasek wielorowkowy jest skonstruowany z kauczuku syntetycznego, który jest wzmocniony włóknami poliestrowymi. W wewnętrznej części ma kilka wyprofilowanych żeber, które wraz z odpowiednimi kołami pasowymi zapewniają większą powierzchnię tarcia, aniżeli klasyczny pasek klinowy.

Giętkość paska oraz materiał, z którego jest wykonany, umożliwia napędzanie kilku urządzeń jednocześnie oraz zapewnia lepsze przenoszenie momentu obrotowego.

Do czego służy pasek wielorowkowy?

Pasek wielorowkowy stanowi bardzo ważny element, który umożliwia jednostce napędowej i jej osprzętowi prawidłowo pracować. Odpowiada on za napędzanie wału korbowego, który zasila pozostały osprzęt silnika, taki jak np.: alternator.

Paski wielorowkowe są używane także do napędu pompy wspomagania czy sprężarki klimatyzacji.

Co napędza pasek wielorowkowy?

Pasek wieloklinowy jest napędzany przez koło pasowe, które znajduje się na wale silnika.

Pasek klinowy a pasek wielorowkowy – jakie różnice?

Główną różnicę pomiędzy paskiem klinowym a wielorowkowym można znaleźć w wewnętrznej części pasków. W pasku wielorowkowym umieszczonych jest kilka mniejszych klinów, w miejscu jednego wielkiego klina. Ta konstrukcja zapewnia lepszą wydajność oraz skuteczność.

Poza tym, pasek wieloklinowy jest znacznie trwalszy i szerszy od paska klinowego. Ten drugi podczas swojej pracy wykorzystuje głównie boczne krawędzie, z kolei pasek wielorowkowy pracuje całą swoją powierzchnią, co zapewnia pełniejszy kontakt z kołami i tym samym lepszą wydajność oraz cichszą pracę.

Pasek wielorowkowy co ile wymiana?

Pasek wielorowkowy należy regularnie kontrolować, aby uniknąć ryzyka usterki lub uszkodzenia tego elementu w czasie jazdy albo co gorsza – całego układu rozrządu, w wyniku zerwania paska. Powinno się to robić przynajmniej raz w roku, przy każdym przeglądzie.

Podczas okresowego przeglądu sprawdza się zwykle napięcie paska, które powinno mieć od 5 mm do 15 mm luzu.

Obecnie montowane paski wielorowkowe są bardzo trwałe, producenci zalecają ich wymianę średnio co 60-120 tysięcy kilometrów lub co 4 lata

Ile kosztuje nowy pasek wielorowkowy?

Nowy pasek wielorowkowy do samochodu osobowego może kosztować od 20 zł do ponad 200 zł.

Ile kosztuje wymiana paska wielorowkowego?

Średni koszt usługi wymiany paska wielorowkowego w warsztacie mechanicznym wynosi około 80 zł.

Zerwanie paska wielorowkowego – jakie konsekwencje?

Pasek wielorowkowy odpowiada za napęd części osprzętu silnika, jego uszkodzenie prowadzi do unieruchomienia tych elementów:

  • Zatrzymanie pompy wody – spowoduje wzrost temperatury silnika, a nawet jego przegrzanie.
  • Uszkodzenie uszczelki pod głowicą – będzie następstwem przegrzania silnika.
  • Zatrzymanie alternatora – w efekcie nie będzie ładowania, a to doprowadzi do rozładowania akumulatora i wyłączenia wszystkich elektrycznych urządzeń w aucie.
  • Brak wspomagania kierownicy – wystąpią trudności w poruszaniu kierownicą.
  • Unieruchomienie sprężarki klimatyzacji – doprowadzi do odłączenia klimatyzacji.
NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: