Niektóre objawy usterek w samochodzie są dość charakterystyczne - to konkretne dźwięki, zapachy, a nawet kolory. I właśnie one podpowiadają kierowcy, że czas odwiedzić mechanika, aby naprawić awarię. Na jakie sygnały trzeba zwrócić uwagę? Sprawdźcie!
Nietypowe zapachy, które informują o awarii
Zapach stęchlizny oraz pleśni zawsze oznacza coś niedobrego. Nie inaczej jest w samochodzie. Zwykle może się pojawiać po włączeniu klimatyzacji, a to może oznaczać mocno zanieczyszczone kanały wentylacyjne oraz filtr kabinowy. Wówczas konieczna będzie dezynfekcja.
Zapach wilgoci może również oznaczać problemy z gromadzącą się w aucie wodą. W takiej sytuacji warto w pierwszej kolejności zajrzeć do bagażnika, aby sprawdzić czy na najniższym poziomie nie zbiera się woda. Może się znajdować np.: we wnęce na koło zapasowe. Powodem może być również zestarzałe uszczelnienie klapy bagażnika.
Z kolei wilgotne wygłuszenia pod stopami kierowcy i pasażera z przodu mogą być spowodowane przedostawaniem się wody pod deską rozdzielczą, a to oznacza nieszczelność z powodu zapchania kanałów odpływowych, które znajdują się w podszybiu lub nawet korozję.
Nie wolno również ignorować zapachu palonego plastiku lub gumy – te najczęściej oznaczają początek zwarcia, co może prowadzić do zapalenia instalacji elektrycznej. Zapach benzyny zwykle równie niepokoi kierowców. I słusznie – może być objawem nieszczelności w układzie paliwowym.
Również zapach kwasu czy spalenizny powinien zwrócić Waszą uwagę, zwłaszcza gdy pojawia się w trakcie długotrwałego poślizgu sprzęgła. Jednorazowa sytuacja nie jest niepokojąca, ale jeśli się powtarza częściej, może oznaczać zniszczenie tarczy sprzęgłowej.
Niepokojące dźwięki z samochodu
Pisk podczas rozruchu czy dodawania gazu może wskazywać na problem z paskiem wieloklinowym, który napędza osprzęt silnika. Wymiana lub jego naciągnięcie nie zawsze mogą rozwiązać problem. Pasek może również piszczeć z powodu ślizgu powierzchni roboczej po kołach zapasowych lub za dużych obciążeniach.
Pisk może być również spowodowany hamowaniem, co raczej nie oznacza awarii, ale mimo wszystko hamulce nie powinny piszczeć. Przyczyną mogą być źle założone klocki lub klocki z materiałem ciernym, który jest niskiej jakości. Pisk też może stanowić sygnał zużywających się klocków.
Terkot lub stukot to najbardziej niepokojące dźwięki, zwykle oznaczają awarię silnika lub któregoś z podzespołów. Ich częstotliwość może być również adekwatna do obrotów silnika, co może sygnalizować awarię elementów mechanicznych.
Klepanie po rozruchu zimnego silnika to zwykle nieprawidłowe ustawiony luz zaworowy – gdy motor się rozgrzeje dźwięk ustaje.
Terkotanie albo dzwonienie w silniku może oznaczać bardzo poważną awarię w układzie rozrządu albo groźne zjawisko spalania stukowego. A jeśli taki dźwięk pojawia się po naprawie auta, wówczas może być efektem złego złożenia poszczególnych elementów. Najlepiej poinformować o nim mechanika od razu po wykryciu dźwięku.
Wycie podczas mocnego skręcania w trakcie manewru to objaw zużytej pompy wspomagania układu kierowniczego. Może również wskazywać na zbyt małą ilość płynu hydraulicznego. Wycie w czasie jazdy, zwłaszcza przy skręcaniu w jedną stronę, to zwykle objaw zużytego łożyska koła.
Terkotanie podczas przyspieszania i jednoczesnego skręcania to uszkodzony przegub półosi albo dyferencjału z automatyczną blokadą. Znacznie gorzej będzie, gdy w trakcie jazdy usłyszycie pukanie i poczujecie wibracje podczas przyspieszania lub zwalniania, a będą dochodzić spod podłogi auta. Wówczas może to oznaczać luz w przegubach wału napędowego w autach z tylnym napędem lub 4x4.
Krótkie pukanie podczas jazdy po nierównościach może oznaczać zużyte gumy lub łączniki stabilizatora, a nawet poduszki amortyzatorów. Głośne, niezbyt częste oraz nieregularne stuknięcie może wskazywać na pękniętą sprężynę zawieszenia.
Rajdowe brzmienie Waszego pojazdu to również nie powód do radości – może oznaczać, że w układzie pojawiła się mała dziura spowodowana korozją.
Dziwne kolory, które mogą mieć podwójne znaczenie
Kolory spalin również mają znaczenie i mogą sugerować usterkę silnika. Niebieski oznacza spalanie oleju silnikowego przez jednostkę, jeśli dzieje się to w dieslu, to trzeba natychmiast udać się do mechanika!
Diesel może również dymić na biało, nie zawsze to uszkodzona uszczelką pod głowicą, może to być nieszczelność chłodniczki układu EGR.
Czarny dym oznacza zapchanie układu wylotowego, np.: filtra cząstek stałych lub zużycia wtryskiwaczy.
Poza kolorami spalin, inne barwy również mogą sygnalizować Wam usterkę w aucie, np.: okopcone na czarno świece zapłonowe mogą oznaczać, że mieszanka paliwa nieprawidłowo pracuje z powietrzem lub może być źle dobrana.
Z kolei kolor oleju, w dieslu powinien być czarny, w aucie benzynowym jasny, a w LPG jeszcze jaśniejszy. Dlatego czarny olej w dieslu nie powinien Was niepokoić – gromadzi on sadzę, która nie zbiera się za to w silniku.