3 słowa o intercoolerze
Intercooler to nic innego jak dedykowana chłodnica powietrza, które ze sprężarki trafia bezpośrednio do cylindra w optymalnej już temperaturze. Pomimo tego, że na przełomie lat 80. i 90. tylko nieliczne samochody z wysokoprężnym silnikiem Diesla posiadały ten element, to współcześnie praktycznie każdy pojazd wyposażony jest w tego typu chłodnicę – bez względu na to, jakie paliwo mu dedykowane. Nie ma także znaczenia, czy posiada on doładowanie mechaniczne czy turbodoładowanie – intercooler na stałe wpisał się na listę obowiązkowych elementów aut takich marek jak Audi, Seat, Skoda, Volkswagen czy Porsche. Warto jedynie zaznaczyć, że intercoolery to nie klasyczne chłodnice – różnią się one brakiem wentylatora.
Działanie w praktyce
Cóż – działanie intercoolera jest bardzo proste i przypomina działanie płynu chłodniczego. Dokładniej mówiąc sprężarka wyposażona jest w grubą rurę, która doprowadza powietrze do chłodnicy, która chłodzona jest powietrzem z atmosfery. Taki układ sprawia, że intercooler zamontowany jest w przednim zderzaku. Warto tu zaznaczyć, że nie jest to nie klasyczna chłodnica – różni się ona od chłodnic cieczy brakiem wentylatora, dlatego ta część auta jest często uwydatniona. Cały proces kończy się, gdy powietrze ze sprężarki trafia do zamontowanego między turbosprężarką a cylindrami intercoolera, gdzie jest chłodzone, a następnie w odpowiedniej już temperaturze trafia właśnie do wspomnianych cylindrów. Taki system znajduje się na przykład w samochodach Volkswagen Golf 7, Seat Cupra, Skoda Octavia czy Audi S3.
Czy jest tak naprawdę potrzebny?
Niezastąpiona rola i waga intercoolera została dostrzeżona już kilkadziesiąt lat temu – pozwala on zachować odpowiednią temperaturę powietrza w układzie doładowania. Prościej mówiąc – dzięki niemu możliwe jest utrzymanie dużej wydajności i dobrej kondycji silnika. Wysoka temperatura powietrza sprężonego przez sprężarkę fatalnie wpływa na prawidłowy proces spalania paliwa, a intercooler pozwala na szybkie jej obniżenie. Odpowiednio „przygotowane” przez chłodnicę powietrze, które docelowo trafić ma do cylindra, obniża swoją wartość nawet o 40°C, co skutkuje nawet 20%-ym zwiększeniem się mocy maszyny. Chłodniejsza sfera w silniku to po prostu lepszy proces spalania i zwiększona wydajność.
Na jakie uszkodzenia jest narażony?
Intercooler jest narażony głównie na uszkodzenia mechaniczne – wynika to z jego umiejscowienia za przednim zderzakiem, a więc w miejscu, do którego łatwy dostęp mają kamienie, piasek czy inne ostre elementy znajdujące się aktualnie na drodze. Uderzenia i obicia prowadzą często do przedziurawienia chłodnicy, dlatego warto często sprawdzać jego stan, szczególnie po długiej podróży. Dobrą wiadomością jest fakt, że awarie tego samochodowego elementu praktycznie nie występują – nawet w używanych samochodach.
Pomimo tego, że jeszcze niedawno intercooler był jedynie rarytasem dostępnym dla niewielu kierowców, dziś stanowi podstawowy element wyposażenia każdego auta. Nie można zaprzeczyć, że jego rola ochrony serca pojazdu, silnika, jest bardzo istotna, dlatego ważnym jest, aby regularnie sprawdzać jego kondycję.