20.04.2022

Przeglądy techniczne w Polsce – będą nowe przepisy?

W ubiegłym roku zaledwie 2,3% pojazdów nie przeszło obowiązkowego przeglądu technicznego. Czy to oznacza, że Polacy dbają o swoje samochody, czy jednak macie prawo do niepokoju, że na polskich drogach wciąż poruszają się niesprawne pojazdy?

 

Badanie techniczne samochodu w Polsce🧑‍🔧

W 2021 roku, zgodnie z danymi CEPiK, przeprowadzono 18 645 953 przeglądy okresowe, z których 18 208 873 zakończono z podbitym dowodem rejestracyjnym. A więc 97,7% pojazdów przeszło pozytywnie swój przegląd, a 2,3% pojazdów nie zostało dopuszczonych do ruchu (437 080).

W Niemczech co piąty pojazd nie przechodzi za pierwszym razem badania technicznego. Co ciekawe, średni niemiecki samochód jest młodszy od polskiego auta o 4,5 roku. A więc to w Polsce powinien być wyższy współczynnik pojazdów, które nie przechodzą badań technicznych, a jest dokładnie na odwrót.

Niska cena przeglądu nie sprzyja rygorystycznym badaniom?

W Polsce badanie techniczne kosztuje 99 zł, a dla pojazdów LPG/CNG 162 zł. Opłatę reguluje się przed wykonaniem badania, a jeśli wyjdzie ono negatywnie, nie podlega ona zwrotowi.

Biorąc pod uwagę, że cena przeglądu samochodu osobowego jest tak niska, to diagności muszą wręcz rywalizować o klientów. A to powoduje, że na wiele rzeczy przymykają oko w trakcie badania.

Jeśli diagnosta będzie surowy, to straci klienta. Przez to do ruchu dopuszczane są nie do końca sprawne pojazdy.

Będą nowe przepisy👮‍♂

Ministerstwo odmówiło SKP podniesienia stawek za badanie techniczne, argumentując że prowadzenie tego rodzaju działalności jest wciąż bardzo opłacalne, skoro w Polsce otwierają się co rusz nowe punkty diagnostyczne. Ponadto resort nie chciał dokładać kierowcom dodatkowych kosztów, które i tak obecnie są już wysokie.

Chcąc jednak usatysfakcjonować diagnostów, Ministerstwo przygotowało rozporządzenie, które będzie wyciągało konsekwencje od osób nie wykonujących przeglądu na czas.

Po upływie daty ważności poprzedniego przeglądu, badanie ma kosztować nie 99zł, a 198 zł. W przypadku pojazdów zasilanych LPG lub CNG ma to być kwota 324 zł, zamiast 162 zł.

Nowe przepisy zdyscyplinują kierowców?

Podwojenie stawki za wykonanie przeglądu samochodu może wpłynąć na pamięć wszystkich zapominalskich i będą oni stawiać się na badanie techniczne przed końcem ważności poprzedniego przeglądu. Jednak czy to poprawi rygor wykonywanych przeglądów?

Istnieje szansa, że niektóre usterki zostaną szybciej wykryte, ze względu na terminowe stawienie się kierowcy z pojazdem na przegląd, a to poprawi bezpieczeństwo na polskich drogach. Zwłaszcza, że niektóre usterki są wynikiem przejechania konkretnej liczby kilometrów lub zaniedbań ze strony właściciela, a długo nie naprawiane mogą skończyć się poważniejszą awarią w trasie.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: