10.07.2023

Miernik grubości lakieru prawdę Ci powie – jak działa i po co się go używa?

To urządzenie, które jest niezbędne w pracy rzeczoznawcy, ale można go też używać samodzielnie. Miernik grubości lakieru pozwala na przeprowadzenie szybkiego pomiaru, który pomoże wskazać faktyczny stan pojazdu. Dowiedzcie się, jak działa to urządzenie i jakie są prawidłowe wartości grubości fabrycznego lakieru.

Miernik grubości lakieru - do czego służy?

Miernik grubości lakieru, urządzenie, które pozwala na sprawdzenie grubości lakieru oglądanego samochodu. Dzięki temu, możliwe jest określenie historii auta oraz rzetelności informacji, które podał zainteresowanemu zakupem pojazdu sprzedawca.

Zastanawiacie się, w jaki sposób można to stwierdzić mierząc grubość lakieru?

Otóż im wyższą wartość wskaże miernik grubości lakieru, tym wzrośnie Wasza pewność, że ingerowano w powłokę lakierniczą samochodu, który Was interesuje.

Co ważne - urządzenie nie uszkadza powłoki lakierniczej.

Jak działa miernik grubości lakieru?

Miernik grubości lakieru analizuje i raportuje niemetaliczną grubość kilku warstw jednocześnie, np.: lakieru, szpachli, czy powłok ochronnych.

W mierniku znajdują się dwa podstawowe rodzaje sond pomiarowych – płaskie oraz kuliste. Pierwsze z nich mocniej narażają na błędny pomiar, te drugie są znacznie bardziej dokładne. 

Mierniki z sondą płaską można przykładać wyłącznie do płaskiej powierzchni, na której nie ma przetłoczeń, natomiast mierniki z kulką umożliwiają przeprowadzanie pomiaru na nierównych powierzchniach.

Ważne! Miernik nie działa na powierzchniach wykonanych z tworzywa sztucznego.

Miernik dokonuje pomiaru odległości od powierzchni czujnika, który przykłada się do lakieru, na metalowej warstwie. W samochodzie, w którym nie ingerowano w powierzchnię lakierniczą, warstwa będzie równa na całej powierzchni auta, po obu stronach.

Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?

W pierwszej kolejności należy zadbać o czystość sprawdzanej powierzchni. Nawet niewielkie zabrudzenia mogą zawyżyć wartość pomiaru. Co równie istotne, pomiar grubości lakieru należy przeprowadzać w sprzyjających warunkach atmosferycznych, gdyż zbyt niskie lub wysokie temperatury mogą mieć wpływ na wynik.

Badanie rozpoczyna się zwykle od dachu, gdyż to miejsce jest najrzadziej naprawiane, co pozwoli na uzyskanie najlepszych informacji na temat fabrycznej grubości lakieru. Następnie należy się przesuwać z miernikiem na pozostałe elementy i wykonywać kilka pomiarów w każdym miejscu.

Sondę miernika przykład się równo do powierzchni, delikatnie ją dociskając. Jeśli będzie źle umiejscowiona, np.: pod kątem, wówczas może wskazać nieprawidłowe wartości pomiaru.

Interpretacja wyniku pomiaru grubości lakieru

Po zmierzeniu wszystkich elementów, należy przeprowadzić interpretację pomiarów.

Jeśli w trakcie pomiaru pojawią się znaczące różnice – np.: lewy błotnik przedni w aucie ma wartość 70-100 mikronów, a lewe drzwi przednie już 140-170 mikronów, to będziecie wiedzieć, że drzwi były dodatkowo lakierowane, co może wskazywać, że doszło do kolizji.

Gdy wartość grubości lakieru będzie wyższa niż np.: 400 mikronów, wówczas to informacja, że została wcześniej nałożona szpachla na powierzchni auta, co sygnalizuje że auto ma za sobą większą naprawę.

Jaka powinna być prawidłowa grubość lakieru?

Fabryczna grubość lakieru może wynosić od 70 mikronów do 170 mikronów.

Wszelkie ponowne malowania lakieru odznaczą się dwukrotnie wyższą wartością, a mogą nawet sięgać do 400 mikronów. Wszystko co będzie powyżej tej wartości będzie wskazywać na przeprowadzone szpachlowanie.

Na co zwrócić uwagę wybierając miernik lakieru?

Warto wybrać urządzenie nowocześniejsze, z kulistą sondą, które jest znacznie dokładniejsze w swoim pomiarze oraz daje możliwość przeprowadzenia analizy na nierównych powierzchniach.

Poza tym, możecie się zdecydować na zakup urządzenia, w którym znajdziecie któreś z poniższych udogodnień:

Asystent pomiaru - pomoże Wam zinterpretować wynik oraz wskaże poglądowe wartości pomiarów, za pomocą skali graficznej lub informacji tekstowej, o tym czy lakier jest oryginalny.

Automatyczne wykrywanie podłoża - pozwoli Wam ocenić rodzaj elementów, np.: czy są stalowe czy aluminiowe.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: