Autogaz ma znacznie inne właściwości niż benzyna. Silnik, który pracuje na wysokich temperaturach oraz ciśnieniach roboczych utlenia olej, a to oddziałuje negatywnie na strukturę molekularną. Może to prowadzić do wzrostu oporu zanieczyszczeń oraz osadów w silniku. A zasilanie auta gazem może potęgować to zjawisko, zwłaszcza, gdy instalacja LPG jest słabej jakości albo została źle zestrojona. Czy oznacza to, że należy używać innego oleju silnikowego do aut z LPG?
Jakie są różnice?
Najważniejszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy doborze oleju do auta z instalacją LPG jest temperatura spalania autogazu. Jest ona wyższa niż w przypadku benzyny. A wyższa temperatura w komorze spalania, która utrzymuje się przez dłuższy czas, prowadzi również do podwyższenia temperatury całego silnika. I to wpływa na trwałość układu cylindrowo-tłokowego. A olej ma za zadanie odprowadzić ciepło z tego miejsca w silniku – to jedna z jego głównych funkcji.
Silniki, które dobrze współpracują z gazem, mieszczą podane odchyłki w granicach rezerw konstrukcyjnych.
Olej a wysoka temperatura
Wysoka temperatura ma ogromny wpływa na olej silnikowy. Przyspiesza jego utlenianie. A to zjawisko znacznie pogarsza parametry smarne oraz pompowanie oleju. Prowadzi to do wzrostu lepkości oleju, a nawet podnoszenia jego liczby kwasowej. Wówczas mogą się generować szlamy, które będą się osadzać na elementach silnika.
To zjawisko sprzyja również nitrowaniu oleju – niepożądanemu stanowi, który wykazuje, że olej został nasycony związkami tlenków azotu. A reakcja tlenków azotu z węglowodorami, które znajdują się w składzie oleju silnikowego powoduje powstanie azotanów organicznych. Wpływa to destrukcyjnie na działanie dodatków uszlachetnianych w oleju. Są one stopniowo niwelowane.
Siarka w LPG
Nie bez znaczenia dla doboru oleju przy autogazie pozostaje siarka zawarta w LPG. Jest jej o wiele więcej niż w benzynie. Gaz, który jest spalany w komorze spalania zostaje przenoszony w postaci kwaśnych związków do skrzyni korbowej, a co za tym idzie – również do oleju.
Powoduje to zakwaszenie oleju, a to może prowadzić do korozji części mechanicznych silnika – w głównej mierze tulei, które są wykonane z metali nieżelaznych, a także zmiany lepkości i pompowalności oleju oraz generowania osadów.
Dlatego rekomenduje się krótsze okresy pomiędzy wymianami oleju dla aut z LPG.
Specjalny olej dla aut z LPG?
Jeśli stosujecie oleje półsyntetyczne lub syntetyczne o najwyższej jakości, wówczas nie musicie wybierać specjalnych mieszanek. Te doskonale wywiążą się ze swojego zadania. Ważne by spełniały założenia producenta względem klasy lepkości oraz jakości.
Jednak zalecamy Wam stosowanie skróconego interwały między wymianami oleju – od 30% do 50%, ze względu na zjawisko zakwaszenia oleju.
A jeśli stosujecie tanie oleje mineralne, to lepiej rozważcie zmianę na produkty o znacznie wyższej jakości.