11.07.2022

Skąd wiadomo, że olej w skrzyni się przegrzewa?

Wysoka temperatura jest najbardziej destrukcyjnym czynnikiem, który degraduje właściwości oleju w skrzyni automatycznej i silniku. Na ten problem są narażone zwłaszcza te pojazdy, które nie mają dodatkowej chłodnicy oleju. Proces degradacji oleju przyspiesza od temperatury 60°C, a już powyżej 150°C zaczyna rosnąć wykładniczo, co każde kolejne 10°C.

 

Auta, które są wyposażone w liczniki przegrzań będą informować użytkownika o koniecznej wcześniejszej wymianie oleju, a nawet przy zbyt wysokiej temperaturze oleju w skrzyni, automatycznie przejdą w tryb serwisowy. A to wymusi zatrzymanie lub ograniczenie prędkości do momentu, w którym olej ostygnie.

Aby uniknąć takich sytuacji warto nie narażać auta na przeładowanie i robić częstsze postoje, zwłaszcza gdy temperatura na zewnątrz jest wysoka. A jeśli wracacie z wakacji, to po powrocie do domu sprawdźcie olej w skrzyni automatycznej i w zależności od stopnia jego zużycia, skróćcie interwał jego wymiany.

Wyjazd na wakacje a problemy ze skrzynią automatyczną

Zanim wyjedziecie na wakacje, poznajcie niekorzystne warunki, które wpływają na pracę skrzyni automatycznej, mogąc przyczynić się do problemów z nią:

  • Pełne obciążenie samochodu lub jego przeładowanie.
  • Długa trasa w trudnym warunkach.
  • Jazda z dużą prędkością.
  • Korki.
  • Nieutwardzone drogi lub pełne pyłu.
  • Dodatkowe opory powietrza, które spowodowane są przez przyczepy, bagażniki dachowe, rowery czy sposób umieszczenia bagażu.

Znając potencjalne przyczyny problemów z pracą skrzyni automatycznej, postarajcie się tak przygotować auto na podróż, aby nie narażać go na awarie. W innej sytuacji czeka Was niemiła niespodzianka, która może skutecznie zepsuć urlop.

Jak rozpoznać przegrzewanie się oleju w skrzyni?

Istnieją 3 główne symptomy, które będą dla Was jasnym sygnałem, że olej w skrzyni się przegrzał. Przede wszystkim, to szarpanie podczas zmiany przełożenia, które jest spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia względem powierzchni roboczych sprzęgieł oraz hamulców, wydłużone i powolne przełączanie biegów, które jest wynikiem zbyt wolno narastającej siły tarcia między powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców oraz problemy z ruszeniem z miejsca, które jest wynikiem pogarszającego się stanu konwertera.

Co robić w takich sytuacjach> przede wszystkim w najbliższym czasie wybrać się do mechanika, a nie czekać na poważniejszą awarię i unieruchomienie pojazdu.

Pamiętajcie również, że przekroczenie znacznika w okolicach 90°C-100°C na wskaźniki temperatury wody może też doprowadzić do poważnej awarii silnika. Kontrolujcie na bieżąco poziom płynu chłodniczego i uzupełniajcie jego stan w razie potrzeby. Nigdy na gorącym silniku!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony