To zjawisko, które może doprowadzić do zniszczenia ogumienia w aucie. Opony, pomimo dobrego przygotowania przez producentów, nie zawsze zużywają się równomiernie. Ząbkowanie może wystąpić również w określonych okolicznościach. Zwłaszcza, jeśli modele niskiej jakości są narażone na nierównomierną utratę bieżnika. Jak można sobie poradzić z ząbkowaniem opon? Jak temu zapobiegać? Zobaczcie!
Ząbkowanie opon – skąd się bierze?
To w głównej mierze efekt zbyt wysokiego ciśnienia powietrza w ogumieniu. Zbyt mocno napompowana opona nie przylega pełną powierzchnią do drogi, a strefy barowe nie dotykają wówczas jezdni prawidłowo, co powoduje, że zużywają się wolniej niż w obszarze centralnej części bieżnika.
Poza ciśnieniem w ogumieniu na podatność tego zjawiska wpływa też jakość mieszanki gumowej. Jeśli guma stosowana do produkcji opon jest zbyt twarda, to wówczas ryzyko ząbkowania w trakcie eksploatacji opon, będzie znacznie wyższe.
Ząbkowanie nie zależy wyłącznie od opon. Ma na nie wpływ również styl prowadzenia auta, sprawność podzespołów w samochodzie, a także zużycie elementów zawieszenia. Zwłaszcza amortyzatorów odpowiadających za docisk kół do nawierzchni. Jeśli sprawność będzie za niska, to z czasem może doprowadzić do nieprawidłowego zużywania się bieżnika.
Ząbkowanie najczęściej zachodzi na tylnej osi
Często bywa nim nazywane zużycie opony w kształcie zębów piły i przytrafia się na tylnej osi w samochodach, które mają napęd na przód. Tylne koła są w dużej mierze ciągnięte przez przednie, a to powoduje, że siła mocniej oddziałuje na krawędź spływu w klockach bieżnika, niż na krawędź natarcia. Klocki są wtedy szybciej ścierane z jednej strony, aniżeli z drugiej.
Ząbkowanie rzadziej zachodzi na osi przedniej. Może się to wydarzyć, gdy opony na przedniej osi mają klocki bieżnika mocniej oddalone od siebie. Jednak mają one również ważną rolę – odpowiadają za odprowadzenie wody, więc nie powinno się z nich rezygnować.
W jakim tempie postępuje ząbkowanie?
Tempo zależy od stopnia odstępstwa od normy w ciśnieniu opony lub poziomu zużycia elementów zawieszenia. Możecie je zauważyć po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów i spokojnie da się je wyczuć.
Jazda na takich oponach to znaczny spadek komfortu. Towarzyszy jej większy hałas w trakcie pracy ogumienia, a dodatkowo podczas jazdy słychać charakterystyczny dźwięk, który jest porównywalny z huczeniem.
Poza tym często odczuwalne są również drgania w trakcie jazdy, nawet na prostym odcinku można wyczuć minimalne samoczynne ruchy kierownicy na boki.
Można jeździć z takimi oponami?
Teoretycznie taka opona nie wpływa na bezpieczeństwo w znaczącym stopniu, ale jazda samochodem nie jest wtedy przyjemna. A jeśli przyczyną ząbkowania są amortyzatory, to trzeba jak najszybciej je wymienić na nowe, bo tutaj już kwestia bezpieczeństwa jest znacznie istotniejsza.
Czy można naprawić takie opony?
Można je poddać szorstkowaniu, po usunięciu przyczyny ząbkowania. Oznacza to wyrównanie powierzchni klocków bieżnika, celem przywrócenia właściwej geometrii. Nie jest to równoznaczne z przywróceniem ogumienia do pierwotnego stanu, ale pozwala wyeliminować zjawiska, które obniżają komfort jazdy.
Trzeba jednak pamiętać, że okres użytkowania takich opon będzie znacznie krótszy, niż wtedy gdy ząbkowanie nie nastąpiło. Jeśli więc zauważycie takie zjawisko, lepiej mieć na uwadze jak najszybszą wymianę opon na nowe.