Nie dopuszczajcie do piętrzenia się zaległych spraw oraz drobnych napraw czy poprawek kosmetycznych. Wszelkie zaniedbania mogą doprowadzić do poważniejszych awarii, które zaskoczą Was w trasie. Auto stanie się nie tylko mniej atrakcyjne, ale również będzie wymagać od Was większej uwagi, co może zrujnować Wasz budżet. Sprawdźcie jak przedłużyć życie swojego samochodu, bez ogromnego nakładu czasu i pieniędzy!
Warto nawoskować samochód
Wosk spowalnia przywieranie brudu do karoserii, a do tego chroni lakier przed szkodliwym działaniem promieni UV oraz spalin, ptasich odchodów, itd. Woskowanie najlepiej przeprowadzić po umyciu samochodu i wyschnięciu. Ponownie można zrobić to dopiero wtedy, gdy zauważycie, że woda nie formuje się w krople na karoserii, bo jeśli tak jest, to znaczy że stary wosk jeszcze działa.
Folia ochronna – zakładać, czy nie?
To rozwiązanie stworzone dla kierowców, którzy często jeżdżą po kamienistych drogach. Kamyki obijają maskę oraz boki auta i żeby uniknąć tego zjawiska, można nakleić w warsztacie specjalną folię na nadwozie. Takie folie są bezbarwne lub ozdobne – wszystko zależy od Was, jaki efekt chcecie osiągnąć. A jeśli lakier jest już poobijany, to możecie zrobić zaprawki, które zapobiegną dalszym zniszczeniom.
Zabezpieczenie antykorozyjne
Może posłużyć nawet nowym samochodom. Korozja ich również nie oszczędzi, zwłaszcza gdy parkujecie na zewnątrz i auto jest narażone na wiele nieprzyjemnych czynników zewnętrznych, takich jak deszcz, śnieg czy mróz. Fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne są dość oszczędne, co powoduje, że ich skuteczność jest umiarkowana.
Ochrona dla gum
Wszystkie gumowe elementy wymagają dbałości przez cały rok. Spękane uszczelki mogą doprowadzić do dużych wydatków, gdy przyjdzie je wymienić na nowe. Dlatego lepiej regularnie stosować sztyft do gum, latem można skorzystać z sprayu lub płynu, który działa nabłyszczająco i ochroni opony.
Częste mycie na dłuższe życie auta!
W przypadku samochodów częste mycie wydłuża ich życie. Radzimy jednak wybierać się do specjalnych punktów mycia samochodów, ponieważ automatyczne myjnie czy ręczne wymywają brud z lakieru, ale sprzyjają porysowaniu powłoki lakierniczej.
Regularne sprawdzanie oleju
Poziom oleju w silniku może rosnąć, ale też spadać. Rozrzedzanie go paliwem, to niestety przypadłość wielu samochodów, zwłaszcza diesli. Jeśli oleju brakuje, należy go uzupełnić, a jeśli jest go w nadmiarze, to trzeba będzie go wymienić.
Sprawdzanie ciśnienia w kołach
Zwykle ciśnienie w kołach jest za niskie, aniżeli za wysokie. A brak powietrza znacznie obciąży przekładnię kierowniczą oraz opony i silnik. Ponadto – zwiększy spalanie paliwa, a przy obecnych cenach, to raczej niepożądane zjawisko.
Dbaj o koła w swoim aucie
Nie parkuj na krawędzi krawężnika, bo osłabisz strukturę opon. Unikaj też parkowania w kałużach olejów oraz paliw, bo mogą je uszkodzić.
Geometria kół
Polska dziurawymi drogami stoi, a więc warto regularnie sprawdzać geometrię zawieszenia. Jeśli zauważycie nieprawidłową zbieżność, to ryzykujecie całkowitym zniszczeniem opon oraz gorszym prowadzeniem auta, co jest wysoce niebezpieczne!
Klimatyzacja pod kontrolą
Zaniedbana klimatyzacja może powodować dodatkowe wydatki, które są nawet porównywalne z kosztami naprawy silnika, gdy pęknie pasek rozrządu! Co roku powinno się robić przegląd całego układu klimatyzacji.
Pasek rozrządu
Jego trwałość jest wysoka, ale przebieg i wiek robią swoje. Dlatego trzeba go wymieniać np.: co 5 lat lub co 100 tysięcy kilometrów. Wymiana to koszt kilkuset złotych, ale porównując tę cenę z zniszczeniami w silniku po jego zerwaniu (czyli kilkunastu tysięcy złotych) – nie ma co oszczędzać!
Na krótkich trasach można zamęczyć silnik
Uruchamiania silnika dosłownie na chwilę jest bardzo nieekonomiczne. Może doprowadzić do rozrzedzania oleju silnikowego paliwem, a nawet gromadzenia się wody w wydechu czy skraplania jej w silniku. Krótki czas uruchomienia silnika męczy go, a dodatkowo może również uszkodzić tłumik. Auto musi zawsze mieć szansę na dobre rozgrzanie!
Powolna zmiana biegów na zdrowie auta
Nie szarp lewarka, bo doprowadzisz do szybkiego zużycia skrzyni biegów. Delikatne ruchu są wskazane zwłaszcza wtedy, gdy olej w przekładni jest jeszcze zimny. Skrzynia biegów też potrzebuje kilku lub kilkunastu kilometrów aby się zagrzać!