17.06.2020

Kiedy amortyzatory są do wymiany?

Podczas jazdy autem można zauważyć pewne zmiany, które świadczą o zużyciu amortyzatorów. Jakie znaki mówią nam o tym, że trzeba odwiedzić mechanika? Dlaczego amortyzatory wymienia się parami i jak długo wytrzymują? W tym artykule odpowiadamy na tego typu pytania, oraz radzimy co zrobić podczas wystąpienia problemów z amortyzatorami. 

Amortyzatory jak sprawdzić, że są do wymiany? 

Znaczna większość kierowców o wymianie amortyzatorów dowiaduje się dopiero podczas przeglądu technicznego. Istnieją jednak pewne objawy, dzięki którym można zdiagnozować występujący z nimi problem. Warto zatem sprawdzić najpopularniejsze techniki podpowiadające, kiedy amortyzatory są do wymiany. 

  1. Na zakrętach auto za bardzo przechyla się na boki - Zadaniem amortyzatorów jest nie tylko łagodzenie wstrząsów w samochodzie wynikających z nierównego podłoża, ale także redukowanie przechyłów auta podczas pokonywania łuków.
  2. Samochód nadmiernie “nurkuje” do przodu podczas hamowania, a także przysiada kiedy kierowca przyspiesza - W trakcie jazdy ważne jest także zachowanie samochodu przy redukcji i zwiększaniu prędkości. Innym sposobem na sprawdzenie działania amortyzatorów jest mocne dociśnięcie narożnika karoserii i szybkie jego puszczenie. W przypadku poprawnie działających amortyzatorów samochód jednym ruchem powinien wrócić do normalnego poziomu. Gorzej przedstawia się sytuacja, jeśli samochód zabuja się kilkukrotnie. Wtedy należy udać się do mechanika.
  3. Znosi z toru jazdy nawet przy niewielkich nierównościach - Jeśli samochód sam dryfuje po pokonaniu nawet małego ubytku na jezdni to również oznaka, że należy sprawdzić zużycie amortyzatorów.
  4. Wydłuża się droga hamowania - Amortyzatory wpływają także na przyczepność podczas hamowania. Warto rozważyć przegląd tych części samochodu, by bezpiecznie podróżować.
  5. Łatwiej o wpadnięcie w poślizg na mokrej nawierzchni - Takie sytuacje mogą być szczególnie niebezpieczne podczas dni deszczowych. W tym przypadku na szczególną uwagę zasługują także tereny oblodzone. Jazda na niesprawnych amortyzatorach może zakończyć się kolizją lub wypadkiem.
  6. Opony zużywają się nierównomiernie - Warto także obserwować bieżniki opon. Jeśli zużywają się one nieproporcjonalnie to przyczynami mogą być: zła geometria kół, zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach lub zużycie amortyzatorów.

Jeśli w swoim aucie rozpoznajesz powyższe symptomy, to udaj się do mechanika w celu weryfikacji i ewentualnej naprawy. Rzetelnego mechanika w swojej okolicy znajdziesz na naszej stronie: warsztaty.yanosik.pl  

Amortyzatory jak długo wytrzymują? 

Ile są w stanie wytrzymać amortyzatory w aucie? Jest to oczywiście uzależnione od wielu czynników, np. jakości tych części samochodu, stylu jazdy kierowcy czy częstotliwości poruszania się po wyboistych drogach. Producenci amortyzatorów zalecają ich wymianę po przejechaniu 80 tys. km. Jednak często dochodzi do sytuacji, w których należy je serwisować znacznie wcześniej. To właśnie dlatego ogólne zalecenia mówią o kontroli amortyzatorów co ok. 20 tys. km. 

Czy amortyzatory wymieniamy parami? 

Podobnie jak w przypadku opon, zawsze zaleca się wymianę amortyzatorów parami. Dlaczego? Takie działanie ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i skuteczność hamowania szczególnie z systemem ABS. Nawet jeden mniej sprawny amortyzator może pogorszyć sprawność hamowania całego układu. 

Jednak także i w tym przypadku znaleźć można wyjątki. Mianowicie, jeśli niedługo po wymianie amortyzatorów doszło do ich uszkodzenia, w wyniku wypadku lub wjechania w dużą dziurę, można można wymieniać amortyzatory pojedynczo. 

Poszukujesz mechanika, który rzetelnie naprawi amortyzatory (i nie tylko) w Twoim aucie? Znajdziesz go na stronie  warsztaty.yanosik.pl  lub w aplikacji Yanosik, w której zakładka “warsztaty” pojawia się w momencie wejścia w opcję “nawiguj”.  Tam znajdują się warsztaty samochodowe polecane przez użytkowników systemu dla kierowców Yanosik. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: