12.09.2022

Ujawniamy najczęstsze uszkodzenia układu hamulcowego

Układ hamulcowy w samochodzie pełni bardzo ważną rolę. Odpowiada za nasze bezpieczeństwo na drodze. Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie jego stanu i jak najszybsze weryfikowanie potencjalnych usterek. Które z nich występują najczęściej w układzie hamulcowym?

 

Najczęstsza usterka układu hamulcowego

To uszkodzenie tarczy hamulcowej. Powoduje ono drgania koła kierownicy podczas jazdy. Tarcza może ulec uszkodzeniu już nawet w czasie nieprawidłowego montażu. Istotnym jest by dokładnie wyczyścić powierzchnię styku tarczy z piastą koła oraz przeprowadzić pomiar bicia tarczy i jej grubości.

Pominięcie fazy oczyszczania powierzchni, na których ma zostać zamontowana tarcza, zwłaszcza resztek rdzy może doprowadzić do wyżej wspomnianych drgań.

Korozja tarczy hamulcowej

Skorodowanie części roboczej tarczy hamulcowej, które zwykle spowodowane jest zbyt długim czasem przestoju, gdy hamulce w aucie są nieużywane. Okres przestoju może trwać kilka tygodni lub miesięcy. Już nawet jednodniowy postój pojazdu, gdy w jego otoczeniu jest duża wilgotność powietrza, może spowodować, że tarcza hamulcowa pokryje się cienką warstwą rdzy, która zostanie usunięta przy pierwszych cyklach hamowania.

Jednak gdy ta korozja powstała w wyniku dłuższego przestoju, wówczas warstwa rdzy będzie znacznie grubsza, w trakcie hamowania dochodzi do zmiany momenty hamującego, który jest spowodowany odchyłką grubości tarczy. Skuteczność tego manewru będzie znacznie mniejsza, a wielokrotne hamowanie nie spowoduje usunięcia warstwy rdzy.

Korozja tarczy hamulcowej powodem innej usterki

Korozja tarczy hamulcowej może również przyczynić się do zablokowania klocka hamulcowego w jarzmie zacisku. Wówczas zablokowany klocek hamulcowy nie będzie się swobodnie przesuwał w zacisku, a to doprowadzi do spadku lub całkowitego zaniku możliwości hamowania danym kołem.

Korozja klocka i tarczy hamulcowej zaburzy pracę ESP

Ma ona bezpośredni wpływ na funkcjonowanie układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy, którego praca opiera się na przyhamowaniu danego koła. Ze względu na obecność rdzy nie będzie możliwe osiągnięcie pełnej skuteczności pracy ESP. Skorodowane tarcze będą musiały być natychmiast wymienione.

Pęknięcia tarczy hamulcowej

Zwykle występują na jej roboczej powierzchni, a ich przyczyną może być zbyt duże obciążenie hamulców, np.: przez gwałtowne hamowanie, sportowy styl jazdy lub nieumiejętną jazdę w trudnych terenach, np.: górskich.

Taka usterka może być spowodowana zastosowaniem tarcz lub klocków o nieodpowiedniej specyfikacji. Zwykle tanie zamienniki w autach o mocnych silnikach nie będą w stanie sprostać siłom występującym podczas hamowania.

Z kolei, pęknięcia występujące w okolicy mocowania tarczy z piastą koła, mogą być spowodowane nieprawidłowym montażem lub przekroczeniem momentu dokręcenia śrub koła oraz śruby ustalającej położenie tarczy.

Kiepskiej jakości klocki hamulcowe

Klocki współpracują z tarczą hamulcową. Jeśli ich praca nie przebiega prawidłowo, w wyniku dobrania kiepskiej jakości klocków lub zeszlifowaniu z nich naddatku materiału, wówczas nie zostanie osiągnięta wymagana siła hamowania. A to może być bardzo niebezpieczne!

Problemy z zawieszeniem

Przyczyną nieprawidłowej pracy układu hamulcowego mogą być również problemy z zawieszeniem. Drgania i wibracje w kierownicy w trakcie hamowania może powodować zużycie poszczególnych podzespołów zawieszenia przednich kół. Wyeksploatowane tuleje wahacza wybite sworznie, a nawet uszkodzone silentblocki mogą generować drgania, które kierowca odczuje zwłaszcza w momencie gwałtownego hamowania.  

Stan łożysk kół

Ma również bardzo istotne znaczenie dla prawidłowej pracy układu hamulcowego. Nadmierne zużycie łożysk może powodować zwiększenie poziomu drgań, które kierowca odczuje zarówno w kierownicy, jak i w pedale hamulca.

Drgania są przenoszone z uszkodzonego łożyska na piastę koła, do której zamocowana została tarcza hamulcowa. Samo zjawisko wpływa negatywnie na komfort jazdy, ale tez może spowodować uszkodzenie podzespołów układu kierowniczego.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: