Sercem silnika jest skrzynia korbowa. To ona odpowiada za utrzymanie jednostki w doskonałym stanie. Co się w niej znajduje i dlaczego tak ważne jest dbanie o jej prawidłową kondycję? Sprawdźcie!
Skrzynia korbowa - co to takiego?
Skrzynia korbowa jest solidnym, żeliwnym podzespołem, który tworzy przestrzeń dla pracy wału korbowego oraz innych elementów jednostki napędowej. Ponadto, skrzynia korbowa stanowi zabezpieczenie chłodzące.
Jej zadaniem jest odpowiednie smarowanie poszczególnych elementów silnika, aby ten nie uległ zatarciu. Poza tym skrzynia przetrzymuje również olej w misce, mieści głowicę cylindra oraz umożliwia odpowietrzenie mechanizmu korbowego, odprowadzając szkodliwe gazy z silnika.
Skrzynia korbowa występuje w dwóch wariantach, które są zależne od rodzaju jednostko napędowej. W silnikach jednorzędowych, w których cylindry są ustawione w rzędzie, ma prostą konstrukcję, węższą, dłuższą i bardziej zwartą. Z kolei w silnikach widlastych, typu V8, jest o wiele szersza, zarazem krótsza i bardziej skomplikowana.
Odma w samochodzie – co to?
Odma pełni funkcję separatora, który rozdziela zawartość skrzyni korbowej, czyli gazy do przewodu ssącego powietrza, uniemożliwiając ich przedostanie się do atmosfery oraz olej, który wraca do silnika i jest wykorzystywany ponownie do smarowania.
Jeśli te procesy nie przebiegają prawidłowo, wówczas to sygnał, że odma również nie pracuje poprawnie.
Odpowietrzanie skrzyni korbowej
Skrzynia korbowa to zamknięty układ, który należy oczyszczać, bowiem nagromadzenie gazów spalinowych może doprowadzić do zwiększonego ciśnienia i uszkodzenia elementów jednostki napędowej.
Pierwszym, niepokojącym sygnałem, będzie nierówna praca silnika na biegu jałowym. Wówczas możliwy jest odczuwalny spadek mocy i niespodziewane gaśnięcie silnika.
Wówczas należy udać się do warsztatu samochodowego, aby mechanik odpowietrzył skrzynię korbową. Przeważnie tę czynność przeprowadza się poprzez podłączenie odpowiedniego sprzętu do zaworu odmy.
Urządzenie do odpowietrzania skrzyni korbowej jest wyposażone w czujniki, które regulują ciśnienie gazów i odprowadzają je przez kolektor do komór spalania silnika, a olej kierują się z powrotem do miski olejowej.
Ile kosztuje odpowietrzanie skrzyni korbowej?
Usługa nie jest droga, zwykle jej koszt wynosi od 150 do 400 zł.
Niemniej, trzeba mieć na uwadze, że zlekceważenie objawów zapowietrzonej skrzyni korbowej może doprowadzić do znacznie poważniejszych i kosztowniejszych awarii.
Jak sprawdzić zawór odpowietrzania skrzyni korbowej?
Jeśli zauważycie nierówną pracę silnika na biegu jałowych, gaśnięcie lub spadki mocy, wówczas koniecznie sprawdźcie stan zaworu odpowietrzania skrzyni korbowej. Możliwe, że wystarczy go tylko wyczyścić, ale niekiedy może wystąpić konieczność wymiany na nowy.
Chcąc uniknąć takich sytuacji – sprawdzajcie stan zaworu odpowietrzania skrzyni korbowej regularnie, co 2-3 lata.
Ciśnienie w skrzyni korbowej – czy ma znaczenie?
Odpowiednie ciśnienie w skrzyni korbowej jest bardzo ważne! Przytkany odpowietrznik może spowodować problemy ze wzrostem ciśnienia.
Bardzo ważne jest regularne kontrolowanie poziomu ciśnienia pod okiem mechaników. Stosuje się do tego ciśnieniomierz, który podłącza się pod rurkę miarki oleju silnikowego, w odpowiedniej temperaturze silnika i na biegu jałowym.
Uszkodzona skrzynia korbowa
Najczęstszymi problemami ze skrzynią korbową są przecieki oleju i powstawanie kwasu, który jest efektem procesów chemicznych, zachodzących w trakcie spalania paliwa. Może to prowadzić do korozji metalowych elementów silnika, a nawet przyspieszyć zużycie tłoków i wałów korbowych.
Długotrwałe eksponowanie podzespołów na kwas skrzyni korbowej może prowadzić do poważnych uszkodzeń! Chcąc tego uniknąć, należy pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego.
Zdecydowanie lepiej kontrolować stan skrzyni korbowej, aniżeli narażać się na wymianę tego elementu na nowy. Zwłaszcza, że dla niektórych samochodów wymiana skrzyni korbowej na nową, może się skończyć kosztem w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych!