W warsztatach samochodowych niestety wciąż dochodzi do różnych niepożądanych działań, które polegają na wyciągnięciu większej ilości pieniędzy z kieszeni klientów. Jakie sztuczki wykorzystują mechanicy, aby naciągnąć swoich klientów? Sprawdź, żeby zawsze pozostać czujnym!
Dlaczego łatwo stracić czujność?
Nowoczesne auta są coraz bardziej skomplikowane. Duży udział elektroniki w ich budowie powoduje, że wielu specjalistów notorycznie się doszkala. Niestety nie brakuje takich, którzy podejmują się napraw na chybił trafił.
Taki mechanik zarabia na każdej części, którą wymieni w aucie klienta. A jeśli ten nie ma specjalistycznej wiedzy, to nie będzie wiedział, że naprawa odbyła się ponad wymagany poziom. Co jeśli klient jednak zauważy, że mechanik zachował się nieuczciwie? Lepiej zachować zasadę ograniczonego zaufania i nie dopuścić do takich sytuacji, ale jeśli już się przydarzy to dowiedzcie się, jak się bronić.
Jak się zachować w obliczu nieuczciwego mechanika?
Odstawiając auto do warsztatu zarezerwujcie sobie więcej czasu. Poczekajcie na wstępną ocenę i wycenę uszkodzeń, a także poproście o pisemną kopię zlecenia naprawy. Jeśli na końcowym rachunku zauważycie dopisane części lub podzespoły, których nie zauważyliście w swoim aucie, to poproście o okazanie starych części.
Częstą sztuczką nieuczciwych mechaników jest wymiana części, które znajdują się bardzo głęboko w aucie lub trudno się do nich dostać. Chcąc tego uniknąć przy zostawieniu auta u specjalistów, możecie poprosić o zabezpieczenie starych części do wglądu. Przy odbiorze auta możecie je dokładnie obejrzeć oraz poprosić mechanika o dokładne wyjaśnienie zasadności wymienionych elementów.
Niewymienione płyny eksploatacyjne
Kolejną nieuczciwą praktyką jest naciąganie na wymianę oleju, bez wymieniania go. Klient wówczas opłaca wymianę płynu, a w zamian otrzymuje oczyszczony filtr oleju oraz nową zawieszkę z datą jego wymiany. Najczęściej spotyka to niestety auta flotowe, w których nikt nie przywiązuje większej wagi do tego, co się wydarzy z silnikiem po kilku latach eksploatacji.
Inną metodą, również z udziałem oleju, jest ta która polega na wymianie oleju innego, niż ten za który zapłacił klient. I niestety dotyczy to również sytuacji, w których klient przynosi swój olej – nowy może trafić na sprzedaż, a do auta za to trafi ten, który akurat był pod ręką…
Tańsze zamienniki
Nieuczciwi mechanicy proponują również zakup części z sieci dystrybucyjnej swoim klientom, a w rzeczywistości kupują je u niezależnych dostawców w znacznie niższej cenie. Dlatego warto dokładnie przeglądać fakturę z naprawy, gdyż na niej znajdują się również numery zamontowanych części.
Zdarza się również, że niektóre części są wysyłane do firm trudniących się regeneracją. Wówczas używane elementy zostają naprawione i są sprzedawane w warsztatach jako nowe. Dotyczy to również części objętych gwarancją w eleganckim serwisie.
Za dużo rzeczy do naprawy
Wciąż zdarza się, że w warsztacie samochodowym można trafić na mechanika naciągacza, który skutecznie doradzi klientowi nie znającemu się na specyfice budowy samochodu i działania poszczególnych elementów, co można naprawić. Oczywiście stosuje się do tego odpowiednie zagrywki słowne, które mają wzbudzić w kliencie strach, że auto nie nadaje się do jazdy w obecnym stanie.
Jeśli tylko traficie na mechanika, który od razu zechce wymieniać wszystkie elementy w Waszym pojeździe, to lepiej podziękujcie i znajdźcie takiego, który dokładnie uzasadni konieczność naprawy konkretnych części.
Zanim zlecicie naprawę
Poproście o dokładne zdiagnozowanie samochodu. Na zleceniu naprawy zaznaczcie, że Wasza zgoda jest wymagana w przypadku czynności, które wykraczają poza umówione z mechanikiem. Poproście o kopię zlecenia i pozostawienie starych części do wglądu, po ich wymianie.
Przy odbiorze swojego auta dokładnie się mu przyjrzyjcie, aby ujawnić na miejscu wszelkie nieprawidłowości. Pamiętajcie, by zabrać fakturę lub rachunek, na którym znajduje się dokładna rozpiska podjętych czynności oraz wymienionych części z numerami nowych.
Zanim wybierzecie się do konkretnego warsztatu – sprawdźcie jego opinię. Możecie to zrobić, m.in. u nas. :)
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu: