Każda część samochodowa się zużywa. Nie inaczej jest w przypadku opon, które również mają swój czas przydatności. I możecie się zdziwić, ale nie tylko data produkcji ogumienia odgrywa największą rolę w tym, czy są nowe. Kiedy opony się zużywają? Jaki mają termin użyteczności? Sprawdźcie.
Kiedy opony są nowe?
Wbrew założeniom, nowa opona to nie tylko taka, która właśnie wyjechała z linii produkcyjnej. Również ogumienie, które jest przechowywane we właściwy sposób w sklepach lub hurtowniach czy serwisach jest nowe. Nawet gdy znajdziecie opony, których data produkcji sięga już 2 lat, to wciąż nieużywana opona, która jest dobrze przechowywana jest nową.
Proces eksploatacji opon zaczyna się w momencie ich założenia na felgę i postawienia samochodu na nawierzchni. Kluczowym jest również wpływ czynników zewnętrznych oraz jazdy, a nie czas, który minął od daty produkcji nieużywanej opony.
Te opony już nie są nowe
Na rynku możecie spotkać opony używane, ale również bieżnikowane. Bieżnikowane ogumienie nie jest nowe, a jedynie odnowione. To tzw. nalewka, z której często korzystają kierowcy chcący kupić opony w niższej cenie. Pamiętajcie, że na ściance takiej opony widnieje nowsza data produkcji, ale dotyczy ona zaledwie 20% ogumienia, które zostało odnowione.
Przez jaki czas można korzystać z opon?
Powszechnie uważa się, że z opon można korzystać przez 10 lat od momentu rozpoczęcia ich eksploatacji, a nie od daty produkcji. Jednak dotyczy to wyłącznie ogumienia letniego, terenowego oraz opon do samochodów użytkowych.
Opony zimowe oraz całoroczne, których praca przebiega w trudniejszych warunkach powinno się wymieniać co 5 lat. Ważna jest mieszanka gumowa, która starzeje się tak samo, jak w oponach letnich, ale w tym przypadku istotna jest również jej elastyczność.
Ogumienie bieżnikowane to zupełnie inny przypadek. Oponę do samochodów osobowych można bieżnikować, ale nie później niż po 5 latach od daty produkcji bazy ogumienia, którą uznaje się za datę rozpoczęcia eksploatacji. Kupując opony bieżnikowane musicie przyjąć, że mają od już 5 lat stażu i w waszym samochodzie mogą być używane kolejnych 5 lat.
Głębokość bieżnika
Według polskiego prawa dopuszczalną głębokością bieżnika jest 1,6 mm lub wskaźnik zużycia oznaczonego skrótem TWI – tire wear indicator. Jednakże należy do tego tematu podejść rozsądnie i mieć na uwadze bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego.
Opony letnie powinno się wymieniać po osiągnięciu granicy 3 mm głębokości bieżnika, a opony zimowe w przypadku 4 mm. Chyba, ze ich eksploatacja miała miejsce w trudnych warunkach, takich jak np.: górskie obszary, wówczas powinno się je wymienić przy 5 mm głębokości bieżnika.
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu: