28.07.2021

Panie, a kto to Panu tak… czyli najczęstsze błędy popełniane przez mechaników

Oddając samochód do warsztatu chcemy aby usterka została naprawiona profesjonalnie. Niestety zdarza się i tak, że nie została ona wyeliminowana, ale również nie działa wiele innych rzeczy. Jak do tego doszło? Wina może leżeć w rękach mechanika. Sprawdź, jakie błędy mogą popełnić fachowcy w warsztacie mechanicznym.

 

Wymiana opon poszła nie tak

Czynność prosta i rutynowa, a jednak można ją wykonać źle. Najczęstszą wpadką, jaką zaliczają przy niej mechanicy jest uszkodzenie stopki opony lub jej opasanie w trakcie montażu. Skutkiem może być wyważenie koła lub rozwarstwienie opony, a to może doprowadzić nawet do rozerwania opony podczas jazdy.

Warsztatom zdarza się również zbyt mocno przykręcić śruby, które trzymają koła. To efekt zastosowania jedynie klucza udarowego do przykręcenia kół. Przypominamy, że towarzyszyć mu powinien klucz dynamometryczny. Skutkiem może być zerwanie gwintu lub uszkodzenie samych śrub.

Pojazd jest źle podniesiony

I w tej dziedzinie zdarzają się błędy. Każdy samochód ma wyznaczone przez swojego producenta punkty podnoszenia. Generalnie na każdy z progów przypadają dwa punkty i podnosząc auto należy z nich korzystać. Jeśli podnośnik zostanie źle podstawiony, to progi mogą zostać wgniecione, jak również inne elementy nadwozia. W najczarniejszym scenariuszu źle przeprowadzona próba podnoszenia może się zakończyć upadkiem pojazdu.

Dokręcanie na podniesionym aucie

Niektórych elementów nie wolno dokręcać, gdy auto jest na podnośniku. Dotyczy to np.: tulei, które mogą być dokręcone wyłącznie, gdy samochód znajduje się na stałym podłożu. Jeśli fachowcy tego nie dopilnują, to może dojść do nadmiernego skręcenia oraz obciążenia elementów, co przełoży się na ich szybsze zużycie. Dowiesz się o tym, gdy usłyszysz nadmierne stuki w trakcie jazdy.

Nawet żarówkę można źle wymienić

Uwierzcie nam, że z definicji to prosta czynność, lecz w praktyce wcale tak to nie wygląda. Mechanikom również może się zdarzyć ułamanie kostki, uszkodzenie wkręcanej oprawki, a nawet wgniecenie sprężyny, która trzyma żarówkę. Wówczas nie dość, że zostanie skrócona żywotność żarówki, to również nie będziemy mieli możliwości poprawnego ustawienia świateł.

Zarysowanie lakieru i brudna tapicerka

Pracom w warsztacie bardzo często towarzyszy brud, smar oraz kurz. I te wszystkie środki mogą się znaleźć na naszej tapicerce, jeśli mechanik nie zabezpieczy odpowiednio samochodu. Chcąc uniknąć ryzyka zabrudzenia zakłada się na fotele, kierownicę, dywaniki i skrzynię biegów specjalistyczne nakładki, które mają je chronić. Innym błędem, który zdarza się specjalistom, jest również zarysowanie lakieru. W warsztacie o to nietrudno, gdy dookoła wiele narzędzi, podnośników oraz… nieostrożnych specjalistów.

Nieodłączony akumulator w trakcie naprawy

Odłączenie akumulatora przy pracy to absolutna konieczność! Jeśli specjaliści tego nie zrobić, to naprawa może się zakończyć zwarciem i uszkodzeniem elektroniki pojazdu. Uszkodzeniu może ulec nawet komputer pokładowy!

Dodatkowo awaria może nastąpić w wyniku nieprawidłowego podłączenia baterii. Mowa o uszkodzeniu regulatora napięcia lub uszkodzenie całej instalacji elektrycznej.

Brak wymienionych części

Bywają również sytuacje, w których pomimo zgłoszenia zapotrzebowania na wymianę różnych elementów, nowe się nie pojawiły. Nierzadko dotyczy to filtrów samochodowych, które bywają czyszczone mechanicznie (i tym samym uszkadzane), a nawet oleju, który czasem nawet jest mieszanką z inną substancją. Najczarniejszymi scenariuszami, o których słyszeliśmy były nawet podmiany części oryginalnych z samochodów na zamienniki z używanych aut. W ten sposób specjaliści „dorabiali sobie” do pensji.

W profesjonalnym warsztacie samochodowym nie ma miejsca na powyższe błędy. Mechanicy doskonale wiedzą, w jaki sposób przygotować samochód do naprawy, jak go zabezpieczyć, a także co należy wykonać. Dlatego serdecznie zachęcamy Was do korzystania z naszej bazy rekomendowanych specjalistów na Warsztaty Yanosik. Na pewno unikniecie ryzyka pojawienia się któregokolwiek z powyższych scenariuszy. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: