06.01.2023

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Automatyczna skrzynia biegów stanowi najbardziej skomplikowaną część w samochodzie, a także jest najdroższym elementem do naprawy. I niestety automaty lubią się psuć, ale często z winy kierowcy, który nie dba o nie prawidłowo. Jak zadbać o skrzynię automatyczną, aby jak najdłużej Wam służyła?

 

Tryb „P” - tego nie róbcie!

W trybie parkingu lewarek w automatycznej skrzyni biegów powinien się znaleźć na postoju. W wielu autach nie można nawet wyjąć kluczyka ze stacyjki lub zablokować drzwi, jeśli nie znajdzie się on na tzw. P. Co ważne, ten tryb wolno włączyć tylko, gdy całkowicie zatrzymacie pojazd. Układ sam będzie się bronił przed wybraniem trybu parkingowego w czasie jazdy.

A jeśli chcecie uniknąć naprężenia w skrzyni w czasie zatrzymania auta na powierzchni pochyłej, to przełóżcie lewarek z D na N, a dalej puśćcie hamulec i wciśnijcie go znów, wybierając P.

Podczas krótkiego postoju na światłach nie wolno przerzucać lewarka z D na P, bo narazicie się na przyspieszone zużycie sprzęgiełek.

Tryb „R” i „N”

„Reverse” czyli jazda do tyłu, może być włączona tylko po całkowitym zatrzymaniu samochodu. A jeśli zrobicie to w momencie, w którym auto się toczy, wówczas spowodujecie silne szarpnięcie skrzynią, co może ją uszkodzić!

W przypadku luzu, czyli trybu „N”, nie powinno się go włączać podczas jazdy, gdy auto toczy się rozpędzone. W tym trybie smarowanie skrzyni może działać mniej wydajnie, więc przekładnia może się przegrzać!

Zmiana z „D” na „P”

Czyli tzw. wachlowanie lewarkiem w skrzyni na postoju powoduje niepotrzebne zużycie skrzyni biegów. Nie róbcie tego!

Na to uważajcie zimą!

W niskich temperaturach otoczenia nie powinno się od razu po uruchomieniu zimnego samochodu ostro startować w drogę. Jest to szkodliwe zarówno dla silnika, jak i przekładni. Zawory w automacie działają optymalnie dopiero wtedy, gdy olej osiągnie temperaturę roboczą i właściwą lepkość.

Skrzynie DSG tego nie lubią!

Są one wyposażone w tradycyjne, suche sprzęgła. I tak samo, jak w manualnych skrzyniach biegów, długotrwała jazda na półsprzęgle będzie zużywać jego tarczę, a także przegrzewać dwumasowe koło zamachowe. Wolna jazda pod górę, w sytuacji w której przekładnia pracuje na półsprzęgle, zniszczy skrzynię.

Nie holujemy samochodów z automatem?

Auta z tradycyjną skrzynią automatyczną nie mogą być holowane według zasad. Nie mniej jednak, sprawdźcie to w instrukcji samochodu.

Ostra jazda z automatem

Starsze samochody z automatem nie lubią szybkiej jazdy. W niektórych modelach nawet długotrwałej jazdy ze stałą wysoką prędkością. A w niektórych klasycznych autach, w głównej mierze w starszych modelach z USA, warto założyć dodatkową chłodnicę oleju, aby szybka jazda była możliwa.

Zakopane auto w błocie

Jeśli do tego doszło, to skrzynia powinna mieć opcję blokowania na 1 biegu i właśnie z niej powinno się skorzystać, aby móc wyjechać i nie przegrzać skrzyni.

Wymiana oleju w skrzyni!

Musi być przeprowadzana regularnie, nie rzadziej niż co 60 tys. km! Automaty są wyposażone w precyzyjne elektrohydrauliczne układy sterowania. Będą działać poprawnie wyłącznie wtedy, gdy będą mogły pracować na czystym oleju, o właściwej lepkości!

Jazda na krótkich odcinkach

Jest niestety równie szkodliwa dla silnika, jak i automatycznej skrzyni biegów. Powodem jest choćby pojawianie się wody kondensacyjnej wewnątrz przekładni i pogorszenie parametrów oleju. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: