28.03.2022

Serwis klimatyzacji najlepiej wykonać wiosną?

Zimą raczej nie korzystacie z klimatyzacji. To, że jest to błędem to pierwsza sprawa, druga jest taka, że po uruchomieniu klimatyzacji wczesną wiosną, może Was zaskoczyć nieprzyjemny zapach. Jego powodem są zanieczyszczenia, które znajdują się w klimatyzacji, dlatego wiosna to idealny moment na przeprowadzenie jej serwisu.

 

Zanieczyszczenia, które gromadzą się w systemie klimatyzacji nie powinny być przez Was traktowane jako sygnał do czyszczenia i serwisu układu, ale jako ostrzeżenie. Klimatyzację powinno się utrzymywać w takim stanie, aby nie rozgościła się w niej pleśń i bakterie. Aby to zrobić, należy systematycznie wymieniać filtr klimatyzacji.

Skąd pleśń w klimatyzacji?❄

Powietrze krąży począwszy od dmuchawy, poprzez filtr kabinowy, parownik i na wymienniku ciepła skończywszy. W parowniku, jak sama nazwa wskazuje, znajduje się dużo wilgoci, ze względu na to, że odpowiada on za schładzanie powietrza.

Wilgoć i zanieczyszczenia to pleśń, która osadza się na parowniku, a tam powstaje żywa masa…

I jeśli uruchamiacie klimatyzację po zimie i czujecie brzydki zapach, to wiedzcie, że to właśnie zapach pleśni. Tylko filtr kabinowy chroni parownik przed napływem brudnego powietrza.

Filtr kabinowy z węglem aktywnym

Sam filtr w postaci papierowej wkładki zatrzyma jedynie cząsteczki brudu.  Nie powstrzyma szkodliwych gazów, toksyn i bakterii. Dlatego lepszym wyborem będzie filtr z węglem aktywnym. Ten rodzaj filtra kabinowego, poprzez porowatą strukturę i dużą powierzchnię, bardzo dobrze pochłania gazy i inne szkodliwe czynniki, których nie wyłapie tradycyjny filtr. Ponadto, ozon, który trafia na filtr z węglem aktywnym, jest zamieniany w tlen.

Jak często wymieniać filtr kabinowy?🌨

Przy przeciętnym używaniu powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku, właśnie na wiosnę. Lato i jesień to pory roku, w których układ klimatyzacji gromadzi najwięcej zanieczyszczeń. Zimą, ze względu na brak używania klimatyzacji lub korzystania z niej w niewielkim zakresie, nie jest narażony na intensywną eksploatację.

Lecz nie da się ukryć, że zima to także dobry okres dla rozwoju pleśni. Zwłaszcza, że z roku na rok, jest coraz łagodniejsza i pełna wilgoci. Sprzyja to powstawaniu żywych kolonii grzybów we wnętrzu kanałów wentylacyjnych i na filtrze kabinowym.

Wiosna to czas, w którym ponownie włączamy klimatyzację i w miarę upływu czasu, będziemy to robić coraz częściej. Poza tym to okres, w którym wiele roślin pyli, a alergicy mają zatkane nosy.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana filtra kabinowego dwa razy w roku. W okresie wiosennym oraz przed rozpoczęciem zimy. Z pewnością wyjdzie to na dobre wszystkim alergikom, a także osobom, które głównie jeżdżą swoim autem po mieście.

A kiedy jechać na pełny serwis klimatyzacji?

Pełny serwis klimatyzacji można wykonać raz na 2 lub 3 lata. Przy regularnej wymianie filtra kabinowego można ją serwisować nawet raz na 4 lub 5 lat.

Jednak w sytuacji, w której w aucie pojawi się nieprzyjemny zapach, który nie znika po kilkunastu sekundach, to czyszczenie całego układu będzie konieczne. Sama wymiana filtra kabinowego na nic się zda, ponieważ w parowniku osadziły się już grzyby. To samo będzie miało miejsce, gdy czołowa szyba regularnie zaparowuje, pomimo włączonego nadmuchu.

Jak prawidłowo używać klimatyzacji?⛄

Kluczowa jest tu nie tylko regularna wymiana filtra kabinowego. Zanim rozpoczniecie jazdę, to najlepiej otworzyć okna w rozgrzanym aucie, aby z wnętrza wydostało się rozgrzane powietrze. Po wyrównaniu się temperatur można włączyć klimatyzację.

Pamiętajcie również, by wyłączać ją na kilka minut przed wyłączeniem silnika. Pozwoli Wam to uniknąć szoku termicznego, a to do tego świeże i ciepłe powietrze osuszy parownik i usunie znaczną część wilgoci z układu.

Co ważne – nie ustawiajcie klimatyzacji tak, aby wewnątrz auta było jak w lodówce. Zbyt duża różnica temperatur może doprowadzić do przeziębienia, jak również sprzyja powstawaniu wilgoci. Ograniczcie temperaturę do 8-10 st. Celsjusza mniej, niż wynosi aktualna temperatura na zewnątrz. Zatem jeśli danego dnia temperatura wynosi 30 st. Celsjusza, to klimatyzację możecie ustawić na 20-22 st. Celsjusza.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: