Systemy wsparcia dla kierowcy mają na celu wzmocnienie bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenie liczby wypadków, do których dochodzi w głównej mierze z powodu ludzkiego błędu. Obecnie Systemy ADAS są zalecane w nowoczesnych pojazdach, ale już wkrótce będą stanowiły obowiązkowe wyposażenie samochodów produkowanych w Unii Europejskiej.
ADAS - co to?
ADAS, czyli Advanced Driver Assistance Systems, to zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. W nowoczesnych samochodach jest ich coraz więcej, a ich zadaniem jest wykrywanie zagrożeń i reagowanie na nie lub informowanie o nich kierowcę.
O ADAS można powiedzieć, że stanowi mózg samochodu, który wykorzystuje sieć czujników oraz sterowników zamontowanych w pojeździe, co powoduje że komunikacja w całym systemie zachodzi błyskawicznie.
Jak działa system ADAS?
System ADAS składa się z wielu elementów, czujników oraz sterowników. Ich zadaniem jest dbanie o poprawne i bezpieczne poruszanie się pojazdu, przy jednoczesnym informowaniu kierowcy o zagrożeniach.
Działanie systemu jest zależne od komponentów, które znajdują się w pojeździe. Przeważnie w ich skład wchodzą:
- Kamery na szybach, które odpowiadają za wykrywanie przeszkód, jak również automatyczne hamowanie awaryjne i obsługę aktywnego tempomatu, dostosowywanie świateł do warunków drogowych i wiele innych zadań.
- Czujniki ultradźwiękowe, które stosuje się do wybranych funkcji, np.: asystenta parkowania.
- Czujniki radarowe, które wspomagają pracę kamer, mierząc odległość od przeszkód na drodze.
ADAS a bezpieczeństwo na drodze
Zgodnie z szacunkami ekspertów, 90% zdarzeń drogowych jest spowodowanych przez błędy ludzkie. Dlatego, inżynierowie największych koncernów motoryzacyjnych wciąż pracują nad inteligentnymi systemami, które zmniejszają to ryzyko i wesprą kierowcę w prowadzeniu pojazdu.
W ten sposób powstał ADAS, który od 2022 roku stał się zaleceniem postawionym przez władze UE wobec producentów samochodów, a w 2024 roku stanie się już obowiązkiem.
Wprowadzenie obowiązku systemu ADAS w nowych samochodach ma za zadanie zredukowanie liczbę możliwych do popełnienia błędów. Od 2024 roku w każdym nowym pojeździe ADAS ma już być obecny.
Najpopularniejsze systemy wspomagania w samochodzie
Zaawansowane systemy elektroniczne, które czuwają nad bezpieczeństwem w czasie jazdy można spotkać w głównej mierze w nowoczesnych samochodach. Najpopularniejszymi systemami wspomagania kierowcy obecnie są:
Asystent parkowania – technologia tego rozwiązania różni się w zależności od marki i modelu, w starszych pojazdach zwykle są to czujniki parkowania, które ostrzegają przez zbliżeniem się do przeszkody oraz kamera, które umożliwia obserwację obszaru za pojazdem. W nowszej wersji asystenta parkowania czynność ta jest jeszcze łatwiejsza – kierowca znajduje odpowiednie miejsce, włącza kierunkowskaz, a asystent wykonuje cały manewr. Kierujący musi jedynie włączyć wsteczny bieg i kontrolować prędkość, kierownica obraca się samoczynnie.
System wykrywania martwego pola – czyli strefy, której kierowca bez użycia bocznych lusterek oraz wstecznego nie dostrzeże. Ten system jest niezwykle przydatny podczas manewru zmiany pasa, wówczas kamery wbudowane w boczne lusterka wraz z radarami zamontowanymi na tylnym zderzaku zareagują po wykryciu pojazdu w martwym polu i ostrzegą kierowcę.
Aktywny tempomat – współczesna wersja aktywnego tempomatu analizuje drogę za pomocą kamer z przedniej szyby. Kierowca określa dystans od poprzedzającego pojazdu, a wtedy auto samo dostosuje prędkość. Jeśli system wykryje hamowanie pojazdu poprzedzającego, to automatycznie zwolni lub również wyhamuje.
Asystent pasa ruchu – odpowiada za określenie szerokości pasa ruchu, po którym porusza się pojazd, dzięki kamerze rejestrującej. Jeśli auto zbliży się, bez włączenia kierunkowskazu, do oznaczenia poziomego na drodze lub je przekroczy, wówczas system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym lub wstrząsem kierownicy i zapaleniem odpowiedniej kontrolki.
System rozpoznawania znaków drogowych – wyświetla ostrzeżenia na temat znaków z ograniczeniami prędkości i zakazem wyprzedzania, na podstawie informacji z kamery z tyłu wstecznego lusterka.
System wykrywania zmęczenia kierowcy – analizuje jakie ruchy kierownicą są wykonywane przez kierowcę. Jeśli często będzie sygnalizowana korekta toru jazdy lub wystąpią niespodziewane manewry, to komputer przeanalizuje czy może to być zmęczenie, jeśli tak wówczas zapali kontrolkę filiżanki kawy lub uruchomi sygnał dźwiękowy.
Które systemy wspomagające kierowcę są już w wyposażeniu nowych aut?
Od 6 lipca 2022 roku, zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, zaawansowanie rozwiązania elektroniczne muszą być w standardzie wyposażenia wszystkich nowych samochodów, które będą przechodzić proces homologacji.
Rozwiązania systemu ADAS, które już można znaleźć w wyposażeniu auta, to m.in.:
- Kamery umiejscowione wokół pojazdu, analizujące otoczenie.
- Aktywny tempomat, który wykorzystuje czujniki radarowe.
- System automatycznego hamowania.
- System kontroli pasa.
- System e-Call.
- System wykrywania martwego pola.
- Asystent parkowania.
Przyszłość Advanced Driver Assistance Systems
Według przepisów Unii Europejskiej, od 2024 roku wszystkie produkowanie w UE pojazdy mają już być wyposażone w zaawansowane systemy wspierające kierowcę. Wśród rozwiązań mają znaleźć się:
Inteligentne systemy prędkości (ISA), które mają automatycznie dostosowywać maksymalną prędkość pojazdu względem dozwolonego limitu w danym miejscu.
- Systemy awaryjnego hamowania.
- Czarne skrzynki, które rejestrują parametry pojazdu w trakcie zdarzenia drogowego.
- Czujniki wykrywające senność i zmęczenie kierującego.
- Systemy utrzymywania pojazdu w pasie ruchu.
- Tylne kamery/czujniki.
- Wtyczka antyalkoholowa AntiLOCK.
- System e-Call.
Aktywne rozwijanie systemu ADAS w przyszłości doprowadzi do tego, że pojazdy staną się nie tylko niezwykle bezpieczne, ale również w pełni autonomiczne.