19.08.2022

Nie ma błędu? Nie oznacza, że nie ma problemu!

Uszkodzenia dzielą się dwa rodzaje – wykryte przez elektroniczne sterowniki i odczytane przez specjalistów w formie błędów wskazujących na konkretną zepsutą część i te, których nie ma lub są niewłaściwe względem uszkodzonej części. Dowiedzcie się, dlaczego brak błędu niekoniecznie oznacza brak problemu z samochodem.

 

Brak błędów wyraźnej usterki – dlaczego tak jest?

Nie w każdy układzie da się stosować wiele czujników, które zagwarantują dużą wykrywalność uszkodzeń. Każdy czujnik to dodatkowe koszty. Do nich dołącza się również odpowiednie okablowanie, a sam element musi być uwzględniony w oprogramowaniu. Dodatkowo przeprowadza się także laboratoryjne testy na zmiany parametrów eksploatacyjnych, które przecież wystąpią podczas pracy elementu.

Istnieją takie systemy, są bardzo dobrze wyposażone w czujniki i wprowadza się do nich nawet nadmiar przewodów łączących różne elementy. Ma to na celu dodatkowe zabezpieczenie na czas eksploatacji. Czyli prościej ujmując – to zapasowy element na czas, gdyby pierwszy przestał działać. Nazywa się to nadmiarowością.

Co to jest nadmiarowość?

Inaczej redundancja z łaciny. To właśnie stosowanie drugiego, zapasowego elementu, w celu dodatkowego zabezpieczenia pracy. Przykładem jest choćby stosowanie we współczesnych samochodach układu hamulcowego w systemie flexray. W klasycznym układzie płyn hamulcowy lub powietrze są medium, które przekazuje informacje i energię do elementy wykonawczego, czyli hamulca umieszczonego w kole.

W sytuacji zastosowania aktuatora elektrycznego informacje te są przekazywane przez przewody elektryczne, co zapewnia wysoki stopień bezpieczeństwa. Nie trzeba polegać na jednym przewodzie, który siłą rzeczy może ulec zniszczeniu. W tej sytuacji nadmiarowość gwarantuje, że dodatkowe przewody elektryczne prowadzone w innym miejscu auta, ale o tej samej funkcji, dostarczą niezbędną informację.

Kiedy stosuje się redundancję?

W przypadkach, w których konieczna jest wysoka niezawodność, dlatego można ją spotkać m.in. w układzie hamulcowym, który ma realny wpływ na bezpieczeństwo na drodze.

Stosowanie większej liczby czujników stanowi doskonałe rozwiązanie, jednak nie jest możliwe we wszystkich samochodach. Ponadto, trzeba mieć na uwadze iż poziom stuprocentowej kontroli nad wszystkimi elementami i układami w aucie nigdy nie będzie możliwy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: