Nowoczesne samochody mogą mieć znacznie większe przebiegi niż modele z lat 90-tych, ale trzeba o to zadbać. W obliczu rosnących cen aut, problemów z produkcją oraz w świetle nowego prawa unijnego, które zablokuje od 2035 roku rejestrację aut spalinowych, ta wiedza może być bardzo cenna. Jak wydłużyć trwałość używanego samochodu? Sprawdźcie!
Nowoczesne samochody trzeba serwisować!
Właściciele nowych modeli aut muszą pamiętać o regularnym serwisowaniu samochodu. Każdy silnik jest inny, jednak ogólne zasady dotyczące podstawowego serwisowania bez oszczędzania to sprawdzony sposób na wydłużenie trwałości auta.
Najważniejsze nadwozie
Skrzynię biegów, a nawet silnik, można wymienić. Nadwozia już nie. A korozja dla niego to największy wróg, zwłaszcza gdy auto będzie eksploatowane przez bardzo długi czas. Niejedno stare auto zakończyło swój żywot właśnie z powodu rdzy. Nowoczesne modele niestety mają słaby lakier, dlatego trzeba na bieżąco kontrolować stan całego nadwozia i reagować, gdy ujawni się jakieś niedoskonałości.
Podstawą jest również dobre zabezpieczenie antykorozyjne podwozia oraz wszelkich obszarów, w których może się gromadzić woda i brud. Podwozie powinno być poddawane rewizji co kilka lat, a jego zabezpieczenie odnawiane. Lakier można również zabezpieczyć folią ochroną, zwłaszcza w tych miejscach, które są najbardziej narażone na uszkodzenia.
Z silnikiem nie tylko na serwis
Współczesne silniki są wytrzymałe, a ich wykonanie oparto na naprawdę mocnych materiałach. Mimo wszystko szkodliwe mogą być dla nich nawyki niektórych kierowców. Używając pojazdu z doładowaniem trzeba pamiętać, że ten potrzebuje co najmniej 5 minut od rozruchu na zimno, zanim gaz zostanie wciśnięty przez kierowcę. Poza tym ważne są również 1-2 minuty na ochłonięcie po jeździe na dużym gazie.
Turbosprężarka jest trwała, ale jednocześnie delikatna. Jeśli nie będzie zadbana to nie wytrzyma długo. O turbinę dba się zapewniając jej odpowiednie rozgrzewanie, chłodzenie oraz świeży i wysokiej jakości olej, który jest odporny na wysokie temperatury.
Wymiana podzespołów i elementów
Nie powinno się zapominać o wymianie filtrów, świec zapłonowych, a także o pilnowaniu terminów wymiany pasków rozrządu oraz osprzętu. Nie zapominajcie również o przeglądach głowicy, zaworu EGR, w którym może się gromadzić nagar.
Nie można ignorować skrzyni biegów!
Nowoczesne skrzynie są tak skonstruowane, aby generowały jak najmniejsze opory. Automaty są o wiele bardziej zaawansowanymi konstrukcjami niż kiedyś, zmieniają biegi błyskawicznie, korzystają z różnych trybów. Potrafią więcej, ale też są bardziej wymagające. Tak jak skrzynie manualne, potrzebują opieki. Dlaczego musisz wymieniać olej regularnie? Sprawdź tutaj.
Należy regularnie wymieniać olej w skrzyni biegów. Nigdy nie wystarczy on na całe życie przekładni, chyba że będzie to krótkie życie.
W skrzyni manualnej powinno się wymieniać olej co 60 tys. km, w automatach tak samo. W mocnych jednostkach co 30-40 tys. km. W autach terenowych, które pracują w trudnych warunkach, co 30 tys. km.
Ważny jest właściwy olej!
Olej, który będziecie używać do silnika czy przekładni zawsze musi być zgodny z zaleceniami producenta. To bardzo istotne zwłaszcza we współczesnych samochodach, w których zwykle używa się specyficznych materiałów lub konstrukcji, które wymagają odpowiednich parametrów oleju.
Olej musi pasować do konstrukcji silnika albo skrzyni biegów, a nawet jego materiałów czy innych podzespołów. Lepkość jest mniej istotnym parametrem.
Jak przedłużyć żywotność hybryd?
Najlepiej trzymać się zaleceń ogólnych, które napisaliśmy wyżej. Dodatkowo bardzo ważnym jest to, by regularnie sprawdzać układ chłodzenia. Jako, że bateria w hybrydzie to również newralgiczny element, trzeba pilnować tego, by nie była regularnie przegrzewana. Oczywiście nie zapominajcie również o oleju! Jego płynność jest bardzo ważna. Zwłaszcza, że silnik hybrydy włącza się tylko wtedy, gdy tego potrzebuje, nierzadko startując na zimno i generując pełną moc.
Ładowanie baterii trakcyjnej w hybrydzie powinno się odbywać przy użyciu możliwie małego prądu, a więc o niskiej mocy. Najkorzystniej wypada używanie domowego gniazda o mocy 230V. Korzystanie z ładowarek do aut elektrycznych może nadwyrężyć kondycję baterii w hybrydzie.
Nie bez znaczenia pozostaje również płynność jazdy hybrydą. Układ przeniesienia napędu zwykle musi sobie poradzić z dużym momentem obrotowym, który jest generowany przez dwa, a czasem nawet trzy silniki!