Wymiana klocków hamulcowych nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych i wielu kierowców decyduje się na to, by wykonać ją samodzielnie. Jak to zrobić prawidłowo i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa? Sprawdźcie naszą instrukcję!
Klocki hamulcowe w samochodzie – jaka jest ich rola?
Klocki to niezbędny element całego układu hamulcowego, ich zadaniem jest generowanie tarcia, niezbędnego do spowolnienia lub zatrzymania pojazdu.
Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, system hydrauliczny lub w niektórych systemach, pneumatyczny lub elektryczny, przenosi siłę tego nacisku na zaciski hamulcowe, które z kolei ściskają klocki hamulcowe przeciwko tarczom hamulcowym przymocowanym do kół.
Tarcie powstające między klockami, a obracającymi się tarczami, hamuje koła, co prowadzi do zmniejszenia prędkości lub zatrzymania pojazdu.
Klocki hamulcowe mogą być wykonane z różnych materiałów, m.in. z metalu, ceramiki oraz innych kompozytów, które muszą być zarówno wytrzymałe, jak i odprowadzać ciepło generowane podczas hamowania.
Wybór odpowiedniego materiału zależy od specyfikacji samochodu oraz preferowanego stylu jazdy, każdy rodzaj klocków oferuje różne poziomy wydajności, trwałości i cichszą pracę.
Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?
W miarę użytkowania, klocki hamulcowe zużywają się, co wymaga regularnej kontroli i wymiany, aby utrzymać maksymalną efektywność hamowania.
Wymiana klocków hamulcowych jest zależna zarówno od liczby przejechanych kilometrów, jak i od stylu jazdy kierowcy. Szacuje się, że dla jazdy miejskiej o niskiej intensywności należy to zrobić co 30-50 tysięcy kilometrów.
W przypadku bardziej dynamicznego stylu jazdy po mieście, klocki mogą wymagać wymiany już po 10-20 tysiącach kilometrów.
Kierowcy, którzy prowadzą spokojnie swoje auto na dłuższych trasach, wymiana zalecana jest po przejechaniu około 50-80 tysięcy kilometrów. Natomiast intensywna jazda długimi trasami, może skrócić ten okres do maksymalnie 50 tysięcy kilometrów.
Zużycie klocków hamulcowych może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania oraz może być przyczyną niepożądanych dźwięków (takich jak piski), co stanowi wyraźny sygnał, że klocki wymagają uwagi lub wymiany.
Jak dobrać odpowiednie klocki hamulcowe do swojego samochodu?
Chcąc dobrać właściwe klocki hamulcowe do swojego samochodu, najpierw sprawdźcie zalecenia producenta pojazdu, które znajdziecie w instrukcji obsługi lub na oficjalnej stronie internetowej.
Informacje zawierają specyfikacje odpowiednich klocków zgodnie z modelem, rokiem produkcji i typem silnika twojego auta. Następnie zdecydujcie, jaki rodzaj materiału będzie najlepszy dla Waszego stylu jazdy i warunków, w których zazwyczaj jeździcie autem.
Klocki organiczne są ciche i dobrze sprawdzają się w normalnych warunkach miejskich, ale szybko się zużywają. Klocki półmetalowe oferują lepsze odprowadzanie ciepła i są trwalsze, ale mogą być głośniejsze, natomiast ceramiczne zapewniają doskonałą wydajność i są ciche, lecz mogą być droższe.
Zawsze wybierajcie klocki, które nie tylko spełniają specyfikacje pojazdu, ale także odpowiadają indywidualnym potrzebom, zapewniając bezpieczną i skuteczną jazdę.
Jak wymienić klocki hamulcowe samodzielnie?
Wymiana klocków hamulcowych, to zadanie, które wielu kierowców decyduje się wykonać samodzielnie w domowym garażu. Choć nie jest to najtrudniejsza czynność serwisowa, wymaga dokładności, odpowiednich narzędzi i przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Przygotowaliśmy dla Was krótką instrukcję, jak prawidłowo wymienić klocki hamulcowe w swoim aucie:
Krok 1: Przygotowanie do wymiany klocków samochodowych.
Upewnijcie się, że pracujecie na stabilnej, płaskiej powierzchni i że samochód jest bezpiecznie zaparkowany. Użyjcie klocków zabezpieczających, aby uniknąć przesunięcia pojazdu.
Zbierzcie potrzebne narzędzia - klucz do kół, podnośnik, zestaw kluczy nasadowych, śrubokręt lub dłuto oraz szczypce.
Krok 2: Bezpieczne podnoszenie pojazdu.
Używając podnośnika, unieście pojazd, w taki sposób, aby koło, przy którym będziecie pracować znalazło się nad ziemią. Upewnijcie się, że podnośnik jest stabilnie ustawiony pod odpowiednim punktem podparcia samochodu.
Krok 3: Demontaż koła.
Odkręćcie koło, używając klucza do kół, poluzujcie i odkręćcie nakrętki lub śruby koła, a następnie zdejmijcie koło.
Krok 4: Demontaż starego klocka hamulcowego.
Zlokalizujcie zacisk hamulcowy, który trzyma klocki hamulcowe. Zdemontujcie go używając odpowiedniego klucza nasadowego, odkręćcie śruby mocujące zacisk do tarczy hamulcowej. Ostrożnie odłóżcie zacisk na bok, upewniając się, że nie zawiesza się na przewodzie hamulcowym.
Wyjmijcie stare klocki - mogą być umocowane w zacisku za pomocą metalowych zapadek. Możecie potrzebować śrubokręta lub dłuta, aby je wydobyć.
Krok 5: Montaż nowych klocków hamulcowych.
Przygotujcie nowe klocki - jeśli nowe klocki wymagają dodatkowych zapadek lub sprężyn, zamontujcie je zgodnie z instrukcją. Wprowadźcie nowe klocki do zacisku, upewniając się, że są prawidłowo umieszczone i równo osadzone.
Odepchnijcie tłoczek w zacisku, użyjcie szczypiec lub specjalnego narzędzia do cofania tłoczka, aby zrobić miejsce na nowe, grubsze klocki. Zamontujcie z powrotem zacisk na tarczy hamulcowej i przykręćcie śruby mocujące.
Krok 6: Montaż koła i testowanie.
Zamontujcie koło z powrotem na miejsce i ręcznie dokręćcie nakrętki lub śruby.
Ostrożnie opuśćcie samochód z podnośnika i dokręćcie śruby koła kluczem do kół.
Zanim wyruszycie w drogę, sprawdźcie hamulce na stojąco, a następnie na krótkim dystansie w bezpiecznym miejscu, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo!