21.08.2023

Nawiercane tarcze hamulcowe - czym są i jakie mają wady i zalety?

Właścicielom samochodów o przeciętnych osiągach, którzy jeżdżą nieagresywnie spokojnie wystarczą klasyczne gładkie tarcze hamulcowe. Co jednak, gdy kierowcy zależy na dynamiczniejszej jeździe i szuka dodatków, które poprawią sportowy wygląd auta oraz jego pracę? Z pomocą przychodzą nawiercane tarcze hamulcowe!

Jaka jest rola tarcz hamulcowych?

To elementy układu hamulcowego, które zmieniają energię kinetyczną w energię cieplną. Pracują w ekstremalnych warunkach, a w czasie hamowania, zwłaszcza z wysokiej prędkości, mogą rozgrzać się do kilkuset stopni Celsjusza!

W środowisku wilgotnych i zanieczyszczonym ich efektywność może spadać, dlatego montuje się wydajniejsze tarcze, np.: perforowane z nawierconymi otworami.

Tarcze hamulcowe nawiercane – co to jest?

Tarcze hamulcowe nawiercane mają charakterystyczną budowę, na ich powierzchni znajdują się specjalne otwory, które umożliwiają dłuższe zachowanie siły hamowania. Ograniczają także prawdopodobieństwo zwichrowania tarczy po kilku hamowaniach na wysokich prędkościach w krótkich odstępach czasowych.

Dzięki nim układ hamulcowy jest efektywniejszy, co ma ogromne znaczenie dla kierowców pojazdów sportowych. Ponadto znacznie poprawiają wygląd auta, nadając mu iście sportowego charakteru.

Kiedy stosuje się nawiercane tarcze hamulcowe?

To rozwiązanie znacznie efektywniejsze od pełnych tarcz hamulcowych, które nie mają żadnego systemu obniżającego temperaturę. Wybierając tarcze hamulcowe nawiercane zyskacie lepszą skuteczność hamowania, ale nie zawsze będzie to dobrym wyborem.

Dla samochodów do jazdy po torze wyścigowym lepiej sprawdzą się nacinane tarcze hamulcowe, które mają wyżłobienia na powierzchni ciernej. Te mają mniejszą podatność na pękanie przy maksymalnym obciążeniu.

Tarcze nacinane czy nawiercane – różnice

Tarcze nawiercane są bardzo zbliżone do nacinanych, ale występują pomiędzy nimi drobne różnice. Oba rodzaje świetnie sprawdzą się w autach sportowych, ale lepszą odporność wykażą tarcze nacinane, ponieważ tarcze nawiercane podczas jazdy w ekstremalnych warunkach wykazują większą podatność na pękanie.

Tarcze hamulcowe nacinane dają lepszą efektywność hamowania, usuwają stary materiał cierny z klocków, wodę i gazy, a także są odporne na korozję i można łatwo kontrolować ich zużycie.

Z kolei tarcze hamulcowe nawiercane dają lepszą efektywność hamowania, usuwają stary materiał cierny z klocków, wodę i gaz, a także oferują lepsze chłodzenie tarczy i są odporne na korozję.

Jakie zalety mają tarcze nawiercane?

Tarcze nawiercane oraz nacinane są efektywniejsze, aniżeli klasyczne gładkie tarcze. Największe zalety, jakie niesie za sobą to rozwiązanie, to:

  • Lepsza sprawność układu hamulcowego – dzięki nawiercanym i nacinanym tarczom poprawie ulega współczynnik tarcia oraz zwiększa się skuteczność hamowania.
  • Usuwanie pyłu – powstaje on w wyniku ścierania się klocków hamulcowych podczas hamowania. Tarcze nawiercane nie zbierają osadu na swojej powierzchni, tylko go stale usuwają. Podczas hamowania z tarcza styka się wyłącznie nowy materiał ścierny.
  • Usuwanie wody i gazów – perforowane tarcze skutecznie skracają drogę hamowania, także na mokrej nawierzchni, dzięki skutecznemu usuwaniu gromadzącej się wody. Ponadto usuwane są gazy, które wytwarzają się między klockiem, a tarczą w wysokiej temperaturze roboczej.
  • Lepsze efekty wizualne – tarcze, na których znajdują się perforowane otwory, mają charakterystyczny wygląd, o dość agresywnym sznycie, co nadaje im sportowego charakteru. Są stworzone dla miłośników dynamicznej jazdy.

Jakie wady mają tarcze perforowane?

Nawiercane tarcze hamulcowe mają również swoje wady:

  • Generują większy hałas.
  • Są drogie – w porównaniu z klasycznymi tarczami hamulcowymi.
  • Skracają żywotność klocków hamulcowych – nawet o połowę.
  • Nie można ich stosować z ceramicznymi klockami hamulcowymi – ponieważ materiał z takich klocków może wypełnić otwory, które znajdują się w tarczy.
  • Są podatne na pęknięcia – choć to normalne zjawisko, które powstaje w wyniku eksploatacji, przy zmianie temperatur. Mowa o pęknięciach, które mają kilka milimetrów. Większe powinny już wzbudzać w Was niepokój.

Tarcze hamulcowe nawiercane – czy warto?

To rozwiązanie, które świetnie sprawdzi się w dynamicznej jeździe, pozwalając kierowcy zachować wyższą siłę hamowania w trudnych warunkach. Nawiercane tarcze lepiej radzą sobie z odprowadzaniem ciepła, wody i pary, a także zapobiegają gazowaniu klocka hamulcowego, co powoduje że układ hamulcowy jest znacznie efektywniejszy.

Dodatkowo, jeśli zależy Wam na podkręceniu sportowego wyglądu swojego auta, to montaż nawiercanych tarcz hamulcowych Wam to zapewni.

 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: