W samochodach znajduje się wiele elementów elektronicznych. Im nowsze auto, tym jest ich więcej. W przypadku awarii niezbędna będzie pomoc elektromechanika, który zdiagnozuje i usunie usterkę. Co wchodzi w skład elektroniki samochodowej? Kiedy należy szukać specjalisty z zakresu naprawy elektromechanicznej?
Elektronika samochodowa - co obejmuje?
We współczesnych samochodach coraz więcej elementów ma związek z elektroniką. Te urządzenia i systemy poprawiają zarówno komfort jazdy, jak i dbają o bezpieczeństwo.
Do elektroniki samochodowej można zatem zaliczyć systemy ABS i ESP, ale również klimatyzację, radio, czy poduszki powietrzne.
Elektronikę samochodową podstawowo można podzielić na trzy główne kategorie:
- Sterującą pracą silnika oraz mechanizmu przenoszenia napędu.
- Dbającą o prawidłowe działanie systemów, m.in. ABS, ESP oraz poduszek powietrznych.
- Użyteczną, czyli kontrolującą wszystkie urządzenia poprawiające komfort jazdy.
Czym zajmuje się elektromechanik?
To specjalista, który skupia się na elektryce samochodowej, czyli na wszystkich układach elektrycznych oraz elektronicznych w aucie.
Z roku na rok skomplikowanie układów rośnie, co powoduje, że elektromechanik często musi mieć ogromną wiedzę na temat nowych technologii i umiejętności, które pozwolą mu naprawiać usterki i usuwać awarie.
Podstawowymi obowiązkami elektromechanika są: montaż urządzeń elektrycznych, diagnozowanie problemów z elektryką, rozwiązywanie problemów z układami elektrycznymi i elektronicznymi oraz naprawa samochodów.
Kiedy potrzebujesz pomocy elektronika samochodowego?
We współczesnych pojazdach elektromechanik kontroluje i naprawia przede wszystkim urządzenia, które odpowiadają za prawidłową pracę układu sterowania i bezpieczeństwa jazdy, sprawdza także poprawność działania systemów sygnalizacji (światła, kierunkowskazy) i systemów wpływających na komfort jazdy (radio, klimatyzacja, zamek centralny, nawigacja satelitarna).
Elektromechanik pomoże Wam również zdiagnozować i rozwiązać problemy związane ze sterowaniem zapłonem.
Naprawa elektroniki w samochodach z silnikiem Diesla
Niestety naprawa elektroniki w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi jest bardziej problematyczna i kosztowna, niż w autach zasilanych benzyną. Również w tym przypadku awarie są znacznie mniej przewidywalne, najczęściej dotyczą układu wtryskowego, wtryskiwaczy lub zaworu EGR.
Problemy z układem wtryskowym są zwykle sygnalizowane zapaleniem kontrolki awarii silnika, niestety w efekcie trzeba wymienić uszkodzony czujnik.
Awaria wtryskiwacza objawia się problemami z rozruchem oraz spadkiem osiągów, wówczas należy go wymienić lub zregenerować końcówki.
Z kolei usterka zaworu EGR może być sygnalizowana nieznacznym dymieniem, w starszych pojazdach jest on usuwany, a w nowszych jest to bardziej skomplikowane, ze względu na nadmierne obudowanie go innymi podzespołami.
Naprawa elektroniki w samochodach z silnikiem benzynowym
Auta zasilane benzyną są znacznie mniej awaryjne, niż te z silnikiem Diesla, ale nie oznacza to, że i tutaj nie psują się elementy elektroniki. Najczęstszymi objawami problemów są spadek mocy i większe zużycie paliwa.
Zwykle oznacza to awarię cewki zapłonowej, przepustnicy lub przepływomierza. W przypadku uszkodzenia pierwszego elementu, silnik zacznie pracować nierówno i kierowca odczuje znaczny spadek mocy auta, powodem awarii mogą być świece i przewody zapłonowe.
Z kolei, w przypadku przepustnicy najczęściej psują się sterowniki, niekiedy naprawa może być niemożliwa, a wtedy należy je wymienić na nowe.
Uszkodzenie przepływomierza, który nie stanowi elementu układu elektroniki, ale jest połączony z czujnikiem przepływu powietrza, powoduje konieczność wymiany czujnika. Niepokojącymi objawami będą nierówna praca silnika oraz większe spalanie.