Rozpoczął się proces wdrażania nowej benzyny E10 na stacjach benzynowych. Paliwo będzie posiadało o 5% więcej biokomponentów niż dostępne dotychczas paliwo E5. To wynik nowelizacji ustaw o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Kto może tankować bezpiecznie nowy rodzaj benzyny?
Zmiany na stacjach paliw!
Jedną z nich jest konieczność zaprzestania oferowania kierowcom paliwa E5 i zamiast niego wprowadzenie nowej benzyny E10.
Wynika to z wprowadzenia od 1 stycznia nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, a także systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
Z biegiem czasu paliwo E5 ma zostać całkowicie wycofane, na rzecz E10, które jest bardziej ekologiczne. Kierowcy skorzystają na tej zmianie, gdyż benzyna E10 będzie kosztować mniej.
Co to jest paliwo E10?
W nowym paliwie znajdziecie więcej biokomponentów. Dotychczasowa benzyna E5 zawierała ich 5%, natomiast nowa E10 będzie ich mieć już 10%.
Nowe paliwo to efekt długofalowej unijnej strategii zapobiegania kryzysom paliwowym oraz uniezależnienie Europy od importu paliw z Rosji.
W Europie benzyna E10 jest oferowana już od dłuższego czasu. Znają ją kierowcy z Niemiec, Francji oraz Wielkiej Brytanii. W niektórych krajach europejskich wciąż uchodzi za dość niszowy wariant paliwa.
W Niemczech wykorzystanie E10 wynosi zaledwie 14%, chociaż zdaniem niemieckiego automobilklubu ADAC tankowanie E10 pozwala na zaoszczędzenie 50 euro rocznie. Niemniej, stosowanie tego paliwa powoduje obniżone o około 5% osiągi oraz zwiększone spalanie od 1,5 do 3%.
Kto może tankować E10?
Zdaniem niemieckich ekspertów z ADAC, nowy rodzaj paliwa może być wlewany do baków wszystkich samochodów produkowanych od listopada 2010 roku. Jednakże w przypadku samochodów europejskich producentów, nawet w starszych modelach jest to możliwe.
Najgorzej z E10 poradzą sobie pierwsze jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jak np.: FSI montowane w Volkswagenach. Poza tym nie zaleca się wlewanie E10 do baków poniższych jednostek:
Audi - modele: A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004)., A4 sedan z lat 2001–2008, A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażony w ogrzewanie postojowe.
Alfa Romeo - modele produkowane przed 1 stycznia 2011 r.,
Fiat - wszystkie modele produkowane przed 2000 rokiem,
Ford Mondeo – model 1.8 SCI z lat 2003-2007,
Peugeot, Citroen oraz DS wszystkie modele z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 1 stycznia 2000 r.,
Renault – modele produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002: Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo, Espace 4 2.0F4R 790 Turbo, Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo, Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo, Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo, Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo, Avantime 2.0 F4R 761 Turbo.
Volkswagen – modele: Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
Jeśli chcecie mieć pewność, czy do Waszego auta można wlać benzynę E10, najlepiej zerknijcie do instrukcji obsługi auta lub na wewnętrzną część klapki wlewu paliwa. Znajdziecie tam oznaczenie E5 oraz E10 – to znak, że spokojnie możecie je wlać do baku.
Kierowcy starszych pojazdów nie muszą się obawiać, zanim paliwo E5 na dobre zniknie ze stacji, może minąć kilka miesięcy.
Jakie mogą być konsekwencje zatankowania E10?
Jeśli wlejecie do baku samochodu, do którego nie powinniście tego robić, nową benzynę E10, to może doprowadzić do sytuacji, w której zwiększony udział biokomponentów uszkodzi uszczelnienia. Higroskopijne właściwości cieczy mogą spowodować, że niewielka ilość wody doprowadzi do utleniania się aluminium.
W razie pomyłki najlepiej będzie spuścić źle zatankowane paliwo.