Paski rozrządu zostały zastąpione łańcuchem, co miało swoje uzasadnienie. Producenci samochodów chcieli, aby dopiero po przejechaniu 200 tys. km lub 300 tys. km, wymieniano je na nowe. Zwłaszcza w małych, tanich, silnikach. Okazuje się jednak, że paski mają swoje zalety, a produkcja tanich rozrządów łańcuchowych nie przyniosła założonych celów – wytrzymywały krócej niż paski.
Rozrząd zajmuje się synchronizacją pracy wału korbowego oraz zaworów. Paski i łańcuchy rozrządu są obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem, znacznie rzadziej się je łączy i tworzy rozrząd pasowo-łańcuchowy.
Pasek rozrządu ma dłuższą żywotność od łańcucha
Z biegiem lat okazało się, że pasek rozrządu wytrzymuje znacznie dłużej niż łańcuch. Jego typowa żywotność wynosiła 60-120 tys. km, zgodnie z instrukcją producentów. Obecnie jednak została wydłużona do ponad 200 tys. km.
W nowoczesnych jednostkach stosuje się krótki pasek, który napędza tylko jeden wałek rozrządu, a drugi, jeśli w ogóle jest, łączy się z pierwszym zazębieniem stałym lub drugim krótkim paskiem lub łańcuchem.
Z kolei tanie rozrządy łańcuchowe wytrzymywały około 100 tys. km, a nawet często przed zakończeniem tego okresu, trzeba było je wymienić. W niektórych konstrukcjach pojawiły się nawet wady – przedwcześnie zużywały się zęby na kołach, które współpracowały z łańcuchem.
Pasek nie jest zależny od ciśnienia oleju
Rozrząd łańcuchowy jest wrażliwy na spadek ciśnienia oleju, może to poluzować napinacz, a dalej doprowadzić do uderzenia łańcucha o obudowę lub jego przeskakiwanie. Z kolei rozrząd paskowy, który jest napinany napinaczem sprężynowym, nie jest zależny od ciśnienia oleju, dlatego znacznie lepiej sprawdzi się w autach, które jeżdżą dużo na krótkich dystansach i są częściej uruchamiane.
Pasek pracuje ciszej niż łańcuch
Dobrze napięty rozrząd paskowy będzie pracował znacznie ciszej niż rozrząd łańcuchowy niskiej jakości. W droższych rozrządach łańcuchowych – dwurzędowych łańcuchy zębate będą pracować znacznie lepiej.
Waga paska jest znacznie mniejsza
Zestaw paska rozrządu jest znacznie lżejszy niż zestaw rozrządu klasycznego, ale i z tym bywa różnie, jeśli doda się do tego wagę szerokich kół pasowych oraz węższych od łańcucha.
Niższe koszty wymiany paska
Wymiana paskowego rozrządu jest o wiele łatwiejsza, zajmuje mniej czasu i jest znacznie tańsza niż wymiana zestawu rozrządu z łańcuchem. Oczywiście są też wyjątki, ale zakładamy tutaj typowy scenariusz.
Nietypowe środowisko pracy
Pasek rozrządu zwykle ukrywano pod plastikową obudową, a łańcuch szczelnie zabudowywano, aby pracował w oleju. Obecnie stosuje się już paski, które także są zabudowane i pracują w kąpieli olejowej. Nie wiadomo jednak czy to rozwiązanie się przyjmie, ze względu na to, że drobiny zużywającego się paska zanieczyszczają olej.