06.02.2023

Paski rozrządu znów są popularne?

Paski rozrządu zostały zastąpione łańcuchem, co miało swoje uzasadnienie. Producenci samochodów chcieli, aby dopiero po przejechaniu 200 tys. km lub 300 tys. km, wymieniano je na nowe. Zwłaszcza w małych, tanich, silnikach. Okazuje się jednak, że paski mają swoje zalety, a produkcja tanich rozrządów łańcuchowych nie przyniosła założonych celów – wytrzymywały krócej niż paski.

 

Rozrząd zajmuje się synchronizacją pracy wału korbowego oraz zaworów. Paski i łańcuchy rozrządu są obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem, znacznie rzadziej się je łączy i tworzy rozrząd pasowo-łańcuchowy.

Pasek rozrządu ma dłuższą żywotność od łańcucha

Z biegiem lat okazało się, że pasek rozrządu wytrzymuje znacznie dłużej niż łańcuch. Jego typowa żywotność wynosiła 60-120 tys. km, zgodnie z instrukcją producentów. Obecnie jednak została wydłużona do ponad 200 tys. km.

W nowoczesnych jednostkach stosuje się krótki pasek, który napędza tylko jeden wałek rozrządu, a drugi, jeśli w ogóle jest, łączy się z pierwszym zazębieniem stałym lub drugim krótkim paskiem lub łańcuchem.

Z kolei tanie rozrządy łańcuchowe wytrzymywały około 100 tys. km, a nawet często przed zakończeniem tego okresu, trzeba było je wymienić. W niektórych konstrukcjach pojawiły się nawet wady – przedwcześnie zużywały się zęby na kołach, które współpracowały z łańcuchem.

Pasek nie jest zależny od ciśnienia oleju

Rozrząd łańcuchowy jest wrażliwy na spadek ciśnienia oleju, może to poluzować napinacz, a dalej doprowadzić do uderzenia łańcucha o obudowę lub jego przeskakiwanie. Z kolei rozrząd paskowy, który jest napinany napinaczem sprężynowym, nie jest zależny od ciśnienia oleju, dlatego znacznie lepiej sprawdzi się w autach, które jeżdżą dużo na krótkich dystansach i są częściej uruchamiane.

Pasek pracuje ciszej niż łańcuch

Dobrze napięty rozrząd paskowy będzie pracował znacznie ciszej niż rozrząd łańcuchowy niskiej jakości. W droższych rozrządach łańcuchowych – dwurzędowych łańcuchy zębate będą pracować znacznie lepiej.

Waga paska jest znacznie mniejsza

Zestaw paska rozrządu jest znacznie lżejszy niż zestaw rozrządu klasycznego, ale i z tym bywa różnie, jeśli doda się do tego wagę szerokich kół pasowych oraz węższych od łańcucha.

Niższe koszty wymiany paska 

Wymiana paskowego rozrządu jest o wiele łatwiejsza, zajmuje mniej czasu i jest znacznie tańsza niż wymiana zestawu rozrządu z łańcuchem. Oczywiście są też wyjątki, ale zakładamy tutaj typowy scenariusz.

Nietypowe środowisko pracy

Pasek rozrządu zwykle ukrywano pod plastikową obudową, a łańcuch szczelnie zabudowywano, aby pracował w oleju. Obecnie stosuje się już paski, które także są zabudowane i pracują w kąpieli olejowej. Nie wiadomo jednak czy to rozwiązanie się przyjmie, ze względu na to, że drobiny zużywającego się paska zanieczyszczają olej.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: