17.03.2023

Hamulec ręczny – działanie i najczęstsze awarie

Nie każdy kierowca ma nawyk zaciągania ręcznego w aucie. Nawet, jeśli parkuje na dłużej. Niestety, ale nawet nieużywanie hamulca postojowego może doprowadzić do jego awarii, a gdy już do niej dojdzie, trzeba będzie umówić się na wizytę w warsztacie samochodowym. Jakie są najczęstsze objawy nieprawidłowego działania hamulca ręcznego? Sprawdźcie!

Hamulec postojowy, czyli tzw. ręczny – do czego służy?

Umożliwia bezpiecznie parkowanie samochodu, zwłaszcza na terenie pochyłym. Jest to również dodatkowe zabezpieczenie samochodu, w przypadku pozostawienia go na samym biegu, który może przeskoczyć, a tym samym doprowadzić do stoczenia się pojazdu.

Hamulec ręczny pozwala także ruszyć pod górę, bez obawy, że auto się zsunie i uderzy w samochód znajdujący się za nim.

Poza tym, w sytuacji awarii standardowego układu hamulcowego, np.: z powodu utraty płynu hamulcowego, pozwoli na zatrzymanie pojazdu.

Pamiętajcie, że hamowanie z użyciem hamulca postojowego nie spowoduje zapalenia się tylnych świateł stop. Dlatego, nawet w sytuacji awaryjnej, musicie wcisnąć pedał hamulca, aby światła zadziałały.

Jak działa hamulec ręczny?

Większość hamulców ręcznych ma bardzo prostą budowę:

  • Dźwignia hamulca ręcznego, która znajduje się w kabinie auta.
  • Mechanizm hamulca ręcznego, który znajduje się w zaciskach kół tylnych, a jego budowa i działanie zależą od rodzaju zastosowanych hamulców (tarczowe lub bębnowe) oraz dodatkowych elementów hamulcowych, które zamontował producent.
  • Element pośredniczący między dźwignią, a mechanizmem – czyli linka hamulca ręcznego.

Istnieje wiele układów hamulca postojowego, ale wszystkie mają wspólne, podstawowe cechy. Pociągnięcie za dźwignię hamulca ręcznego powoduje przekazanie ruchu na linkę lub parę linek hamulcowych, w zależności od zastosowanego rozwiązania w aucie.

W samochodzie, w którym są dwie linki, każda będzie odpowiadać za hamowanie jednego z kół. W aucie z jedną linką proces hamowania również będzie przekazywany do kół, ale link ta biegnie do rozdzielacza w tylnej części pojazdu, a tam jest rozdzielana na dwie i przekazywana do jednego koła.

Linka odpowiada za zaciąganie i odpuszczanie hamulca ręcznego. W tym drugim etapie potrzebna jest jeszcze sprężyna powrotna, która jest obecna na każdym bębnie lub zacisku hamulcowym, w zależności od rodzaju hamulca. W momencie, w którym sprężyna zwrotna się rozpręży, wówczas hamulec przestanie blokować koła, a linka powróci do swojego pierwotnego położenia.

Objawy awarii hamulca ręcznego – jakie są?

Typowe objawy awarii hamulca ręcznego, to:

  • Konieczność bardzo silnego zaciągnięcia dźwigni hamulca. Sprawny hamulec ręczny powoduje zatrzymanie auta lub zablokowanie go przy zaciągnięciu hamulca na trzeciej zapadce.
  • Brak działania ze strony hamulca – mimo zaciągnięcia go z pełną siłą, auto się stacza lub nie hamuje.
  • Zablokowanie hamulca ręcznego – czyli moment, w którym całkowicie nie można zwolnić dźwigni hamulca, auto nie może ruszyć lub musi pokonać opór tylnych hamulców, aby móc jechać.

Dlaczego hamulec ręczny się psuje?

Istnieje kilka powodów, przez które hamulec postojowy przestaje działać, m.in. przez sportową jazdę z agresywnym wykorzystaniem hamulca ręcznego, nie używanie go, korozję, która atakuje linkę lub blokuje elementy hamulcowe w zaciskach albo bębnach, blokada linki na skutek zamarznięcia lub jej zerwanie.

Dlaczego hamulec ręczny jest zablokowany?

Przyczyn może być kilka, najczęściej to:

  • Skorodowana linka hamulca ręcznego – niestety linki rdzewieją, a także ulegają uszkodzeniom. Odrobina korozji może doprowadzić do tego, że hamulec ręczny będzie zablokowany, a nawet pojawią się inne problemy.
  • Uszkodzone sprężyny powrotne – z upływem czasu ulegają zużyciu, a gdy stracą swoją sprężystość, to nie będą w stanie zwolnić hamulca ręcznego. Sprężyna powrotna może zostać również mechaniczne uszkodzona, zgięta, a także może pęknąć.
  • Zapieczona dźwignia hamulca ręcznego na zacisku – czyli sytuacja, w której oba zaciski mając zamontowaną dźwignię hamulca ręcznego, co ma służyć blokowaniu i odpuszczaniu hamulca, zostaną zapieczone. Spowoduje to brak możliwości zwolnienia hamulca postojowego.
  • Zablokowany zacisk – w autach, w których są hamulce tarczowe może dojść do usterki zacisku hamulcowego.

Co zrobić, gdy ręczny hamulec nie odpuszcza?

W takiej sytuacji jazda samochodem jest niemożliwa, bo może doprowadzić do przegrzania układu hamulcowego, a nawet uszkodzenia poszczególnych elementów ciernych. Najlepiej umówić się do warsztatu samochodowego albo nie doprowadzać do takich sytuacji poprzez regularne kontrolowanie hamulca ręcznego.

Stan i poprawność działania hamulca ręcznego jest sprawdzana również na corocznym przeglądzie w Stacji Kontroli Pojazdów. Auto, które nie ma sprawnego hamulca ręcznego nie przejdzie przeglądu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: