30.09.2022

Jak chronić auto przed korozją w sezonie jesienno-zimowym?

Problem rdzewiejących fragmentów pojazdu w głównej mierze dotyczy właścicieli starszych aut. Korozja szybko postępuje w miejscach, w których występuje wilgoć lub uległy wcześniej uszkodzeniom mechanicznym. Można zapobiegać temu zjawisku, dzięki zastosowaniu kilku ważnych zasada. Jak to zrobić? Sprawdźcie!

 

W których miejscach najczęściej występuje korozja?

Najbardziej narażonymi na rdzę elementami karoserii są błotniki. W głównej mierze dlatego, że to na ich powierzchni występują drobne uszkodzenia mechaniczne, spowodowane nawet przez żwir i kamyki. Te mogą zostać wystrzelone spod kół auta podczas jazdy lub z innego pojazdu, uderzając w błotnik i powodując powstanie mikrouszkodzeń, a czasem nawet odprysków lakieru. A korozja lubi takie warunki…

Co przyspiesza korozję?

Nie tylko uszkodzenia mechaniczne mają wpływ na rozwój korozji. Również sól oraz wilgoć. Newralgicznymi miejscami są w tym przypadku metalowe nadkola oraz progi, które podczas zimy są bardziej narażone na szkodliwe działanie. Zwłaszcza soli, którą są posypywane oblodzone nawierzchnie.

Korozja szybciej rozwija się w takich miejscach, zwłaszcza że sól łączy się z wodą lub błotem. I mimo tego, że nie mamy wpływu na obecność soli na drogach, to możemy zapobiec rozwojowi rdzy. Jak to zrobić?

Miejsce parkingowe ma znaczenie!

Karoseria samochodowa jest najbardziej podatna na zarysowania, obicia oraz zawilgocenie. I niestety te warunki sprzyjają szybkiemu rozwijaniu się korozji. Warto więc mieć świadomość o tym, jakie miejsce parkingowe wybrać dla swojego pojazdu.

Suche i klimatyzowane pomieszczenie, takie jak garaż czy wiata parkingowa, która osłoni auto od deszczu zapewniają najlepsze warunki pojazdowi. W przeciwieństwie do miejsca parkingowego pod blokiem, czy domem. Wtedy niestety problematyczne są nie tylko warunki atmosferyczne, ale również narażenie pojazdu na uszkodzenie przez innych kierowców.

Odpowiednie preparaty pomogą w walce z rdzą

Nie chcąc pozwolić na szybkie rozwinięcie się korozji, lepiej zadbać o stosowanie odpowiednich preparatów. Dostaniecie je w większości sklepów, są one w postaci sprayów, pianek, a nawet gęstych past.

Ogromne znaczenie ma również regularne mycie i woskowanie samochodu oraz obserwowanie stanu lakieru pojazdów. Pamiętajcie – szybka reakcja pozwoli na skuteczne przeciwdziałanie i oszczędność pieniędzy!

Jak usunąć rdzę?

Wszystko zależy od tego, w jakim stadium jest korozja oraz który element jest przez nią zaatakowany. Im wcześniej zauważycie nieprawidłowości, tym większa szansa na to, że uda się je naprawić. W innym przypadku może wystąpić konieczność wymiany elementów na nowe, co będzie kosztować Was znacznie więcej.

Rdzę można spróbować samodzielnie usunąć poprzez oszlifowanie papierem ściernym miejsca, w którym występuje. Po zeskrobaniu całego pomarańczowego nalotu trzeba oczyścić i odtłuścić benzyną ekstrakcyjną powierzchnię. Po wyschnięciu należy nałożyć specjalny preparat antykorozyjny.

Na sam koniec powinno się nałożyć kilka warstw lakieru w kolorze odpowiadającym reszcie lakieru na karoserii. Naprawioną powierzchnię zabezpieczcie dodatkowo środkiem antykorozyjnym w sprayu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: