16.08.2023

Jak ocenić stan pojazdu hybrydowego?

Samochody hybrydowe stają się coraz popularniejsze, a nowe modele wypuszczane na rynek przez producentów zaskakują swoimi możliwościami. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie hybrydami, w sieci coraz częściej pojawiają się atrakcyjne ogłoszenia sprzedaży używanych pojazdów, ale czy faktycznie są to dobre oferty? Jeśli rozważacie zakup pojazdu niskoemisyjnego na rynku wtórnym, to dowiedzcie się, co sprawdzić przed zawarciem umowy!

Jak sprawdzić samochód hybrydowy przed zakupem?

Każdy samochód używany należy sprawdzić przed zakupem w zakresie historii pojazdu i przebiegu, ewentualnych napraw i wypadkowości. Nawet małe wymiany zużytych elementów eksploatacyjnych mogą Wam dać pretekst do negocjowania ceny.

W przypadku chęci zakupu używanego samochodu hybrydowego, również musicie sprawdzić powyższe aspekty. Zwłaszcza przebieg, gdyż auto hybrydowe, które stało kilka miesięcy nieużywane nie będzie w doskonałym stanie technicznym.

Diagnostyka stanu akumulatora w aucie hybrydowym

Bardzo ważne jest również przeprowadzenie diagnostyki akumulatora w używanej hybrydzie. Nowe baterie mogą kosztować od 8 do 10 tysięcy złotych (niklowo-wodorkowe) lub kilkadziesiąt tysięcy złotych (litowo-jonowe). Można to zrobić w ASO, gdyż nie każdy warsztat będzie w stanie przeprowadzić diagnostykę akumulatorów.

Jazda próbna przed zakupem samochody hybrydowego

Należy również wykonać jazdę próbną używaną hybrydą i zwrócić uwagę na kontrolki. Wskaźnik ładowania powinien pokazywać maksymalną wartość w trakcie przyspieszania, a wskaźnik obciążenia silnika elektrycznego maksimum podczas hamowania. Kontrolka naładowania zespołu napędowego musi się zmieniać cały czas, gdyż przełączanie trybów w hybrydzie powinno odbywać się płynnie.

Dobrym ruchem jest również sprawdzenie w warsztacie lub ASO stanu przewodów w czerwonych peszlach, po podniesieniu auta. W ten sposób uda się ocenić czy nie są uszkodzone w wyniku napraw powypadkowych.

Nie zapomnijcie również sprawdzić czy w aucie działa poprawnie klimatyzacja, ogrzewanie, a także komputer pokładowy.

Na jakie komponenty trzeba zwrócić uwagę kupując używając hybrydę?

Każdy pojazd hybrydowy ma swoje specyficzne objawy zużycia, dlatego warto się z nimi zapoznać przed zakupem na rynku wtórnym.

Najważniejsze z nich dotyczą usterek układu napędowego, a dokładniej brakiem pobierania mocy z napędu elektrycznego lub tylko częściowym korzystaniem z niego. Oznacza to, że hybryda nie będzie się przełączać na zasilanie elektryczne lub będzie to robić w bardzo krótkim czasie, np.: kilku sekund, by po wszystkim wrócić do korzystania z zasilania spalinowego. Przyczyn tego zjawiska może być wiele, a naprawa będzie droga. Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy w wybranym samochodzie hybrydowym występują problemy z zużytymi akumulatorami, będzie jazda próbna przed zakupem i przełączenie się na tryb niskoemisyjny.

Kolejnym ważnym aspektem, który należy sprawdzić przed zakupem pojazdu hybrydowego, jest jego przebieg. Niskie przebiegi w hybrydach powinny Was zaalarmować, zwłaszcza jeśli znajdziecie ofertę 10-letniej hybrydy z 100 tys. km na liczniku w niskiej cenie, to wiedzcie że to dość podejrzane. Pojazdy hybrydowe są często wykorzystywane jako taksówki, więc po 10 latach użytkowania ich przebieg powinien wynosić od 300 do 400 tys. km.

Oczywiście wybierając używaną hybrydę nie można przejść obojętnie obok tematu akumulatorów. W samochodach hybrydowych stosuje się zwykle baterie niklowo-wodorkowe, które są objęte 10-letnią gwarancją lub do 175 tys. km. Sposób zarządzania energią w nich pozwala na przedłużenie ich sprawności – nigdy nie doładowują się powyżej 70% i nie rozładowują poniżej 20-30%. Niemniej, trzeba mieć na uwadze, że samochody hybrydowe nie lubią długich postojów. Jeśli auto nie jeździło przez 2-3 miesiące, wówczas akumulator może się rozładować poniżej 20%, a wtedy pojawi się problem z jego naładowaniem lub uruchomieniem samochodu. Pamiętajcie też, że akumulatory znacznie szybciej zużywają się w ciepłym klimacie, dlatego sprowadzone auto hybrydowe z cieplejszych krajów może nie być tak sprawne, jak myślicie!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: