28.08.2023

Stukanie w kole lub w zawieszeniu czy zawsze oznacza kosztowną awarię?

Wyraźne stukanie w samochodzie w trakcie jazdy, brzęczenie lub metaliczny hałas – to objawy usterek, które należy jak najszybciej wyeliminować, ponieważ mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Sprawdźcie najczęstsze przyczyny stukania w aucie podczas jazdy.

Stukanie w kole - jak je rozpoznać?

Jeśli usłyszycie niepokojące odgłosy, przypominające stukanie lub pisk, a ich źródłem jest okolica kół to możecie zacząć się niepokoić. Jeśli dodatkowo występują problemy z utrzymaniem toru jazdy, to wyraźny sygnał, że powinniście wybrać się do warsztatu samochodowego. Do niepokojących sygnałów należą również silniejsze wibracje kierownicy.

Niektóre usterki możecie zauważyć znacznie szybciej. Mowa o np.: nadmiernie zużytym bieżniku w jednej z opon lub pochylenie koła, a jeśli awarii uległ układ zawieszenia, to cały samochód może być przekrzywiony w przód, tył lub bok.

Stukanie w kole podczas wolnej jazdy

Wyraźnie słyszalne stukanie w czasie wolnej jazdy samochodem może oznaczać niedokręcone śruby, które odpowiadają za mocowanie koła.

Stukanie w tylnym kole - możliwe przyczyny

Istnieje wiele przyczyn stukania podczas jazdy, które wyraźnie słychać z tyłu pojazdu. Najczęściej powodują to:

  • Uszkodzony amortyzator – zwykle metaliczne stukanie słyszalne jest podczas jazdy po nierównościach, co sygnalizuje luz na tulejach tylnych amortyzatorów. Przyczyną może być również wada fabryczna albo zużycie elementów nośnych. Najczęściej jednak to objaw mechanicznego uszkodzenia.
  • Luźny wydech albo osłona termiczna – generowany jest metaliczny hałas, który przypomina brzęczenie i narasta wraz z wyższymi obrotami silnika. Wówczas będziecie mieć do czynienia z obluzowaniem się wydechu. Powodem może być również nieuważna jazda po nierównościach.
  • Wyrobiony sworzeń wahacza – emituje niezbyt głośne stukanie w czasie jazdy po dziurawej drodze, które dochodzi z okolicy tylnych kół. Często występują również wyczuwalne luzy w zawieszeniu. Ta sytuacja wymaga natychmiastowej ingerencji mechaników, gdyż koła mogą reagować z opóźnieniem a przy małych skrętach wcale, auto może stracić sterowność, a to niezwykle niebezpieczne!
  • Tuleja tylnej belki – generuje skrzypienie albo stuki z tylnej osi w czasie jazdy po nierównościach i powoduje luzy w tylnym zawieszeniu, co pogarsza właściwości jezdne auta.
  • Pęknięta sprężyna – niektóre delikatniejsze elementy konstrukcji w samochodzie, takie jak sprężyna która zsuwa się z kielicha i powoduje specyficzne stukanie oraz chroboty w czasie manewrów, często ulegają awariom w wyniku jazdy po nierównej nawierzchni oraz korozji.

Stukanie w przednim kole – przyczyny

Jeśli niepokojące dźwięki dochodzą do Was wyraźnie z przodu auta, ale z jednej strony pojazdu – prawej lub lewej i pojawiły się po zmianie opon lub naprawie, która wymagała zdjęcia kół, to przyczyną może być nieprawidłowe dokręcenie koła.

Do takiej sytuacji może dojść również w warsztacie samochodowym, gdy mechanik będzie nieuważny lub po prostu śruba została zanieczyszczona przez brud, wyciera się i powoduje luzy.

Aby naprawić usterkę, wystarczy dokręcić śruby i problem zniknie. Jeśli będzie inaczej, wówczas trzeba będzie wrócić do warsztatu, aby znaleźć przyczynę stukania w przednim kole.

Samo stukanie w kole może oznaczać również problemy z łożyskiem, uszkodzone amortyzatory, wyrobione tuleje wahacza, a nawet zużyte klocki hamulcowe. Jeśli do niepokojących dźwięków dochodzi także drżenie kierownicy w trakcie hamowania oraz lekki luz w układzie kierowniczym, wówczas mogło dojść do zużycia końcówek drążków kierowniczych.

Co może stukać w zawieszeniu?

Najczęściej przyczyną stuków w zawieszeniu są:

Zużyte łączniki stabilizatora – to najczęstsza przyczyna problemów z zawieszeniem. Stukanie będzie słyszalne podczas bujania samochodem na boki. Te elementy mogą się zerwać nawet po wjechaniu w dziurę na drodze.

Uszkodzony amortyzator – mogło dojść do wyrobienia tulei metalowo-gumowych w tylnych amortyzatorach lub uszkodzenia mechanicznego amortyzatora, np.: po wjechaniu w krawężnik. Czasem przyczyną jest również złe spasowanie elementów.

Awaria górnych punktów mocowania – amortyzator jest połączony z nadwoziem gumowo-metalową poduszką, przedni amortyzator jest dodatkowo łożyskowany. Czasem na łożysku może pojawić się luz albo sparciała guma poduszki lub dojdzie do korozji. Wówczas słyszalne będzie skrzypienie z przednich kół, zwłaszcza w czasie wykonywania manewrów parkowania.

Luźny wydech albo uszkodzona osłona termiczna – jeśli w trakcie jazdy, przy wzrastających obrotach silnika, słyszalne jest metaliczne brzęczenie, to istnieje ryzyko, że doszło do naderwania gumowych wieszaków wydechu lub uszkodzenia mocowania osłon termicznych. Hałas może również pojawiać się po wjechaniu w większą dziurę.

Pęknięta sprężyna zawieszenia – auto, które przechyla się na bok lub jest ściągane w którąś ze stron w czasie jazdy na wprost oraz emituje charakterystyczne chrobotanie może sygnalizować Wam, że doszło do uszkodzenia sprężyny zawieszenia. Gdy taka sytuacja ma miejsce, wówczas sprężyna zsuwa się z kielicha. Przyczyną może być nawet korozja.

Wybite tuleje wahaczy – charakterystyczne stuki oraz luz na kole może być powodowany zużytymi metalowo-gumowymi tulejami wahaczy. Zwykle najszybciej zużywają się przednie wahacze.

Zużyta tuleja tylnej belki – skrzypienie lub stuki, które dochodzą z obszaru tylnej osi mogą wynikać z naturalnego zużycia się gumy tulei tylnej belki.

Luźne przeguby drążków kierowniczych – odpowiadają za połączenie przekładni kierowniczej z kolumną McPhersona lub zwrotnicą. Niekiedy może pojawić się na nich luz, a auto stanie się trudne w prowadzeniu. Dość charakterystycznym objawem są stuki w trakcie krótkich i mocnych ruchów kierownicą na postoju.

Nadmierna eksploatacja łożysk kół – słyszalne buczenie, które nasila się wprost proporcjonalnie do wzrostu prędkości albo przy manewrze wjeżdżania w zakręt może oznaczać konieczność wymiany łożyska w jednym z kół. Najszybciej zużyciu ulegają łożyska przednich kół, które są najbardziej obciążone.

Wyrobiony sworzeń wahacza – dochodzi do tego, gdy przegub kulowy ulegnie zużyciu, co spowoduje wypięcie sworznia i skręcenie koła na zewnątrz, co powoduje utratę sterowności auta.

Luz na przekładni kierowniczej – również generuje stukanie, zwykle podczas maksymalnego skrętu kół albo przełamywania granicy między kołami, które są ustawione do jazdy na wprost, a ich skręceniem.

Połamane osłony podwozia – warto je sprawdzić, zanim przejdziecie do dalszych poszukiwań przyczyny stuków w aucie. Plastikowe osłon aerodynamiczne pod silnikiem auta bardzo często się łamią, choćby w wyniku najechania na korzeń. Uszkodzone osłony będą terkotać, zwykle przy dużych prędkościach. 

 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: