11.10.2023

Reklamacja naprawy samochodu

Czy możliwe jest złożenie reklamacji za wadliwie wykonaną naprawę samochodu? Oczywiście, że tak! Nie każdy kierowca jest świadomy swoich praw w takiej sytuacji, zwłaszcza gdy nie podpisał umową z warsztatem samochodowym. Sprawdźcie nasz poradnik, aby dowiedzieć się, kiedy można reklamować usługę naprawy auta i jak uniknąć takich sytuacji!

Kiedy mogę reklamować usługę w warsztacie samochodowym?

Kierowcy najczęściej zlecają naprawę mechanikom ustnie, nie biorąc pisemnego potwierdzenia zawartej między stronami umowy. Nie oznacza to jednak, że ta nie została zawarta. Zgodnie z kodeksem cywilnym – umowa ustna jest również wiążąca i takie zlecenie naprawy jest traktowane wówczas jako umowa o dzieło lub zlecenie, najczęściej łączone z umową przechowania.

W niektórych warsztatach samochodowych udzielana jest gwarancja na wykonane usługi. Jej czas trwania jest określony przez usługodawcę, zwykle nie trwa dłużej niż rok. Niemniej, nie oznacza to, że po wykryciu wady, po upłynięciu tego okresu, nie będziecie mogli złożyć reklamacji. Zgodnie z kodeksem cywilnym, obowiązuje wówczas rękojmia, a jej okres jest dłuższy i trwa do 2 lat.

Reklamację można złożyć w sytuacji zarówno wadliwie wykonanej naprawy, jak również po ujawnieniu usterki w okresie do 2 lat od dnia odebrania auta z warsztatu samochodowego.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której doprowadzenie pojazdu do stanu zgodnego z umową jest niemożliwe albo będzie wymagać nadmiernych kosztów poniesionych przez warsztat samochodowy.

Jak złożyć reklamację u mechanika?

Chcąc złożyć reklamację w warsztacie samochodowym należy to zrobić na piśmie, najlepiej z potwierdzeniem odbioru. Możecie to zrobić, nawet jeśli wcześniejsze ustalenia odbywały się wyłącznie drogą ustną i nie został po nich żaden fizyczny ślad.

W dokumencie reklamacji należy zapisać dane warsztatu, swoje dane, opis usterek wraz z dokumentacją i objawami, a także swoje roszczenia oraz termin, w którym warsztat powinien się do nich ustosunkować.

W ramach reklamacji można domagać się od warsztatu mechanicznego:

  • Bezpłatnej naprawy usterek, celem przywrócenia auta do pełnej sprawności.
  • Obniżenia cen usług.
  • Zwrotu pieniędzy z tytułu odstąpienia od umowy, w wyniku jej wadliwego wykonania.

Możecie również domagać się odszkodowania kompensacyjnego, które np.: pokryje Wam utratę możliwości prowadzenia życia w dotychczasowym trybie oraz zwrotu realnie poniesionych kosztów, np.: za zatrudnienie rzeczoznawcy, wynajem auta zastępczego, itd.

Mechanik odmawia uznania reklamacji - co zrobić?

Niestety takie sytuacje również mają miejsce. Klient przedstawia dowody, próbuje negocjować z mechanikiem, ale ten wciąż odmawia przyjęcia reklamacji i nie chce ponieść odpowiedzialności za wadliwą naprawę.

Wówczas należy zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumenta, którego można znaleźć w każdym powiecie lub większym mieście. Zadaniem rzecznika jest wsparcie w takich sytuacjach, którego udziela radząc lub angażując się w działania prawne.

Ostatecznością w sytuacji o charakterze spornym, jest również droga sądowa. Niekiedy to może być jedyne wyjście, choć wiemy, że nie każdy z Was chce się narażać na długi i kosztowny proces, przepełniony nerwami.

Jak udowodnić wadliwą naprawę mechanikowi?

Najlepszym sposobem na uzyskanie profesjonalnego wsparcia w sytuacji, w której po naprawie w warsztacie samochodowym wystąpiły usterki w aucie, będzie zasięgnięcie opinii u niezależnego rzeczoznawcy.

Rzeczoznawca motoryzacyjny dokona oględzin oraz sporządzi odpowiednią dokumentację. Koszt takiej usługi może wynieść nawet kilkaset złotych, niemniej w przypadku skomplikowanej naprawy, która może wynieść kilka tysięcy złotych, to stosunkowo niewielki wydatek.

Jak uniknąć reklamacji za wadliwą naprawę w warsztacie samochodowym?

Nie chcąc narażać się na konieczność składania reklamacji za nieprawidłowe wykonanie naprawy, możecie zastosować się do poniższych wskazówek:

  • Korzystajcie z usług sprawdzonych mechaników – możecie ich znaleźć w bazie yanosik warsztaty i poznać opinie innych kierowców, którzy już współpracowali z danym warsztatem.
  • Spiszcie umowę z mechanikiem – pozwoli Wam na znacznie szybsze i łatwiejsze rozwiązanie sprawy w sytuacji, w której będziecie zmuszeni złożyć reklamację. W dokumencie powinny znaleźć się dane identyfikacyjne pojazdu (numer rejestracyjny, VIN, pojemność silnika, itd.), dane warsztatu, dane właściciela pojazdu lub zleceniodawcy naprawy oraz wstępny zakres prac i opcjonalnie szacowana wycena i czas wykonania naprawy.
  • Zróbcie zdjęcia swojego samochodu przed naprawą – zwłaszcza wszystkich elementów znajdujących się pod maską oraz danej usterki, jeśli umiecie ją zlokalizować.
  • Pobierzcie potwierdzenie przyjęcia pojazdu do warsztatu oraz odbioru pojazdu wraz z potwierdzeniem płatności – będą to ważne dokumenty w sytuacji reklamacji.

Jeśli stresujecie się wizytą w warsztacie samochodowym i obawiacie się, by nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk, możecie zabrać ze sobą osobę towarzyszącą, która będzie świadkiem przekazania pojazdu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: